Probă de Drum - Volvo XC40 Electric
Volvo XC40 este una dintre cele mai rapide și sigure mașini electrice premium.
Articol de Dan Creța, 07 Martie 2022, 16:44
Un vehicul electric este un lucru minunat. Un mecanism silențios și nepoluant care oferă un răspuns instantaneu la comenzi și performanțe motrice superioare. Dar are și unele dezavantaje. Deocamdată. Unul dintre ele este dependența de un traseu pe care există stații de încărcare la o distanță rezonabilă, în situația în care autonomia mașinii nu este una impresionantă.
Așa cum e și cazul noului Volvo XC40 Recharge care promite o rază de acțiune de circa 400 de km în condiții optime de mediu și deplasare. Asta ar însemna să conduci pe timp de primăvara și să ai talpa ușoară când apeși accelerația. Pe vreme de iarnă, producătorul însuși admite că autonomia poate scădea la doar 300 de km. E un lucru care mi-a dat și mie emoții într-o zi rece de februarie când am călătorit pe DN1 până la Predeal și apoi pe DN73A până în Țara Bârsei la Râșnov. Partea bună la XC40 e că sistemul inteligent cu Google Maps integrat precalculează cu exactitate procentul de baterie disponibil și numărul de kilometri pe care îi mai poți parcurge când ajungi la destinație.
În plus, îți oferă opțiunea de a mări autonomia, fie prin dezactivarea unor consumatori, fie prin frânare regenerativă dacă alegi să conduci doar prin acționarea pedalei de accelerație, care frânează când ridici piciorul de pe ea. La întoarcere, am cuplat mașina la o stație de încărcare rapidă pentru o oră, timp în care am adăugat la autonomia ei 150 de km la un cost de 75 de lei. Un calcul simplu arată că încărcarea rapidă cu energie costă la fel de mult ca alimentarea cu benzină. Acasă însă, pe timpul nopții, la priză convențională, încărcarea poate fi de trei ori mai ieftină, chiar dacă e mult mai lentă.
E nevoie de 8 ore pentru a face plinul bateriei de pe XC40 a cărei capacitate este de 78 de kWh. Ea alimentează cele două motoare de câte 204 CP de pe fiecare punte. În total cei 408 CP generează un cuplu enorm de 660 Nm care propulsează bolidul de la 0 la 100 km/oră în 4,9 sec. Efectiv, accelerația este brutală și liniară, mașina țâșnește ca din pușcă, saltul brusc în față te lipește de scaun și simți un gol în stomac. Performanța este uimitoare, însă nu poți abuza de ea deoarece consumă multă energie.
Volvo XC40 este una dintre cele mai rapide și sigure mașini electrice premium, dar modele ca Mercedes-Benz EQB, BMW iX, Audi e-tron, Jaguar i-Pace oferă autonomie mai bună. Chiar și Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4 sau Skoda Enyaq au o rază de acțiune mai lungă.
Cele mai multe sunt construite de la zero pe platforme dedicate, în timp ce Volvo XC40 este varianta electrică a celui mai mic SUV al mărcii suedeze pe care americanii de la Ford au fost nevoiți să o vândă chinezilor de la Geely în 2010. În prezent, Volvo a revenit pe profit și are un plan de dezvoltare de vehicule electrice aflat cu mult în faţa unor rivali din piață. Oferă sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului super sofisticate, integrare Google în interfața de bord complet digitală și perfect intuitivă cu grafică și fluență de excepție, spații și soluții ingenioase de depozitare, confort superior și un design exterior fermecător. Nu arată ca o mașină electrică, dar este una dintre cele mai capabile vehicule care funcționează exclusiv cu energia furnizată de o baterie.