Securitatea sistemelor computerizate montate pe automobile
IT la inbox
03 Iunie 2010, 09:01
În toată dezbaterea despre securitatea informatică există un aspect care a cam scăpat din vedere: securitatea sistemelor computerizate montate pe automobile.
Maşinile cu şi în care circulăm au încetat să fie entităţi 100% mecanice. Ele devin tot mai automatizate, iar computerele de bord se îmbunătăţesc pe zi ce trece. Şi e bine că se întâmplă aşa, pentru că sporul de electronică ajută la evitarea accidentelor.
Pe de-altă parte, tehnologia anti-furt e la rândul ei utilă, fiindcă poate, în unele cazuri, să indice exact unde se află maşina furată şi îi poate, eventual, opri motorul, blocând alimentarea cu combustibil.
Un alt sistem computerizat folosit de tot mai multă lume este cel de navigare, în special prin GPS. Dar cu cât computerele preiau mai mult din controlul frânelor, farurilor, direcţiei şi altor subsisteme, cu atât creşte şi posibilitatea ca automobilul să devină vulnerabil la atacuri informatice.
Două echipe de cercetători de la universităţi din Washington şi California au prezentat recent rezultatele unui studiu, pe parcursul căruia au supus un automobil modern unei serii de teste, atât în laborator, cât şi în rulare pe stradă. Rezultatele au fost de-a dreptul năucitoare: un hacker poate să acţioneze selectiv frânele pe oricare dintre roţi, poate decupla complet sistemul de frânare, poate opri motorul şi o poate face chiar şi atunci când maşina merge cu viteză pe o şosea. Acelaşi hacker poate infiltra computerul de bord, astfel încât acesta să ofere un diagnostic fals al diverselor sisteme auto. Cercetătorii au explicat că nu au vrut să creeze panică, ci doar să atragă atenţia înainte ca ameninţarea să devină cu adevărat o problemă.
Cei interesaţi pot consulta studiul la adresa http://www.autosec.org/pubs/cars-oakland2010.pdf