Spam-ul invadează telefoanele mobile
Aproape 250 de milioane de mesaje spam au fost trimise pe telefoanele mobile în 2011, în SUA. Cercetătorii susţin că reprezintă o ameninţare din ce în ce mai mare şi că pot exista daune semnificative.
Articol de Paul Poteraşi, 08 Aprilie 2012, 14:52
După ce au cucerit servicile de e-mail şi de poştă electronică, mesajele spam s-au infiltrat acum şi în ultimul refugiu de comunicare: telefonul mobil, scriu jurnaliştii de la The New York Times.
Mesajele nedorite îl trezesc în fiecare seară pe Bob Dunnell pentru a-i promite credite ipotecare ieftine şi carduri de credit.
În SUA, consumatorii au primit în 2011 aproximativ 4,5 miliarde de spam-uri, o cifră dublă faţă de anul 2009 când se înregistrau 2.2 miliarde, susţin cei de la Ferris Research, o firmă de cercetare ce se ocupă cu monitorizarea mesajelor nesolicitate.
Ferris Research susţine că peste 250 de milioane de mesaje spam au fost trimise pe telefoanele mobile.
Chiar dacă cifra nu este la fel de mare precum cele trimise pe e-mail, cercetătorii susţin că această situaţie reprezintă o ameninţare din ce în ce mai mare şi poate produce daune semnificative.
Acest lucru este posibil deoarece cei care trimit mesaje nesolicitate pe telefoanele mobile nu sunt nevoiţi să se adapteze vreunei platforme sociale sau unei anumite tehnologii înalte.
"Mesajele text nesolicitate reprezintă o problemă globală", a declarat avocatul de la Comisia Federală de Comerţ, Christine Todaro, care solicită ajutorul instanţelor de judecată.
"Este foarte dificil de urmărit cine trimite spamul. Noi îi încurajăm pe consumatori să depună plângeri astfel încât să îi putem depista pe cei care fac acest lucru", susţine Christine Todaro.
Mesaje nesolicitate sunt majoritatea foarte subtile, susţin experţii.
Cu o singură apăsare pe ecran, utilizatorii de smartphone-uri riscă să semneze falsuri ce sunt imposibile de anulat.
Aceştia pot ceda informaţii personale, cum ar fi adresa sau istoria tranzacţiilor-ce pot fi vândute pentru piaţa de marketing digitală sau pentru spargerea conturilor bancare, în schimbul ofertei de a primi un card cadou Walmart sau un iPhone gratuit.
Odată ce acest lucru s-a întâmplat, primirea mesajelor spam este foarte greu de oprit.
Chiar dacă răspundeţi la mesaje cu "Nu" sau cu "Stop", metodele obişnuite pentru dezabonare, acest lucru nu va face decât să le confirme celor care trimit mesajele că aveţi un număr pe care îl folosiţi şi că acest număr poate fi vândut.
Blocarea numerelor de pe care se trimit spam-urile nu este o soluţie
Luna trecută industria telefoanelor mobile s-a ales cu un producător de programe antispam, Cloudmark, un serviciu ce le permite utilizatorilor să trimită la "7726" mesajele nesolicitate.
După ce primeşte rapoartele, firma blochează numerele care trimit mesaje nesolicitate.
Trimiterea de mesaje nedorite reprezintă o acţiune ilegală ce încalcă două legi federale americane.
În SUA, marile companii de telecomunicaţii oferă clienţilor posibilitatea de a semnala numerele care trimit mesaje nesolicitate, iar după aceea să blocheze aceste numere.
Cei care trimit aceste mesaje sunt însă foarte inventivi, iar în momentul în care le este blocat un număr ei nu fac altceva decât să folosească un alt număr.
"Se pare că aceste mesaje vin din surse diferite", susţine domnul Dunnell, un consultant de securitate financiară din St Louis care s-a plâns Comisiei Federale de Comunicaţii.
El consideră că nu se ajunge nicăieri dacă se blochează un număr de telefon.
220 de milioane de linkuri blocate de Facebook
Spam-ul pe reţelele de socializare şi pe chat reprezintă o problemă mult mai mare decât cel de pe telefoanele mobile, susţin experţii.
Însă tehnologiile de filtrare devin din ce în ce mai sofisticate.
Numai din luna octombrie a anului trecut, reţeaua de socializare Facebook a declarat că a blocat peste 220 de milioane de linkuri care conţin viruşi dintr-un total de un trilion de linkuri accesate pe site într-o zi.
Primul caz pe care Comisia Federală de Comerţ l-a avut împotriva unui furnizor de mesaje spam pentru telefoane mobile a fost cel din februarie 2011 împotriva lui Phillip A. Flora.
Acesta fusese acuzat că a trimis peste cinci milioane de mesaje text în numai 40 de zile.
Comisia l-a acuzat pe Phillip A. Flora că a încasat 300 de dolari pentru fiecare 100.000 de mesaje pe care le trimitea.
Fiecare număr care răspundea la mesaj era vândut mai apoi firmelor de marketing.
Phillip A. Flora a scăpat de acuzaţii în schimbul a 32.000 de dolari şi în schimbul promisiunii că nu va mai trimite mesaje spam.
Cei care trimit mesaje spam fac un profit uriaş din acest lucru, susţin procurorii.
Ei folosesc calculatoare pentru a genera milioane de combinaţii de numere după care le trimit acestora mesaje fără a şti dacă acele numere de telefon există sau nu.
"Dacă nu ar exista atât de mulţi bani aici, cei care fac acest lucru ar merge mai departe", a declarat doamna Kinoshita.
Bob Dunnell a luat în considerare să îşi schimbe numărul de telefon însă susţine că acest lucru ar fi prea deranjant.
"Mi-aş dori să existe o modalitate mai bună de a mă confrunta cu acest lucru", a mai spus domnul Dunnell.