Cerul Unic European, tot mai aproape de realitate
Comisia Europeană îndeamnă optsprezece state membre să ia măsuri decisive în ceea ce privește managementul spațiului aerian comun.
Articol de Arina Petrovici, 11 Iulie 2014, 11:13
În Uniunea Europeană, există șase blocuri funcționale de spațiu aerian, iar ele reprezintă nişte sectoare ale spaţiului aerian comun sau, altfel spus, ale Cerului Unic European, care ține cont de fluxurile de trafic aerian, nu de granițele existente între state.
Potrivit Comisiei Europene, aceste blocuri funcționale reprezintă un pas esențial către un sistem aviatic mai eficient, mai puțin costisitor și mai puțin poluant în Europa.
Nu în ultimul rând, ele constiuie un element important al pieței unice, care le oferă cetățenilor libertatea de a călători, de a locui și de a munci oriunde pe teritoriul Uniunii Europene.
Audio: Cerul Unic European, tot mai aproape de realitate.
Astfel că, vineri, Comisia a lansat un apel către 18 state membre să îmbunătățească situaţia din blocurile cărora le aparţin.
Este vorba de Austria, Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania și Regatul Unit.
Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei şi responsabil cu transporturile, a evidenţiat faptul că, în prezent, “aceste spații aeriene comune există doar pe hârtie; ele sunt stabilite în mod oficial, dar nu sunt încă funcționale”.
Legislaţia privind blocurile funcționale de spațiu aerian
Până la 4 decembrie 2012, toate statele membre ar fi trebuit să aplice legislaţia privind blocurile funcționale de spațiu aerian.
Însă, progresele efective înregistrate în ce privește reorganizarea spațiului aerian prin intermediul acestor blocuri și eficiența serviciilor lor de navigație au fost lente.
Este o realitate care se traduce prin mai multe întârzieri, consum mai mare de combustibil și, prin urmare, emisii sporite de gaze cu efect de seră și facturi mai mari plătite de companiile aeriene.
În plus, lipsa de progres frânează punerea în aplicare pe deplin a cerului unic european, fapt care generează, la rândul său, pierderi la nivelul întregului sistem european de management al traficului aerian, estimate la aproximativ 30-40 % din totalul costurilor serviciilor de navigație aeriană și al taxelor percepute în Europa – respectiv, un minus anual de 5 miliarde de euro.
Mai mult decât atât – notează Executivul de la Bruxelles –, sunt afectate negativ măsurile de sporire a siguranței prevăzute în cadrul cerului unic european.