Pâine, alimentul de bază a europenilor
Piaţa europeană a produselor de brutărie, panificaţie şi patiserie a înregistrat o uşoară creştere ca urmare a diversificării tipurilor de pâine.
Articol de Ovidiu Suciu, Berlin, 24 Octombrie 2011, 13:05
Consumul pâinii, ca aliment de bază este în scădere în toate ţările europene. Cu toate acestea, piaţa europeană a produselor de brutărie, panificaţie şi patiserie a înregistrat o uşoară creştere ca urmare a diversificării tipurilor de pâine, dar şi a creşterii consumului de produse de patiserie congelate, comercializate în principal prin intermediul restaurantelor.
Potrivit analizei realizate de fosta Directoare a Şcolii de Panificaţie şi Patiserie din Paris, Jocelyne Gantois, pe baza unor studii realizate de Ubifrance anul acesta, Turcia este ţara cu cel mai mare consum de pâine pe cap de locuitor din Europa, cu 150 de kg pe an, urmată de România, cu 97 de kg pe cap de locuitor. La polul opus, englezii au cel mai mic consum de pâine din ţările europene, mai exact, 14 kg pe cap de locuitor.
La o privire mai atentă, în Europa de Vest, pe piaţa produselor de panificaţie, accentul se pune pe calitatea produselor, mai puţin pe preţul acestora, sau se optează pentru un ambalaj mai sobru, mai economic, însă nu se face rabat de la calitate. În acelaşi timp, se pune foarte mare accent pe produse naturale, benefice pentru sănătate.
De cealaltă partă, în ţările din Europa de Est, accentul cade pe dezvoltarea de produse accesibile unei categorii mai mari de populaţie. Cel mai adesea se merge pe producerea de produse la costuri scăzute, ţinând cont de veniturile mai mici ale consumatorilor din această zonă.
Per ansamblu, criza a determinat europenii să îşi modifice modul de a se aliment, iar acest fapt are efecte şi în sectorul de panificaţie. Mai exact, în ultimii 2 ani, s-a constatat o scădere a aşa-numitelor "produse gurmande", rezervate plăcerii şi consumului la ocazii speciale, şi o reintoarecere la produsele de bază tradiţionale, respectiv pâinea, paştele, s.m.d.a. În plus, se remarcă o creştere a cererii pentru produse uşor şi rapid de pregătit, a celor gata preparate şi congelate, dar în acelaşi timp, rămân o prioritate produsele bio şi cele care au o calitate nutritivă recunoscută, ne-a informat Ioana Stătescu.
Şi Germania este o consumatoare mare de pâine şi produse de panificaţie. Nemţii au de unde să aleagă pentru că au peste 300 de sortimente dintre care să aleagă. 10 miliarde de euro este câştigul celor din industria pâinii. Detalii are Ovidiu Suciu, corespondentul RRA în Germania.