Deficitul de informații, piedică în calea învățământului
Statele membre nu folosesc suficient de mult informațiile pe care le colectează pentru a îmbunătăţi sistemul de învăţământ superior, se arată într-un raport.
23 Mai 2014, 10:32
Raportul, publicat în acest sfârşit de săptămână, sesizează că nu numărul statelor care colectează date de profil este insuficient, ci mai degrabă al celor care se folosesc de informaţiile deja colectate pentru a-şi îmbunătăţi universităţile şi oportunităţile pe care acestea le oferă studenţilor.
Concret, analiza datelor nu este pusă în legătură cu obiective concrete, cum ar fi uşurarea accesului studenţilor defavorizaţi la învăţământ superior şi, totodată, multe țări nu știu dacă populația lor de studenți se diversifică.
În cazul unor membre ale Uniunii ca Polonia, Ungaria sau Spania nu se observă nicio schimbare în diversitatea studenţilor.
Audio: Deficitul de informații, piedică în calea învățământului.
România sau Bulgaria figurează fără nicio informaţie în acest sens. Se mai constată că ţările membre din est, inclusiv România, monitorizează doar caracteristici de bază ale studenţilor, cum ar fi vârsta şi genul.
Vezi aici raportul Eurydice |
Autorităţile din multe state au eleborat politici de păstrare în structura de învăţământ sau de obligativitate a absolvirii, dar, în schimb, nu calculează în mod sistematic ratele de absolvire și/sau de abandon.
O altă problemă majoră, adusă în discuţie nu o dată la Bruxelles, este cea a felului în care universităţile prezintă informații referitoare la capacitatea de inserție profesională.
Nu e clar astfel care e gradul de ocupare a forței de muncă în rândul propriilor absolvenți şi modul în care universităţile îşi adaptează programele pentru a asigura competenţe cerute de angajatori absolvenţilor de facultate.
Grafic: Evoluția diversității studenților în învățământul superior, 2002/03-2012/13. Sursa: Eurydice.
Totodată, informațiile privind cariera urmată de absolvenți sunt deocamdată rar utilizate .
Doar câteva ţări şi-au propus ca în viitor să dea şanse mai mari la educaţie superioară studenţilor din familii cu venituri mici şi, în mare măsură, doar statele nordul şi vestul continentului iau măsuri menite să extindă accesul la învățământul superior.
Raportul “Modernizarea învățământului superior în Europa: acces, păstrarea în structura de învățământ și capacitatea de inserție profesională” a fost realizat de reţeaua Eurydice .
Este un grup format din unități naționale situate în țări europene și coordonată de Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură a Uniunii Europene.