"Trenul de maşini" testat în premieră de Volvo
Volvo a testat în premieră pe un drum public un convoi de maşini care folosesc o tehnologie ce permite ca mai multe autovehicule să fie conduse de un singur şofer.
Articol de Răzvan Stancu, 29 Mai 2012, 16:03
Un convoi de vehicule care merg la viteza mare cu doar un singur şofer în maşina din deschiderea coloanei a parcurs cu succes un drum de 200 de kilometri pe o autostradă din Spania, într-un prim test făcut public, informează ediţia online a BBC.
Autovehiculele aflate în convoi, denumite "trenuri de maşini", primesc datele legate de direcţie şi viteză prin wireless de la prima maşina care e condusă propriu-zis de un şofer.
Aceste date sunt transmise la celelalte maşini din pluton care o urmează şi păstrează între ele o distanţă suficientă.
Acest aşa-numit "tren de maşini" a fost dezvoltat de către firma Volvo care îl vede ca un model posibil în viitor.
Cele patru vehicule au mers automat în spatele unei maşini din fruntea convoiului, distanţa între vehicule fiind de şase metri, iar viteza medie de 85 km/h.
Proiectul realizat de Volvo doreşte să implementeze un nou mod de a conduce care să permită şoferilor să citească o carte, să poată utiliza calculatoarele personale sau chiar să se odihnească în timp ce maşina este în mişcare.
Video: Tehnologia SARTRE realizată de Volvo. Sursa: Volvo/YouTube.
“Am parcurs 200 km într-o singură zi şi testul a ieşit foarte bine. Suntem încântaţi”, a spus Linda Wahlstrom, manager al proiectului Sartre.
Prin intermediul Proiectului SARTRE (SAfe Road TRains for the Environment), care a demarat în 2009, constructorul suedez Volvo a testat pentru prima dată pe drumurile publice tehnologia “trenurilor de maşini”, care permite unui şir de maşini să ruleze la viteză mare cu doar un singur vehicul condus de un şofer în faţa convoiului.
Maşinile au echipamente sofisticate, camere radar, senzori cu laser care permit monitorizarea celorlalte vehicule din imediata lor vecinătate.
Prin intermediul transmisiilor wireless, maşinile din coloană "pot imita mersul" vehiculului care conduce convoiul folosind controlul autonom, accelerarea, frânarea şi virajele în acelaşi mod ca cel care conduce.
“Am invatat mult în această perioadă. Oamenii cred că maşinile care se conduc singure sunt de domeniul SF-ului, însă tehnologia este aici. Din punct de vedere conceptual merge bine şi trenurile de maşini vor fi langă noi într-un fel sau altul în anii ce vin”, mai spune Linda Wahlstrom.
Proiectul SARTRE e susţinut de patru ţări din Uniunea Europeană şi de şapte companii.
Potrivit iniţiatorilor acestui proiect, SARTRE aduce îmbunătăţiri siguranţei pe şosele şi ajută la reducerea consumului de combustibil cu circa 20% fiindcă rezistenţa la înaintare se va reduce datorită călătoriei în pluton.