Revista presei centrale, 30 iunie
Articole din Adevărul, România Liberă, Jurnalul Naţional şi Evenimentul Zilei.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 30 Iunie 2011, 08:00
"Ratingul liderilor politici, în picaj" - titrează Adevărul, care citează rezultatele unui sondaj de opinie privind încrederea românilor în liderii lor, realizat în cursul acestei luni.
Guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, conduce în topul încrederii cu 32,2%. Următorul clasat este liderul PNL, Crin Antonescu, care întruneşte 27,2%, în timp ce preşedintele PSD, Victor Ponta, are 23,2%.
Pe locul patru se află tot un reprezentant al Opoziţiei, preşedintele Senatului, Mircea Geoană care are 14,8% cotă de încredere.
Preşedintele Traian Băsescu se află pe locul cinci, cu 10,3 la sută, urmat de premierul Emil Boc, cu 8,3 la sută.
Potrivit analizei făcute de ziar, toţi liderii poltici au pierdut semnificativ procente faţă de luna precedentă.
Sondajul a fost realizat de IMAS, la comanda ziarului ADEVĂRUL, pe un eşantion de 1041 de persoane, reprezentantiv la nivel naţional, şi are o marjă de eroare de +/- 3 la sută.
"Consumul a scăzut, populaţia economiseşte şi investeşte speculativ" - constată România Liberă, care se întreabă de ce se poticneşte economia românească.
Creşterea economică din trimestrul I a fost fragilă şi nu a fost susţinută de îmbunătăţirea internă a producţiei.
Comenzile noi din industrie au urmat traseul exporturilor, adică au încetinit ritmul de creştere.
Oamenii de afaceri se plâng că nu reuşesc să atragă bani europeni, creditarea este încă la un nivel nesatisfăcător, iar investiţiile de capital sunt insuficiente.
Jurnalul Naţional aduce în discuţie un subiect despre care puţină lumea ştie ceva:
Început în 1913, de nemţi, care ocupaseră România, în tipul primului război mondial, tunelul ar fi scurtat distanţa dintre Braşov şi Târgovişte cu 100 de km.
Unii locuitori din Sinaia spun că tunelul a fost terminat şi că doar capetele mai sunt de finalizat.
Capătul tunelului dinspre Sinaia este complet finalizat pe o porţiune de 480 de metri – asta se ştie din documente – şi a fost folosit ca magazie în perioada comunistă.
De altfel, la capătul dinspre Sinaia se poate intra în tunel.
În vremea când ministru al Transporturilor era Miron Mitrea, acesta a propus reluarea lucrărilor la tunel, însă nu a apucat să facă decât un studiu al zonei, urmând să se decidă dacă tunelul va fi rutier sau feroviar.
Ulterior, proiectul a fost dat din nou uitării.
Evenimentul Zilei atrage atenţia asupra unui fenomen alarmant, şi anume hoţii de pe autostrada A2.
Zeci de indivizi din localităţile de pe marginea Autostrăzii Soarelui s-au "specializat" în furturi.
În şase localităţi din Călăraşi, oamenii trăiesc din jafuri, în timp ce Poliţia e depăşită.
S-au organizat în adevărate bande de tâlhari, care fură tot ce se poate: de la gardurile care împrejmuiesc autostrada, până la motorina din rezervoarele şoferilor care staţionează pe timpul nopţii în parcări.
Situaţia prevenirii furturilor de pe Autostrada Soarelui este confuză.
De la sfârşitul anului 2010, Serviciul Poliţiei Autostrăzi nu mai are obligaţia să rezolve cazurile de furt, acestea revenindu-le serviciilor de investigaţii criminale ale inspectoratelor din judeţele prin care trece A2.
Adevărulcaută, în două pagini de ziar, răspunsul la întrebarea "De ce n-are România spor?".
Pentru al optulean an consecutiv, înregistrăm un spor natural negativ, adică mai multe decese decât naşteri.
Populaţia îmbătrânită, cariera pusă înaintea vieţii de familie şi migraţia sunt doar câteva dintre motivele care au dus la scăderea constantă a natalităţii.
Doar în şapte din cele 42 de judeţe, numărul naşterilor l-a depăşit pe cel al deceselor anul trecut. Îngrijorător este că şi la sate numărul femeilor de vârstă fertilă - 16 şi 49 de ani - este în scădere constantă.
Sociologii spun că tendinţa de îmbătrânire a populaţiei se manifestă în majoritatea ţărilor europene, însă în România aceasta este accelerată de emigraţie, fenomen mult mai pronunţat decât în altă parte, mai ales că, în general, emigrează populaţia tânără.