Noile modele în educația preuniversitară, experimentate la Cluj
Clujul a devenit un centru în care, în domeniul educației preuniversitare, sunt experimentate noi modele sau sunt readuse la viață modele educaționale interzise în comunism.
08 Noiembrie 2016, 11:19
În Cluj sunt experimentate noi modele în educația preuniversitară.
Pe de o parte, la Cluj au renăscut școlile confesionale, create de Biserica Ortodoxă și de cea Greco-Catolică.
Pe de altă parte, învățământul profesional renaște cu ajutorul unor modele germane și francize. Iar un alt model, cel de școală-fântână, este propus de un expert britanic în educație, care a fondat o școală independent sub auspiciile Casei Regale a României.
AUDIO: Reportaj.
Clujul a devenit un centru în care, în domeniul educației preuniversitare, sunt experimentate noi modele sau sunt readuse la viață modele educaționale interzise în perioada comunistă. Astfel, au renăscut școlile confesionale, diferite de cele teologice.
Biserica Ortodoxă Română a deschis prima școală confesională, iar părinții și copiii sunt mulțumiți de calitatea educației. De asemenea, și Biserica Greco-Catolică mizează pe acest model, pentru a oferi copiilor o armătură solidă de principii, spune preotul Mircea Marțian.
Un alt model este cel creat la Cluj de un expert britanic în educație, istoricul Julian Hingley.
El a fondat o școală sub auspiciile Casei Regale a României, care promovează conceptul de școală-fântână.
Concret, deși este vorba de o școală care se bazează pe donații private, ea oferă comunității diferite servicii educaționale gratuite, precum accesul la o bibliotecă internațională pentru copii, care va purta numele Principelui Radu al României, spune Julian Hingley.
”Este o școală care nu este doar deținută de comunitate, ci este și orientată spre comunitate. Primul model în educație a fost cel fondat de Biserică, cea de-a doua cale a fost cea a școlilor private, controlate de clasele sociale superioare, care au oferit copiilor lor educație privată, apoi statul a intervenit și a creat al treilea model. Modelul nostru este a patra cale în educație, este nou, nu este deținut de cineva, ci este gestionat de o fundație colectivă dedicată educației reale”, a spus Julian Hingley.
Noile modele nu sunt promovate doar în învățământul de elită.
La Cluj au renăscut școlile profesionale. Două dintre ele sunt școli duale, care funcționează după model austriac, respectiv german.
Aceste școli oferă doar acele specializări care sunt cerute pe piața muncii, spune inspectorul școlar general Valentin Cuibus.
O altă școală profesională furnizează specialiști în domeniul IT. Această școală este rodul unui parteneriat cu Școala 42 din Paris. Școala, care oferă studii gratuite, s-a extins deja și în Republica Moldova, spune fondatorul ei, Bogdan Herea.
Aceste noi modele sunt binevenite. Și aceasta în contextul în care starea educației din România nu este una mulțumitoare, spune consilierul de stat din cadrul Administrației Prezidențiale, Ligia Deca.
Ea afirmă că 42 la sută dintre tinerii din România sunt analfabeți funcțional. Noile modele educaționale reprezintă o întoarcere la tradiția multicoloră a Transilvaniei.
Până la instaurarea comunismului, în Transilvania funcționau școli publice, confesionale și private care ofereau educație în mai multe limbi. Aceste școli erau cotate printre cele mai bune din Europa Centrală și de Est.