EXCLUSIV Consiliul Concurenței investighează piața polițelor RCA
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu a anunțat un control pe piata RCA, care va fi finalizat în toamna acestui an.
Articol de Luminiţa Voinea, 17 Aprilie 2018, 13:17
Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, vorbeste despre posibilitatea ca actorii de pe piata RCA sa se inteleaga intre ei, in privinta cresterii preturilor la polite și anunta un control care se va finaliza în aeasta toamna.
"In momentul când companiile comunică prea mult unele cu altele, îşi pot anticipa mişcările şi dacă anticipezi mişcările concurentului tău, atunci poţi să ştii că nu trebuie să scazi preţul, sau poţi să ştii dacă tu creşti preţul, să crească şi el preţul. Genul acesta de lucruri sunt ilegale. Da, deci asta suspectăm pe zona de RCA şi în câteva luni, o să avem un răspuns. Estimam că la începutul toamnei vom avea un răspuns", a spus Bogdan Chirițoiu, la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
Cel mai mare proiect de investigare a achizitiilor publice
In privinta achizitiilor publice, Consiliul Concurentei pregateste cel mai mare proiect realizat cu fonduri europene, de tip Big Data.
Practic, Consiliul va folosi date din sursele deschise ale companiilor, pentru a verifica daca exista intelegeri in ceea ce priveste achizitiile publice, sau daca anumite firme sunt favorizate.
"Uneori, te uiți la o achiziție și pare în regulă și te uiți la alta și la fel, pare în regulă. Numai când unești mai multe o să zici: dar de ce din 20 de achiziții o firmă câștigă 10, alta 10. Sau de ce câștigă mai tot timpul o firmă și mereu un concurent al ei devine subcontractant. Deci, lucrurile astea s-ar putea să nu le vezi când te uiți la o singură operațiune, ci numai când aduni mai multe, deci când vezi anumite comportamente care sunt suspecte", spune Chirițoiu.
Proiectul beneficiaza de 10 milioane de euro fonduri europene si se estimeaza a fi implementat in doi ani de zile.
Foto: Bogdan Chirițoiu, în studioul Serviciului de noapte cu Maria Țoghină
Promotiile marilor lanturi de magazine, la control
Consiliul Concurentei investigheaza in acest moment trei lanturi de magazine - Carrefour, Cora şi Kaufland - pe care le suspecteaza de comportament incorect în in ceea ce priveste promotiile.
Acestea sunt acuzate ca in perioada promotiilor au vrut sa aiba exclusivitate si s-au inteles cu producatorii.
Bogdan Chiritoiu a afirmat ca, pana acum, au fost amendate alte trei lanturi - Mega Image, Selgros şi Metro şi o serie de firme furnizoare - cu amenzi totale de 35 de milioane de euro, pentru acelasi motiv.
“Faptul că în perioada promoţiilor voiau să aibă exclusivitate, deci stabileau cu producătorii şi spuneau: "domnule, dacă în săptămâna asta îmi dai mie produsul mai ieftin ca eu să pot să fac o promoţie, nu-l da şi altora mai ieftin, ca numai la mine să fie promoţie în săptămâna asta". In felul ăsta se limita concurenţa dintre ei”, a afirmat Chiritoiu.
Apare Comparatorul de preţuri la produse şi combustibili
Consiliul Concurenţei lucrează la un comparatoor de preţuri pe zona Bucureştiului, care va fi extins apoi la nivelul întregii ţări.
Astfel, consumatorii vor putea compara preţurile din marile lanţuri de magazine la o serie de produse de bază.
Comparatorul ar putea avea ca efect scăderea preţurilor.
“Ideea este că în momentul în care consumatorii vor fi mai bine informaţi, ei se vor orienta în mod normal spre magazinele care au preţuri mai mici şi asta le va obliga şi pe cele care au preţuri mai mari să scadă preţurile”, a spus Bogdan Chiriţoiu, la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.
În ceea ce priveşte comparatorul de preţuri la combustibili, acesta va apărea chiar în anul în curs, fiind un proiect bugetat.
VIDEO Emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, din data de 16/17 aprilie 2018: