Transportul aerian low cost
Comentariu de Dinu Dragomirescu
Articol de Dinu Dragomirescu, 23 Iunie 2010, 10:51
Transportul aerian a cunoscut anul trecut cea mai gravă criză de după al doilea război mondial: o scădere a activităţii cu 3,5 %. Totuşi, multe companii low cost nu au avut de suferit, ba chiar au profitat de pe urma crizei, reuşind să atragă si o parte a clientelei marilor companii tradiţionale.
În ultimii cinci ani, traficul companiilor europene low cost a crescut de peste două ori, ajungând să reprezinte 35% din traficul aerian intra-european. Iar compania irlandeză low cost Ryanair a redevenit cea mai rentabilă dintre companiile aeriene europene. Ea prevede să transporte în acest an mai mulţi pasageri decât grupul Air France - KLM, lider pe continentul nostru.
În faţa succesului companiilor low cost, societăţile aeriene tradiţionale au fost nevoite să reacţioneze prin reducerea preţului biletelor, susţinută de o reducere a costurilor. Unele mari companii tradiţionale precum Lufthansa sau Aeroflot au decis să-şi creeze filiale low cost, care să opereze pe pe rutele scurte si medii, permiţând societăţilor-mamă să se concentreze asupra curselor lungi, pe care calitatea serviciilor contează cel mai mult.
În ţările dezvoltate, companiile low cost trebuie să facă faţă concurenţei crescânde a liniilor ferate de mare viteză. În schimb, în România, datorită stării avansate de degradare a reţelei feroviare şi cvasi-absenţei autostrăzilor, companiile aeriene, în primul rând cele low cost, găsesc un teren favorabil de dezvoltare. Mai ales că, pe unele rute, a devenit mai ieftin să iei avionul decât să recurgi la tren sau la autocar. Nu întâmplător CFR-ul a pierdut anul trecut 13% din clientela sa de pasageri şi tendinţa menţionată pare sa se menţină şi în acest an.
Compania aeriană Carpatair mizează în acest an pe o creştere de 15-20% a traficului între diferitele oraşe din România. Primul loc între companiile low cost care operează în ţara noastră este disputat de Blue Air, cel mai mare operator cu capital privat românesc, şi compania ungară Wizzair. Ambele scontează să depăşească anul acesta cifra de 2 milioane de pasageri transportaţi din şi spre România.
Zborurile low cost se anunţă ca un concurent tot mai important şi pentru companiile de transport rutier cu autocare sau microbuze din ţara noastră. Mai ales că pe şoselele de la noi se efectuează transporturi regulate de şi pe distanţe mai mari de 700 de kilometri. În sfârşit, contrar unei idei preconcepute, dezvoltarea activităţii companiilor aeriene low cost nu a fost însoţită de o înmulţire a accidentelor.