REPORTERII RADIO ROMÂNIA
„Rinocerii” - la Teatrul Naţional din Craiova, în regia lui Robert Wilson.
Articol de Florin Firu, Dolj, 17 Iunie 2014, 17:23
Cel mai important proiect teatral derulat în ultimii ani în România, ˝Rinocerii˝, de Eugène Ionesco, în regia lui Robert Wilson, intră în linie dreaptă.
Începând cu 2 iunie, Robert Wilson, poate cea mai importantă personalitate din lumea teatrului mondial, autor al mai multor spectacole eveniment pe marile scene ale lumii, montează la Teatrul Național ˝Marin Sorescu˝ capodopera dramaturgiei ionesciene, ˝Rinocerii˝.
Este pentru prima oară când Robert Wilson, pe care Eugène Ionesco l-a numit cândva ˝cel mai important regizor american˝, montează un spectacol în România.
Primele trei reprezentații ale spectacolului vor avea loc pe 2 (premiera), 3 și 4 iulie, a.c. În perioada 29, 30 iunie - 1 iulie vor avea loc trei avanpremiere ale spectacolului. Un grup de 23 de actori ai Naționalului craiovean, conduși de Robert Wilson și de o numeroasă echipă de colaboratori veniți din șapte țări ale lumii pun la cale la Craiova evenimentul teatral al ultimului deceniu!
˝Rinocerii˝ lui Ionesco/Wilson este deja invitat să participe la turnee și festivaluri în Norvegia, Anglia, Polonia, Ungaria – primele țări în care spectacolul va fi jucat în 2015.
Robert Wilson a mai fost de câteva ori în România, iar la Craiova i s-au jucat două spectacole, în cadrul Festivalului Internațional Shakespeare: ˝Femeia mării˝, de H. Ibsen, în 2008 și ˝Sonetele lui Shakespeare˝, prezentat de ˝Berliner Ensemble˝, în 2012. În 2010, regizorul american susţinut la teatrul craiovean conferința ˝Have I been here before?˝, cu ocazia prezentării filmului spectacolului său ˝Hamlet – Un monolog˝, realizat la Alley Theatre în 1995, în regia şi interpretarea sa.
Premiera mondială a piesei ˝Rinocerii˝ a avut loc la Düsseldorf, pe 6 noiembrie 1959, textul fiind tipărit în același an la Editura Gallimard. De atunci, piesa a fost jucată în sute de reprezentații, pe toate scenele lumii.
La Craiova, Robert Wilson va fi însoțit de o echipă de colaboratori cu care lucrează de obicei spectacolele sale apreciate pe scenele internaționale: dramaturgul Konrad Kuhn (Austria), creatorul de costume Jacques Reynaud (Franța), co-regizorii Tilman Hecker (Germania) și Charles Chemin (Franța), light-designerii A.J. Weissbard (Italia) şi John Torres (Canada), video-artistul Tomek Jeziorski (Polonia) și compozitorul Adam Lenz (SUA). Acestora li se vor adăuga din România regizorul Bobi Pricop (asistent de regie), scenografii Adrian Damian (asistent decor) și Adriana Dinulescu (asistent costume).
Născut în Waco, Texas, Wilson a fost educat la Universitatea din Texas şi la Brooklyn’s Pratt Institute, unde atenţia sa s-a îndreptat către arhitectură şi design. În 1968 fondase deja Byrd Hoffman School of Byrds, şi lucra şi juca cu grupul într-o clădire de apartamente pe Spring Street 147, în partea de jos a Manhattan-ului. În 1969, două producţii majore ale lui Wilson au apărut în New York City: Regele Spaniei la Anderson Theater şi Viaţa şi timpurile lui Sigmund Freud care a avut premiera la Brooklyn Academy of Music.
În 1971 Wilson a primit aprecieri internaţionale pentru revoluţionara Deafman Glance, o operă mută creată în colaborare cu Raymond Andrews, un talentat surdo-mut pe care Wilson l-a adoptat. După premiera de la Paris, surrealistul francez Louis Aragon scria despre Wilson ˝el este ceea ce noi, din care surrealismul s-a născut, am visat că va veni după noi şi va ajunge dincolo de noi˝.
În 1979 a colaborat cu compozitorul Philip Glass pentru a scrie opera-reper Eisenstein on the Beach, care a fost prezentată la Festival d’Avignon şi Metropolitan Opera House din New York, şi care a fost de atunci reluată pentru două turnee mondiale. La începutul anilor ’80, Wilson a creat ceea ce este şi astăzi considerat drept cel mai ambiţios proiect al său: multi-naţionala epopee the CIVIL warS: a tree is best measured when it is down. Deşi epopeea nu a fost văzută niciodată în întregime, ea a fost nominalizată la Premiul Pulitzer.
În ultimele două decenii a adus viziunea sa unică asupra repertoriului tradiţional dramatic şi operatic, creând şi regizând opere pentru La Scala, Metropolitan Opera, Opera Bastille, şi multe altele, incluzând The Ring, Parsifal şi Lohengrin de Wagner, Flautul Magic de Mozart, Madama Butterfly de Pucini. A prezentat, de asemenea, adaptări inovatoare asupra unor lucrări de scriitori precum Virginia Woolf, Gertrude Stein sau Henrik Ibsen. De-a lungul carierei sale, Wilson a colaborat cu diverşi artişti, precum Heiner Muller, Tom Waits, William S. Burroughs, David Byrne, Rufus Weinwright, Lou Reed, Allen Ginsberg, Susan Sontag şi Jessye Norman. Cele mai recente lucrări pentru scenă includ The Ring de Wagner, alături de dirijorul Cristoph Eschenbach (2005-2006) şi The Passion of St. John de Bach, care a avut premiera în 2007 la Châtelet în Paris. În perioada noiembrie 2013 - februarie 2014, artistul a fost omagiat la Paris prin prezentarea a patru spectacole diferite (Lecture on Nothing, Peter Pan, Einstein on the Beach, Madame Butterfly) şi a unei expoziţii intitulate ʺLiving roomsʺ la Musée du Louvre. Ultima sa producţie, ʺ1914ʺ, dedicată împlinirii a 100 de ani de la izbucnirea Primului Război Mondial, a avut loc acum câteva zile la Teatrul Naţional din Praga.