Giulgiul din Torino, expus după 10 ani
Giulgiul din Torino, numit de creştini Sfântul Giulgiu, este o pânză de in, păstrată la Catedrala Sfântul Ioan Botezătorul din oraş încă din anul 1578.
Articol de Elena Postelnicu, Corespondent RRA în Italia, 09 Aprilie 2010, 19:17
Giulgiul - pânza de in care, potrivit multor credincioşi, a învelit corpul lui Iisus după ce a fost răstignit, este expusă în perioada 10 aprilie - 23 mai la in Duomul din Torino La ultima vizită permisă, din anul 2000, un milion de persoane (printre care 150.000 au sosit de peste hotare) au intrat în catedrala din Torino în cele 72 de zile ale evenimentului pentru a vedea pânza pe care este imprimată imaginea lui Iisus.
În timpul vizitelor, turiştii pot viziona un film cu imagini inedite ale relicvei proaspăt restaurate. Despre misterul Giulgiului din Torino se vorbeşte zilele acestea foarte mult şi în mass-media italiană.
Giulgiul din Torino, numit de creştini Sfântul Giulgiu, este o pânză de in, păstrată la capela regală a Catedralei Sfântul Ioan Botezătorul din oraş încă din anul 1578. Pe respectiva pânză se află imprimată imaginea corpului unui om care prezintă semne de agresiune fizică şi în special de crucificare.
Giulgiul constituie, de ani de zile, subiectul a numeroase şi aprinse controverse între oameni de ştiinţă, reprezentanţi ai bisericii, istorici şi scriitori.
O parte importantă a credincioşilor creştini susţine că ar fi pânza cu care Iisus a fost acoperit după coborârea Lui de pe cruce şi că păstreaza întipărită imaginea sa. Scepticii, insa,consideră obiectul a fi un fals bine realizat.
Giulgiul are lungimea de 4,36 m, lăţimea de 1,10 m şi este alcătuit din fire de in tors manual, iar urzeala este executată tot manual. Pe ţesătură apar două amprente: partea din faţă şi cea din spate a unui bărbat neîmbrăcat, biciuit şi probabil crucificat.
Corpul a fost aşezat pe spate, pe jumătatea inferioară a giulgiului, petrecându-se cealaltă jumătate pe deasupra.
În 1898, cavalerul Secondo Pia a avut ideea de a fotografia „pânza sfântă” pentru publicitate în toata lumea, dar pe negativ în loc de fâşii obişnuite, i-a apărut imaginea unui om în suferinţă. Entuziazmul provocat de accesul la giulgiu i-au determinat pe torinezi să închidă lada cu relicva pentru mai mulți ani.
Abia în 1931, cardinalul din Torino a încuviinţat expunerea pânzelor, nu numai a giulgiului, ci şi alte fâşii bănuite că ar poseda puteri miraculoase (husa cu care a fost învelit giulgiul).
De data aceasta, savanţii din diferite domenii au început investigaţiile. Când toata lumea credea ca pe pânză „a fost pictat” chipul lui Iisus Hristos, biologii şi antropologii constată fantasticul: chipul apărut este al unui om, fiind din sânge, nu din vopsele. În 1946, giulgiul a fost expus din nou în acelaşi loc, reluându-se pelerinajul, în ciuda războiului în plină desfăşurare.
Din martie 1983, giulgiul se află în posesia Vaticanului, iar în vara lui 2008, Papa Benedict al XVI-lea îşi dă acordul ca „în primavara anului 2010 să aibă loc o altă expunere solemnă a Giulgiului”.
În jur de două milioane de pelerini din întreaga lume au făcut deja rezervările online pentru a putea vizita relicva în perioada 10 aprilie – 23 mai. În timpul conferinţei de presă de ieri, cardinalul Severino Poletto a subliniat că Biserica nu a recunoscut niciodată oficial autenticitatea Giulugiului, însă „expunearea relicvei este o ocazie pentru rugăciune, nu pentru polemici”.
Cu zece ani în urmă, vizitatorii au fost in jur de un milion, dintre care doar 20% au făcut rezervarea prin intermediul internetului. Anul acesta, 92,39% dintre rezervări au fost făcute online. În ziua de duminică, 2 mai, Papa Benedict al XVI-lea va celebra o slujba in Piaţa San Carlo din Torino.
În urmă cu câteva luni, mai mulţi artişti au recreat faţa lui Iisus Hristos de pe giugiul din Torino folosind o tehnică 3D şi şi-au prezentat rezultatul într-o emisiune de două ore şi jumătate pe History Channel.
Imaginea 3D a fost creată din informaţiile conţinute de giulgiul din Torino. Rezultatele au surprins însă privitorii. Compania care a realizat imaginea a spus că nu seamănă cu imaginea popularizată de către biserică. Întregul proiect a durat un an.