Împreună la Otopeni-Iconostas neaurit
O poveste despre un meșteșug și experiențe în-părtășite.
Articol de Mihaela Helmis, 05 Noiembrie 2015, 14:53
Iconostas, matca Traditiei bizantine,dar si realitate vizuala contemporana, 13 tineri mesteri,nu doar iconari , lucru impreuna, dar si o reactie la multele propuneri vizuale actuale de un gust indoielnic .
Acestea sunt cuvintele cheie ale Radio Documentarului realizat de MIhaela Helmis, impreuna cu participantii la cea de-a treia editie a simpozionului Iconari in Otopeni.
O poveste despre un mestesug si experiente in-partasite.
Audio: Documentar.
Aflat la a treia editie anul acesta, “Iconari in Otopeni” a propus o discutie deschisa asupra tendintelor, problematicilor si reperelor in iconografia contemporana romaneasca in formula unui proiect organizat anual la Centrul Cultural “Ion Manu” din Otopeni si alcatuit din trei componente: atelier deschis (realizarea de catre participanti a icoanelor si a altor obiecte cu destinatie liturgica in cadrul unui program cu acces public), sesiune de conferinte, expozitie finalizata prin lansarea unui album dedicat.
Foto: Ioan Popa.
“Cele doua editii precedente ale simpozionului Iconari in Otopeni nu au ramas fara ecou. Dincolo de rezultatele imediate, in constiinta publica incepe sa se cristalize conceptul de arta bisericeasca profund ancorata in traditie, dar cu un grad de adresabilitate care sa-l asume si pe omul contemporan. Reactiile venite din mediul eclezial, dar si din cel al criticii de arta contemporana si din mediul academic au fost mai mult decat incurajatoare. Am primit aprecieri pozitive de la oameni foarte exigenti, ceea ce ne onoreaza si ne obliga, in egala masura. O miscare a iconarilor tineri prinde contur si continuarea acestui demers se impune in mod necesar.” -Madalina Mirea, curator proiect
Editia din 2015 a avut tema Iconostasul in Biserica Ortodoxa Romana - realizarea icoanelor ce compun un iconostas de mici dimensiuni, destinat unei capele ortodoxe in constructie in Otopenii de Jos.
Foto: Ioan Popa.
O dezbatere aplicata, ce a avut in centru iconostasul - constructie cu un rol important in economia liturgica ortodoxa.
Productiile recente, in covarsitoarea lor majoritate, se plaseza, in cel mai bun caz, in registrul artizanal, atunci cand nu constituie propuneri vizuale de un gust indoielnic.
Iconostasul, la care au lucrat anul acesta iconarii invitati, este in consonanta cu manifestarile anului 2015, declarat de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane “An omagial al parohiei si manastirii astazi” si „An comemorativ al Sfantului Ioan Gura de Aur si al marilor pastori de suflete din eparhii”.
Un exercitiu care si-a propus sa reaseze aceasta piesa in matca Traditiei bizantine, ancorate insa, prin realizarea tehnica si prin trairea autentica a autorilor sai, in realitatea vizuala contemporana.
Au fost prezenti
Angela Hanc, Arad, icoana
Camelia Munteanu, Bucuresti, icoana
Carmen Paiu, Bucuresti, broderie liturgica
Catalin Balut, Bucuresti, icoana
Ciprian Toma, Cluj, icoana
Constantin Mandici, Suceava, icoana
Costel Olarean, Iasi, icoana
Dan Mihail Rau, Iasi, icoana
Gabriel Florin Iosub, Piatra-Neamt, icoana
Laurentiu Ion Bozga, Ramnicu-Valcea, mozaic
Maria Mirea, Bucuresti, icoana
Remus Dragomir, Buftea, sculptura bisericeasca
Roxana Maria Bacanu, Brasov, icoana,
iar dintre ei câţiva au devenit si purtatori de cuvânt si de gând ai intregii echipe astfel alcătuite ,
împreună, in septembrie 2015 , la Otopeni