Pistonul rotativ, invenţie românească
Un inginer din Târgu Mureş a brevetat o invenţie care poate revoluţiona industria constructoare de maşini şi utilaje
Articol de Raul Matiş, Târgu Mureş, 07 Martie 2012, 22:05
Absolvent al Facultăţii de Automatică din Bucureşti, promoţia 1983, Emil Târnăvean a reuşit să breveteze, după mai bine de 5 ani de eforturi, o invenţie care poate revoluţiona actuala industrie constructoare de maşini şi nu numai.
Este vorba despre pistonul rotativ care elimină mecanismul bielă-manivelă, are acelaşi randament la orice turaţie, poate atinge turaţii extrem de mari, elimină vibraţiile şi este mult mai ieftin.
Dacă toate motoarele actuale cu ardere internă utilizează mişcarea de du-te-vino a pistoanelor pentru a roti un arbore cotit plasat orizontal, pistonul rotativ poate să transmită cuplul prin forţă rotativă sau circulară, înlocuind practic forţa liniară tradiţională.
Emil Târnăvean susţine că cel mai bun exemplu în acest sens sunt sistemele hidraulice. Dacă la ora actuală transmisia la un automobil se poate face numai cu axe şi roţi dinţate, de la cutie de viteză, diferenţial, semiaxă şi planetară, prin invenţia sa, de-acum încolo, transmisa forţei s-ar putea face hidraulic. Adică, un piston va fi fixat la motor, cu rol de pompă, iar celălalt piston va fi fixat la roată, cu rol de motor hidraulic, iar între ele va circula un lichid hidraulic, printr-un cablu flexibil, nemafiind necesare axele şi roţile dinţate.
Pistonul rotativ al lui Emil Târnăvean va revoluţiona industria constructoare de maşini pentru că va putea înlocui cu succes motoarele cu ardere internă în 4 timpi, care echipează majoritatea maşinilor. Inventatorul susţine că se va termina cu motoarele termice cu ardere internă, care vor fi înlocuite cu un arzător, ca şi la o centrală termică. Acest arzător, care va mişca pistonul rotativ, va putea funcţiona cu motorină, benzină sau alcool şi nu va mai trebui să aibă bujii sau compresie.
Raul Matiş a stat de vorbă cu inventatorul român.