Drumul căilor ferate
Niciunul dintre trenurile de epocă aflate în administrarea Societăţii Feroviare de Turism nu este înscris pe lista obiectelor de patrimoniu.
Articol de Simona Şerbănescu, 28 Aprilie 2012, 15:49
Într-un continuu proces de privatizare început în 1998, înscrise printre serviciile care au înregistrat cele mai mari scumpiri din 1990 încoace ( după cum arată datele Institutului Naţional de Statistică ) - transporturile feroviare continuă să meargă în pierdere.
Cu toate că, potrivit modului în care s-a facut reorganizarea, cineva s-a gandit la surse şi resurse de venit.
Altfel ce rost ar avea o Societate Feroviară de Turism în al cărei patrimoniu se află bunuri mobile şi imobile?
Din moment ce unul dintre cele mai frumoase şi spectaculoase trasee feroviare din România, traseul Oraviţa - Anina - a cărui desfiinţare se propunea în 2006 - aparţine CFR- călători, societate care are fonduri zero pentru promovare.
În schimb, în patrimoniul Societăţii Feroviare de Turism s-a aflat Hotelul Astoria.
S-a aflat, pentru că a fost pierdut prin executare silită.
Audio: Documentarul realizat de Simona Şerbănescu.
În administrarea aceleiaşi societăţi s-au aflat şi trenul sanitar şi trenul de epocă Bucureşti.
Spre deosebire de Hotelul Astoria, trenurile nu au fost pierdute ci vândute. La fier vechi.
Pe lângă hoteluri şi terenuri, în administrarea Societăţii Feroviare de Turism se mai află şi locomotive cu aburi şi trenuri de epocă.
De exemplu, garnitura Gheorgiu-Dej, Trenul Călugăreni sau Trenul Regal.
Niciuna dintre aceste garnituri nu a fost înscrisă, însă, pe lista obiectelor de patrimoniu.
Motivul? Lipsa banilor.
Tot lipsa banilor poate va fi motivul pentru care una dintre aceste garnituri să împărtăşească soarta trenului sanitar sau Trenului Bucureşti.
Sociatatea Feroviară de Turism a fost înfiinţată după ce de la conducerea CFR-ului pleca Mihai Necolaiciuc.
Fostul director, acuzat de procurorii DNA în patru dosare de abuz de putere şi deturnare de fonduri, căutat timp de doi ani şi extrădat din Statele Unite, este judecat astăzi în libertate.
Mihai Necolaiciuc a investit enorm în proprietăţi aflate astăzi în patrimoniul Societăţii Feroviare de Turism.