Probă de Drum - Suzuki Vitara strong-hybrid
După o perioadă de motorizări mild-hybrid, compania japoneză Suzuki a lansat recent noi variante numite strong-hybrid.
Articol de Dan Creța, 27 Aprilie 2022, 11:15
Este primul Suzuki Vitara care combină un motor termic cu unul electric. Mai exact, e vorba de un motor pe benzină de 1,5 litri aspirat cu 102 CP și un cuplu de 138 Nm în combinație cu un motor electric de 24 kW și 60 Nm, întregul ansamblu dezvoltând în total 115 CP. Puterea este transmisă prin intermediul unei cutii automate CVT cu 6 trepte și la fel la versiunea mild-hybrid sunt disponibile variante cu tracțiune față sau integrală.
Capacitatea bateriei Li-Ion este mică, de numai 0,84 kWh, astfel că mașina poate merge în mod electric doar 3 sau 4 km. Evident că această distanță este pur teoretică pentru ca în mod real nu prea poți încărcă acumulatorul suficient pentru a merge în oraș exclusiv în acest mod EV. Iar Suzuki nu oferă informații oficiale legate de autonomia electrică. Din câte am putut constata, Vitara se poate conduce electric doar la viteze foarte mici, de 5-10 km pe oră, în parcări sau în trafic bară la bară. Imediat cum accelerezi puțin mai mult, intră în funcțiune motorul termic. Chiar și așa, avantajul sistemului strong-hybrid este că asigură o economie consistentă de combustibil, în funcție de regimul de conducere și de tipul de tracțiune. La drum lung, am fost uimit să văd un consum mai redus decât la varianta diesel pe care am testat-o în trecut. La accelerări serioase, motorul electric se alătură motorului cu combustie internă pentru un plus de putere.
Sistemul recuperează energia cinetică generată la frânare și o înmagazinează ca energie electrică în baterie pentru a fi folosită când e nevoie. Bateria este amplasată în spate, în partea inferioară a portbagajului, ceea ce reduce volumul acestuia de la 362 de litri la doar 289 de litri. Există însă soluții de depozitare în părțile laterale, iar spațiul pentru pasagerii din spate este destul de generos. La bord, noul Suzuki Vitara nu oferă adevărate noutăți, sistemul și grafica sunt ușor depășite tehnologic ca aspect, viteză și performanță, dar din fericire oferă suport pentru conectarea cu Apple CarPlay sau Android Auto pentru o experiență de utilizare superioară. De remarcat dotări utile ca scaunele încălzite, pilot automat adaptiv, faruri cu led, camera pentru marșarier și sistemul Suzuki Safety Pro, care include frânarea de urgență, monitorizarea unghiului mort și alertă la traficul din spate.
Vitara Hybrid 2022 nu a fost încă supus testelor de siguranță Euro NCAP, dar probabil că moștenește cele 5 stele obținute în 2015 de modelul non-hybrid, asemănător ca structură și design. La interior descoperim aceleași materiale din plastic dur, iar izolarea fonică nu reușește să reducă prea mult din zgomotele produse de vânt, de anvelope și de motor la turații mari, poate și din cauza cutiei automate care schimbă vitezele cu întârziere.
Suzuki nu a ascuns niciodată faptul că Vitara se dorește a fi pur și simplu o mașină robustă, fiabilă și funcțională la un preț care să bată concurența din care fac parte modele ca Nissan Juke, Peugeot 2008, Toyota Yaris Cross sau Hyundai Kona. Pe de altă parte, așteptăm cu mare interes anul 2024 când japonezii au anunțat că ar putea lansa noua generație Vitara cu sistem plug-in hybrid și un nou design atât la interior cât și la exterior.