Ascultă Radio România Actualitaţi Live

"De 5 ani de zile ne chinuim să facem licitații pentru a cumpăra material rulant pe fonduri europene și n-am reușit"

Apel matinal - Interviu cu Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

"De 5 ani de zile ne chinuim să facem licitații pentru a cumpăra material rulant pe fonduri europene și n-am reușit"
Foto: ISU Galați.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 28 Martie 2023, 09:18

Daniela Petrican: Ministrul transporturilor a trimis Corpul de Control la CFR Călători pentru verificări după accidentele feroviare grave de la Roșiori și Galați. Sunt așteptate și primele concluzii ale Agenției pentru Investigarea Accidentelor Feroviare. Se va face, de asemenea, și o analiză internă de către conducerea ministerului în ceea ce privește managementul CFR Călători, însă, spune ministrul transporturilor, problema de fond este că în ultimii 30 de ani au fost subfinanțate atât infrastructura feroviară, cât și proiectele de modernizare a materialului rulant. Care este situația și cât de sigură rămâne circulația pe calea ferată, aflăm de la invitatul 'Apelului matinal' de astăzi, Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Bună dimineața.

Grigore Mare: Bună dimineața dvs şi ascultătorilor dvs.


Cătălin Cîrnu: În acest moment, din câte aţi aflat dvs, există concluzii clare privind cauzele celor două accidente de pe calea ferată? . Nu-l uităm pe cel de la Roșiori.


Grigore Mare: Da, este o situație destul de complicată la calea ferată. Noi atrăgeam atenția încă de acum zece ani de zile că situația devine din ce în ce mai insuportabilă pentru salariați și va fi dăunătoare pentru toată lumea, dar nimeni nu ne-a ascultat. Noi, acum zece ani de zile, am făcut o campanie, #Se poate - purtam un vagon prin toată țara să atragem atenția asupra situației de la calea ferată. Dar politicienii nu au catadicsit să se îndrepte, să vadă adevărata situație de la calea ferată. Să știți că recunoaşteri din astea ale dlor miniștri că situația de la calea ferată este catastrofală au fost, dar nu au făcut nimic până în prezent.


Daniela Petrican: În acest moment, care este starea reală a liniilor și a vagoanelor, locomotivelor, a materialului rulant în ansamblu?

Grigore Mare: Este una destul de precară. Circulăm cu vagoane și locomotive de 40-50 de ani. Nu ne-am adaptat situației de astăzi, cum vedem și la vecinii noștri. Numai vecinii noștri aici, aproape, la țările supradezvoltate: rame electrice, rame Diesel, care sunt mai economice decât vagoanele și locomotivele noastre din anii '60-'70, care sunt mare consumatoare de energie şi comportă o cheltuială destul de consistentă.

Cătălin Cîrnu: Da, la noi, dacă nu greșesc, automotoarele Malaxa, vechi de aproape un secol, încă circulă, că tot vorbeați de tehnică și de noutăți în materie. Aveți idee câți kilometri sau cât la sută din rețeaua feroviară a României este electrificată?


Grigore Mare: M-aţi prins pe picior greşit...


Cătălin Cîrnu: Nu, nu...


Grigore Mare: În orice caz, undeva în jur de până în 60% din rețea. Avem și foarte multă neelectrificată.

Cătălin Cîrnu: Da, oricum, ceva fonduri europene există în această perioadă, sunt câteva...

Grigore Mare: Există, există de mult, de peste 10 ani de zile. Noi lucrăm la Coridorul IV, de peste 15 ani de zile și nu reușim să-l terminăm.

Cătălin Cîrnu: Și de ce ne mișcăm atât de greu?

Grigore Mare: Nu știu. Vedeți dumneavoastră, în general, noi ne mișcări foarte greu când e vorba de atras fonduri europene. Să știți că bani la calea ferată au mai fost, dar nu am ştiut nici să îi atragem, nici să îi folosim. Ba, de multe ori, știm public că unii și-au băgat mâna prea adânc. Toate...

Daniela Petrican: Şi dată fiind această situație, care sunt, în acest moment, urgențele majore, pentru a fi evitate astfel de accidente și cât de sigură este acum călătoria pe calea ferată?

Grigore Mare: Călătoria e destul de sigură, fiindcă s-a redus viteza de circulație. Trebuie neapărat fonduri pentru infrastructura feroviară, neapărat fonduri pentru achiziția de material rulant. Să știți că de 5 ani de zile ne chinuim să facem niște licitații pentru a cumpăra niste material rulant pe fonduri europene și n-am reușit, până anul ăsta. Anul ăsta s-a încheiat o licitație, dar nimeni nu-ţi... Dacă ai cumpărat azi acele rame, nu le are să ţi le ofere imediat, ci e nevoie de o perioadă lungă de timp.

Daniela Petrican: Păi și ce se va întâmpla cu transporturile feroviare din România în următorii ani fără aceste investiții?

Grigore Mare: Dacă nu putem să... cum se spune la noi, punem discul roşu, deci se închide calea ferată, fiindcă capacitatea noastră de transport e destul de mică, redusă la ora actuală din cauza vitezelor de circulație. Deci, noi am putea transporta mult mai mult pe calea ferată, față de ceea ce facem astăzi.

Cătălin Cîrnu: Da, după tragedia de la Galați, să nu uităm că a murit, totuși, un om. Au mai fost probleme, chiar cu decese în timpul serviciului pentru angajații căilor ferate. Care este situația în ceea ce privește personalul?

Grigore Mare: Personalul? Noi avem un personal destul de îmbătrânit la calea ferată.

Cătălin Cărnu: Nu sunt pensii speciale, nu?

Grigore Mare: Nu sunt pensii speciale...

Cătălin Cîrnu: Nu există...

Grigore Mare: Noi avem adoptat, în 2020, un statut al personalului feroviar, în care spune că personalul feroviar iese mai repede la pensie, fiindcă el, după 30 de ani de nopţi nedormite, nu poate să mai apese, să vadă butoanele alea pe care apasă. Poate să greșească. A greși e omenește, şi atunci noi am spus că nu mai poate sta până la 65 de ani să ducă un tren în siguranță de la un capăt la altul, unde trebuie să ajungă. Dar, din păcate, guvernanții nu /.../ și nici în ziua de astăzi nu s-a trecut efectiv la drepturile acelea care erau prevăzute în ..., erau pe contributivitate, nu erau pe pensii speciale. Omul lucra 35 de ani în siguranța circulației.

Cătălin Cîrnu:Da, o singură întrebare avem, pentru că și noi primim de la ascultători. Iarăși ne întoarcem la tragedia întâmplată la Galați. Mă gândesc că dvs. ați circulat cu locomotiva sau oricum sunteți familiarizat cu locomotivele? Corect?

Grigore Mare: Da.

Cătălin Cîrnu: Bun. De ce credeți că nu s-a putut opri acea locomotivă?

Grigore Mare: Eu am înțeles că timpul în care s-a produs /.../ a fost foarte scurt, foarte scurt, pe care..., mecanicul nu a reușit să reacționeze la tot ce trebuia să facă el. Să știți că acel tip de eveniment s-a mai întâmplat la calea ferată și cineva, o agenție, a spus, cea care face aceste controale, a spus că trebuie să ne uităm mai bine la aceste locomotive și să schimbăm acel model de piesă electronică a locomotivei care ne va da pe viitor mari bătăi de cap...

Cătălin Cîrnu: Nu au schimbat-o la timp.

Grigore Mare: ... dar, din păcate, cineva n-a auzit şi uite că s-a întâmplat acest nefericit eveniment, care a dus la decesul unui colege de-a noastră.

Cătălin Cîrnu: Da, așteptăm și noi concluziile raportului. Vă mulțumim pentru prezența alături de noi aici, la Apel Matinal, și să rămânem optimiști că până la urmă infrastructura feroviară va redeveni ce a fost o dată, mai ales gândindu-ne și la viteza de deplasare a trenurilor.

Grigore Mare: Da, măcar pentru copiii noștri, că noi tot optimiști suntem de o perioadă lungă de timp, tot încercăm, dar nimeni nu ne aude. Să știți că toate țările din Europa şi nu numai se îndreaptă spre o cale ferată cât mai...., e un model de transport destul de ieftin și de ecologic și care duce la dezvoltarea unei națiuni. Dar, noi, din păcate, facem contrariul.

Cătălin Cîrnu: Poate vom reuși să aducem trenurile cu hidrogen. Până atunci însă, circulăm cu automotorul Malaxa, vechi..., nu vechi, de fapt, că merită să remarcăm, el funcționează și acum, după mai bine de un secol. Îi mulțumim lui Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane pentru discuția pe care am purtat-o.

Apel matinal: În direct, Sorin Mierlea, președinte InfoCons
Matinal 18 Decembrie 2024, 18:31

Apel matinal: În direct, Sorin Mierlea, președinte InfoCons

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: În direct, Sorin Mierlea, președinte InfoCons
Apel matinal: În direct cu Victor Negrescu, vicepreședintele PE
Matinal 12 Decembrie 2024, 18:53

Apel matinal: În direct cu Victor Negrescu, vicepreședintele PE

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: În direct cu Victor Negrescu, vicepreședintele PE
APEL MATINAL: Despre evoluția prețurilor la energie electrică
Matinal 04 Decembrie 2024, 19:07

APEL MATINAL: Despre evoluția prețurilor la energie electrică

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

APEL MATINAL: Despre evoluția prețurilor la energie electrică
Apel matinal: În direct cu fostul judecător al CCR, Petre Lăzăroiu
Matinal 03 Decembrie 2024, 07:55

Apel matinal: În direct cu fostul judecător al CCR, Petre Lăzăroiu

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: În direct cu fostul judecător al CCR, Petre Lăzăroiu
APEL MATINAL: În direct cu Bogdan Teodorescu, analist politic
Matinal 02 Decembrie 2024, 07:15

APEL MATINAL: În direct cu Bogdan Teodorescu, analist politic

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

APEL MATINAL: În direct cu Bogdan Teodorescu, analist politic
Apel matinal: În direct cu președintele AEP, Toni Greblă
Matinal 28 Noiembrie 2024, 18:10

Apel matinal: În direct cu președintele AEP, Toni Greblă

Apel matinal, de luni până vineri de la ora 8.30.

Apel matinal: În direct cu președintele AEP, Toni Greblă
Apel matinal: Iulian Chifu, analist politic
Matinal 27 Noiembrie 2024, 21:17

Apel matinal: Iulian Chifu, analist politic

Apel matinal, de luni până vineri de la ora 8.30.

Apel matinal: Iulian Chifu, analist politic
Apel matinal: Inaugurarea primului tren nou achiziționat în ultimii 20 de ani în România
Matinal 19 Noiembrie 2024, 18:42

Apel matinal: Inaugurarea primului tren nou achiziționat în ultimii 20 de ani în România

Apel matinal, de luni până vineri de la ora 8.30.

Apel matinal: Inaugurarea primului tren nou achiziționat în ultimii 20 de ani în România