Motoare de căutare, criterii de filtrare
IT la inbox
12 Ianuarie 2011, 10:57
Întrebarea de la care pornim este una simplă: ce se întâmplă când căutăm ceva pe Google sau Bing? Fiecare motor de căutare foloseşte un aşa-numit algoritm de indexare a paginilor, iar rezultatele depind de aceste formule matematice, care sunt secrete profesionale bine păstrate.
Google şi Bing şi-au perfecţionat în timp acest algoritm, dar rezultatele au început să lase de dorit, pentru că foarte mulţi cunosc deja principiile de bază şi se strecoară în rezultate, deşi au doar oferte publicitare sau sunt doar comentarii la informaţia primară. Aceste motoare – să le spunem - comerciale însă nu oferă prea multe opţiuni de filtrare a căutării. În schimb motorul Blekko permite prin folosirea caracterului "slash" o filtrare a rezultatelor, de exemplu după data actualizării paginilor sau după alte criterii. Partea bună este că aceste criterii evoluează în timp, pentru că oricine poate elabora propriile criterii pe care, dacă doreşte, le poate împărtăşi cu întreaga comunitate de utilizatori.
Să presupunem că vrem să vedem ce scriu eco-activiştii despre încălzirea globală. În Google sau Bing am introduce "global warming" şi "activists", dar rezultatele ne-ar arăta în primul rând paginile care conţin aceste cuvinte. Algoritmul de pe blekko.com întoarce însă doar paginile activiştilor care scriu despre încălzirea globală. E doar unul din multele exemple posibile.
Din păcate, pentru limba română multe dintre aceste criterii de filtrare nu funcţionează încă, dar probabil că este o chestiune de timp.