Şapte ani de la teribilul accident de la mina Anina
Pe 14 ianuarie se împlinesc 7 ani de la accidentul de mină de la Anina, judeţul Caraş-Severin, soldat cu şapte morţi, în urma căruia cea mai adâncă mină din Europa a fost închisă.
Articol de Mario Balint, 14 Ianuarie 2013, 20:21
Luni, 14 ianuarie a.c., se împlinesc şapte ani de la teribilul accident de mină de la Anina, judeţul Caraş-Severin, soldat cu şapte morţi, în urma căruia, cea mai adâncă mină din Europa şi singura sursă de venit a zonei, a fost închisă din dispoziţie guvernamentală.
A fost cel mai tragic accident de mină din ultimii 80 de ani. Pe orizontul 8 s-a produs o explozie.
Aceasta a avut loc imediat după ce artificierul a detonat o încărcătură de dinamită.
În spatele peretelui detonat se afla o "pungă de gaz metan”, iar aceasta a declanşat explozia.
La locul tragediei au sosit ministrul economiei, de atunci, Codruţ Sereş, premierul Călin Popescu-Tăriceanu şi preşedintele Traian Băsescu.
Cei trei au hotărît închiderea imediată a minei şi găsirea unor soluţii alternative pentru economia zonei.
Mina Anina a fost cea mai veche din România, fiind deschisă exploatării în 1773.
La momentul închiderii, Mina Anina era cea mai adâncă din Europa, 1.250 de metri, iar în subteran lucrau 500 de persoane, 293 dintre acestea fiind în curs de disponibilizare.
Rezervele de cărbune existente se întind pe 100 de ani, iar cele deschise exploatării pe încă 10 ani.
Cel mai grav accident s-a produs aici în 1920, când au murit 201 mineri.
Tragedia l-a inspirat pe Virgil Birou să scrie "Oameni fără cer".
Anina, un oraş fantomă după închiderea minei
Oraşul Anina a rămas, după şapte ani de la închiderea minei, un oraş fantomă: jumătate din populaţia oraşului este pensionară, cealaltă jumătate, şomeră.
Cel mai mare angajator este Primăria Oraşului şi Ministerul Educaţiei.
Dincolo de cuvinte, Anina a fost lăsată la voia întîmplării, iar acum încearcă să-şi regăsească echilibrul.
Şapte mineri au murit şi alţi cinci au fost transportaţi la spital în urma unei explozii produse atunci la Mina Anina, judeţul Caraş-Severin.
Sâmbătă dimineaţă, la ora 5.00, la mina din Anina a avut loc cel mai tragic accident de mină din ultimii 80 de ani.
Pe orizontul 8, s-a produs o explozie.
Aceasta a avut loc imediat după ce artificierul a detonat o încărcătură de dinamită.
În spatele peretelui detonat se pare ca se află o „pungă de gaz metan”, iar aceasta a declanşat explozia.
Explozia din subteran a avut loc ca urmare a unei acumulări de gaz metan. Mina a fost dotată cu metanometre, dispozitive care semnalează existenţa acumulărilor de gaz uşor inflamabil, însă acestea, se pare, nu au indicat o concentraţie letală.
"În mină se lucra în condiţii extrem de dure"
Deflagraţia a fot anunţată în dimineaţa zilei de sâmbătă, la ora 8.20.
Echipa de salvare a Minei Anina a coborît în subteran şi a reuşit să recupereze, în scurt timp cinci cadavre.
Alţi cinci mineri au fost transportaţi, de urgenţă, la spital.
La ora 15.00, o nouă echipă de salvare, venită de la Petroşani, a intrat din nou în mină în speranţa că va reuşi să-i găsească pe cei doi ortaci dispăruţi.
Au reuşit să recupereze cele două cadavre după trei ore de căutări, în jurul orei 18.00.
Potrivit minerului Vasile Dumitreşcu, în mină se lucra în condiţii extrem de dure, la o temperatură de 38-40 de grade Celsius.
"Fierbea cărbunele sub noi”, a spus minerul.
Codruţ Sereş, ministrul de atunci economiei, a ajuns la locul exploziei sîmbătă la prînz. După discuţii cu rudele victimelor, a declarat că a vorbit cu premierul Călin Popescu-Tăriceanu şi joi se va iniţia o hotărîre de guvern prin care rudele victimelor vor fi despăgubite "cu aceleaşi sume care s-au acordat şi în alte cazuri asemănătoare”.
La locul tragediei au sosit preşedintele Traian Băsescu şi Călin Popescu-Tăriceanu.
Mina Anina urma să fie închisă în octombrie. În urma accidentului, aceasta a fost închisă mai devreme.
Accidente
Mina Anina a fost cea mai veche din România, fiind deschisă exploatării în 1773.
La Anina se putea coborî pînă la 1.250 de metri, fiind a doua mină ca adîncime din Europa.
Cel mai grav accident s-a produs aici în 1920, cînd au murit 201 mineri.
În urmă cu şapte ani, în subteran lucrau 500 de persoane, iar 293 dintre acestea erau în curs de disponibilizare.
Accidente grave la minele din România
- Vulcan, 7 august 2001 - 13 mineri decedati si doi raniti in urma unei explozii produse intr-o galerie.
- Lupeni, 13 octombrie 1999 - un miner moare prins in subteran in timpul unei surpari de roci. In acelasi an au mai decedat alti zece mineri in Valea Jiului.
- Dalja, 19 mai 1997 - o aprindere de gaz metan intr-o galerie se soldeaza cu trei morti si zece raniti.
- Uricani, 27 octombrie 1996 - alti cinci mineri mor asfixiati intr-o galerie inchisa din cauza concentratiei mari de gaz metan.
- Petrila, 17 septembrie 1996 - cinci mineri au murit si unul a fost ranit in urma unei explozii produse de aprinderea unei pungi cu metan.
- Barbateni, 19 martie 1996 - doua persoane au murit si alte doua au fost ranite in urma unei surpari de pamant.
- ParoSeni, 7 noiembrie 1995 - trei persoane au decedat si alte doua au fost internate din cauza asfixierii cu metan si monoxid de carbon.
După şapte ani de la închiderea minei, întreaga zonă a oraşului Anina a căzut în istorie.
Un spaţiu cu pensionari şi şomeri, fără perspective, fără idealuri.
Ajutoarele şi reorientarea profesională, alternativele economice promise de preşedinte şi guvern, în acea noapte însângerată, când SPP-ul ne-a ţinut închişi în baie pentru a ju pune întrebări, au fost doar "emisii de gaze".