Strategia pentru Agenda Digitală, "sursă a creşterii economice"
Strategia Naţională pentru Agenda Digitală, lansată în dezbatere publică, vizează creşterea economică şi reducerea cheltuielilor administrative, susţine iniţiatorii strategiei.
Articol de Sergiu Şteţ, 30 Octombrie 2013, 15:22
Vicepresedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, participa la Bucuresti la dezbateri pe tema impactului asupra Romaniei a Agendei Digitale.
Strategia Nationala pentru Agenda Digitala este in dezbatere publica de cateva zile si poate fi consultata pe pagina de internet a ministerului pentru societatea informationala.
Autoritatile sustin ca aplicarea prevederilor Strategiei Nationale pentru Agenda Digitala in perioada 2014-2020 va duce la cresterea cu aproape 15 la suta a economiei Romaniei, va reduce cheltuielile administratiei si va ajuta la infiintarea de locuri de munca.
Potentialul important al Romaniei in domeniul dezvoltarii economice prin Comunicatii si Inalta Tehnologie se datoreaza intr-o buna masura subdezvoltarii actuale a acestui domeniu.
Anul trecut doar 5 la suta din populatia României a facut cumparaturi on-line, tinta europeana fiind de 50 la suta din populatie.
Strategia Nationala pentru Agenda Digitala prevede modernizarea administratiei publice, cresterea comnpetitivitatii sectorului privat si accesul cat mai raspandit al populatiei la resurse de Inalta Tehnologie si Comunicatii.
La nivelul sectorului privat, Romania urmareste dezvoltarea e-Commerce sau comertul prin internet. In cea ce priveste populatia, Strategia Nationala pentru Agenda Digitala prevede cresterea accesului la internet de mare viteza mai ales in mediul rural si in randul persoanelor defavorizate din cauza varstei sau a veniturilor mici.
Chiar daca Romania ocupa unul din locurile fruntase la nivel mondial in ceea ce priveste viteza conexiunilor de internet si accesul la acestea, anul trecut aproape jumatate din populatia Romaniei nu utilizase intenetul.
Creştere economică "de 13%"
Obiective strategiei nationale sunt sustinerea comertului electronic pentru realizarea cresterii economice, cresterea numarului de locuri de munca in domeniul Inaltei Tehnologii si a Comunicatiilor si dezvoltarea avantajelor comparative ale Romaniei.
Conform calculalor autoritatilor de la Bucuresti, aplicarea completa a strategiei va genera o crestere economica de 13 la suta si a numarului de locuri de munca cu peste 10 procente.
Conform Eurostat, trei sferturi dintre cetatenii romani care au acces la internet citesc ziarele on-line, iar jumatate publica mesaje pe retelele de socializare.
Internetul mai este folosit in Romania pentru cautarea serviciilor din turism si internet banking.
Citirea si trimiterea de e-mailuri ramane una dintre cele mai raspandite activitati pe internet.
In ceea ce priveste administratia locala si centrala, anul trecut aproape o treime dintre persoanele cu acces la internet au folosit servicii de e-Guvernare.
Un sfert dintre acestia au obtinut informatii de pe paginile de internet ale autoritatilor publice, aproape 10 la suta au descarcat formulare si 4 la suta au trimis formularele completate prin intermediul internetului.
Conform Strategiei Nationale pentru Agenda Digitala numarul redus al persoanelor care trimit electronic formularele completate se datoreaza perceptiei ca este mai sigur sa depui documente la un ghiseu fizic.