Robert Stan: Industria auto în România este pe plus atât la producție, cât și la vânzări
Apel matinal-Invitat: Robert Stan, jurnalist specializat în domeniul auto și analist economic.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 07 August 2024, 09:11
Continuăm matinalul la Radio România Actualități. A crescut numărul de înmatriculări în prima jumătate a acestui an, în ceea ce privește mașinile noi din România, în comparație cu anul trecut. Cu toate acestea, interesul pentru autovehiculele electrice scade în preferințele cumpărătorilor. Românii aleg în continuare SUV-uri, în dauna modelelor compacte sau a berlinelor, iar producătorul național Dacia domină piața autohtonă. Analizăm datele din cel mai recent raport al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile, alături de invitatul de astăzi al 'Apelului matinal', jurnalistul și expertul auto Robert Stan. Bună dimineața!
Robert Stan: Bună dimineața!
Înainte de toate, cum a evoluat în acest an industria auto în România?
Bine, ca să spun pe scurt. Ideea este că ne aflăm pe plus atât la producție, cât și la vânzări, ceea ce e bine. E adevărat că există exact cum spuneaţi, un ușor recurs, să spunem, pe piața mașinilor electrice, dar nu este să spunem decât cred eu o tendință temporară, pentru că mașinile electrice reprezintă într-un fel sau altul, viitorul /.../.
Și care sunt, până la urmă, tendințele pieței europene?
La nivel de piață europeană, vânzările de mașini electrice, că vorbeam despre ele, în continuare cresc. E adevărat că în iunie a existat un mic recul, spuneam de 1%, nu mai mare de atât. Dar la nivelul primelor șapte luni asistăm încă o dată la o creștere. Asta ar trebui lămurit puțin, pentru că mulți consideră că vânzările de mașini electrice scad. Ei bine, nu scad, doar ritmul lor de creștere este ceva mai mic decât cel din anii trecuţi. Dacă în 2022-2023, vânzările de maşini electrice creșteau cu procente de 10-15-20%, acum asistăm la procente de creştere de 1%, 2%, 3%, mult mai mici, e adevărat.
În ceea ce privește piața din România a mașinilor electrice și-au pus amprenta și primele mai mici din programul Rabla plus?
Cu siguranță, cu siguranță au avut un impact asupra vânzărilor de mașini electrice. Scăderea la jumătate a subvenţie prin programul Rabla a afectat fără discuție vânzările de mașini electrice, însă putem să luăm în calcul și schimbarea de generație a modelului Dacia Spring, liderul absolut al pieţei de mașini electrice de la noi în anii trecuţi. Ne aflăm exact în momentul în care Dacia Spring trece de la o generație la alta și este normal ca în perioada asta să existe o scădere a vânzărilor. Din toamnă, putem asista la o creștere cu ajutorul acestui model, însă dat fiind reducerea subvenției, e posibil totuși să rămânem la nivelul de acum.
Va crește piața și când va apărea Puma electric, fabrica la Craiova?
Așteptăm acest model undeva în toamnă și cu siguranță va da un nou impuls pieței de mașini electrice. Însă, cum spuneam, tendința de reducere a ritmului de creştere este generală, nu este doar în România. Rămâne de văzut cum se va comporta piaţa mai departe, având în vedere că așteptăm, de asemenea, pe lângă modelele electrice din Europa, și multe modele electrice venite din Asia, din China mai exact.
Mulți dintre cumpărătorii de mașini electrice și-ar dori poate un astfel de autoturism, dar sunt dezamăgiți de lipsa unei infrastructuri a stațiilor de încărcare. Cum stăm la acest capitol?
Tot la fel, contrar, să spunem, percepției generale. Numărul de stații de încărcare în România, cel puțin, nu este foarte mic. E adevărat că suntem sub nivelul dorit, dar în momentul de față, din ce în ce mai puțini posesori de mașini electrice se plâng de lipsa acestor stații de încărcare. E adevărat că, așa cum spuneam, ne așteptam sau ne dorim mai multe stații de încărcare, ne dorim ca totul să se desfășoare mult mai ușor. Ne dorim ca la stațiile de încărcare să se poată plăti cu cardul, ca să nu mai fie nevoie de un '"n" număr de aplicații pentru a încărca o mașină electrică. Dar, cum spuneam, lucrurile evoluează și evoluează spre mașini electrice fără discuție în viitorul poate nu foarte apropiat, dar în curând.
Avem un mesaj de la un ascultător care întreabă: dar pe piața mașinilor hibrid, mai ok acum pentru România, cum stăm?
Piața mașinilor hibrid e împărțită și ea, la rândul ei, în mai multe segmente. Vorbim de hibride cu încărcare la priză, vorbim de mașini full hybrid, vorbim de mașini mild hybrid. La nivel de mașini cu încărcare la priză, deci acele așa-numitele PHEV-uri, înmatriculările au crescut în România și la rândul lor se află pe un trend ascendent cam peste tot la nivel european. E adevărat că există o mică problemă aici legată de aceste PHEV-uri, pentru că au un preț destul de mare și pe lângă asta au și niște costuri de întreținere destul de mari. Însă este limpede că piața mașinilor hibride crește și crește mult mai puternic decât cea a electricelor în prezent.
Aminteați ceva mai devreme despre mașinile fabricate în Asia, mașini electrice și care intră în Europa. Să ne amintim că la turneul final al Campionatului European de Fotbal, una dintre mărcile din China a fost chiar sponsor oficial. Care este perspectiva pentru mașinile chinezești, mai ales în Europa și mai ales în România?
Este limpede că ne așteptăm la o creștere a prezenței mașinilor chineze de pe piața din Europa, în ciuda eforturilor europenilor de a reduce numărul acestora, de a le stopa, motivând, să spunem, subvențiile date în China pentru aceste mașini, care le fac cumva, să spunem, mult mai competitive pe piața din Europa decât ar trebui. Dar, logica simplu spune că în momentul în care îți vine un producător nou pe piață și, după cum știți, așteptăm și uzine ale chinezilor în Europa, nu mai departe de Ungaria se construiește una în prezent. Este limpede că vom avea din ce în ce mai multe mașini din China în Europa, fie că vorbim de electrice, fie că vorbim de hibrid.
Dar industria conexă auto funcționează la parametrii optimi în România?
În România funcționează foarte bine industria de componente auto, este mult mai puternică decât industria de vehicule, de producție de vehicule, însă bineînțeles că și ea este afectată de acest, să spunem, recul al vânzărilor de mașini electrice. Cu siguranță sunt companii din componente auto care nu mai reușesc cifrele din anii trecuți, nu mai reușesc să mențină vânzările la nivelul din anii trecuți, însă lucrurile evoluează spre bine, suntem în continuare într-o zonă, să spunem, a industrie auto, care se află într-o creștere accelerată și mai mult decât atât, cel puțin pentru România, dacă vorbim strict de țara noastră, să nu uităm că industria de componente auto au reprezintă mai mult de 60% din cifra de afaceri.
Da, iar PIB-ul României stă foarte bine practică industria auto la acest capitolul, rămânem optimiști vom depăși 500.000 de automobile fabricate la cele două uzine Dacia şi (...)?
Dacă ne luăm după rezultatul de anul trecut, undeva la 513.000 de unităţi, dacă-mi aduc eu bine aminte, şi la ce vânzări avem în momentul de față și ce producție avem în momentul de față, da, am putea depăși rezultatul de anul trecut.
Ceea ce ar fi formidabil și pentru industria auto, dar și pentru România, că tot aminteam despre PIB. Cu mulțumiri pentru că am deslușit această analiza a celor de la (...), alături de jurnalistul și expertul auto Robert Stan.