Noi înșelătorii pe mobil
IT la inbox
21 Iunie 2010, 10:22
De data aceasta înşelătoria începe cu un apel telefonic de la un număr ascuns. Imediat cum răspundeţi, o persoană cu o voce convigătoare vă spune că este de la service-ul unei companii de telefonie mobilă. În încercarea de a vă ajuta vă întreabă dacă aţi efectuat o convorbire care ar costă 50 de euro. Evident, negaţi că aţi fi vorbit atât de mult şi încercați să îi convingeţi că este o greşeală. Aşa-zisul operator va încerca să vă ajute. "Totul este foarte simplu şi vom rezolva repede", va asigură el. Până la acest moment poate nu suspectaţi nimic, poate doar faptul că sunteţi sunat cu număr ascuns. Vocea de la celălalt cap al firului are totuşi o explicaţie: vă sună de pe un calculator şi de aceea nu vă apare numărul de telefon de pe care vă sună.
Discuţia continuă. Vi se spune să tastaţi un cod pe telefonul mobil pentru a anula convorbirea de zeci de euro. Aproape de sfârşitul codului trebuie să introduceţi ultimele 4 cifre din codul numeric personal, care reprezintă de obicei codul de acces pentru anumite servicii oferite de compania de telefonie mobilă. Zis şi făcut. Dumnevoastră v-aţi liniştit că aţi scăpat de o convorbire fantomă, iar operatorul este bucuros că v-a ajutat. Înainte să închideţi telefonul vă spune să ştergeţi mesajul pe care îl veţi primi imediat pentru că doar aşa se repara greşeala din sistem. Mesajul sună în felul următor: "Aţi reîncărcat suma de X euro în contul numărului Y".
Cam aşa ar suna un scenariu reuşit pentru un infractor care vrea să-şi încarce cartela pe seama unei persoane naive care are abonament. Codul introdus este pentru procedura de reîncărcare a unui cont pre-pay din cel al unui abonat, iar mesajul care trebuie şters este cel care confirmă ce sumă a fost încărcată şi cărui număr i-a parvenit. Ştergerea SMS-ului este o măsură de precauţie a infractorilor că nu se va afla cine a făcut înşelăciunea. Trebuie să reţineţi că nici un operator de telefonie mobilă nu sună cu număr ascuns, nu cere să tastaţi coduri pe telefon şi nu solicită codul de acces. Verificaţi telefonic sau chiar personal la operatorul de servicii de telefonie mobilă al cărui client sunteţi existenţa oricărei nereguli în privinţa facturii sau costului convorbirilor.