Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Proba de Drum - Suzuki Vitara

Vedem pe șosele și în statisticile de vânzări auto că SUV-urile sunt încă la modă și probabil că vor rămâne în continuare în topul preferințelor. Poate pentru că a prins ideea că este cool să conduci o mașină mai înaltă și teoretic mai sigură, la un preț destul de accesibil în unele cazuri.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 09 Septembrie 2024, 21:12

Atunci când pornești la drum cu o mașina de test încerci să-ți dai seama cum te simți în ea în timp ce-i analizezi cu atenție și parametrii de performanță. După ce conduci pentru câteva ore o Suzuki Vitara senzația este că primești mașină multă pentru bani puțini, ceea ce nu înseamnă neapărat că prețul avantajos presupune compromisuri. Vitara arată bine, cu aspect impunător. Designul pune accentul pe forță, pe linii puternice, care dau impresia că mașina ar avea abilități de off-road, ceea este adevărat în mare măsură. Tracțiunea All Grip și garda înaltă la sol permit accesul pe teren accidentat cu povârnișuri accentuate, astfel că drumul până sus la Cabana Vârful Ciucaș nu a fost o problemă, mașina s-a descurcat admirabil, chiar dacă am simțit mirosul ambreiajului care s-a încins pe anumite porțiuni cu pante mai înclinate.

Până la intrarea pe drumul forestier, pe șosea mașina mi s-a părut destul de rapidă, iar motorul foarte elastic, bine strunit de cutia de viteze manuală cu 6 trepte. Propulsorul Boosterjet de 1,4 litri și 130 CP este asistat la pornire de un sistem hibrid de 48V cu un acumulator litiu-ion care adună energia electrică recuperată în momentul frânării sau decelerării și un starter-generator. Cu acest sistem, cuplul motor maxim crește iar consumul de carburant și emisiile de noxe scad. Din păcate, tehnologia este disponibilă doar pe variante de motorizare cu transmisie manuală. Cât privește consumul, în condiții optime de trafic la o viteză medie de 90 km/oră am înregistrat 5,3 l/100 km, iar în traficul urban aglomerat consumul nu a trecut de 8,7 l/100 km. Este așadar o mașină destul de economică, poate și pentru că e foarte ușoară. Ceea ce explică și izolarea fonică mai redusă, mai ales la viteze mari. Nimic de reproșat însă în privința suspensiilor, a frânelor sau a direcției care își fac foarte bine treaba.

La interior, mașina are un aspect spartan, dar util si ergonomic, cu multe spații de depozitare și locuri pentru sticle mari de apă în portiere. La volan, poziția confortabilă și vizibilitatea bună dau o senzație de siguranță în orice condiții de vreme, iar portbagajul este suficient pentru o familie medie și bagajele aferente. Sistemul și grafica sunt cam depășite tehnologic, dar cred că șoferii fără fițe apreciază mai degrabă dotările utile și cu adevărat importante cum ar fi scaunele încălzite, pilotul automat adaptiv care funcționează ireproșabil, farurile cu led, camera pentru marșarier și sistemele de siguranță care includ printre altele frânarea de urgență, monitorizarea unghiului mort și alertă la traficul din spate.

Am intrat din nou pe forumuri auto pentru a afla păreri ale proprietarilor de Vitara și am constatat că aceștia sunt în general foarte mulțumiți de mașina lor după zeci de mii de kilometri parcurși fără suprize neplăcute. Oricum, Suzuki a spus mereu că Vitara se dorește a fi pur și simplu o mașină fiabilă și robustă la un preț care să țină piept numărului mare de rivali din segmentul unde se întrec Dacia Duster, Ford Puma, Renault Captur, Peugeot 2008, Toyota Yaris Cross, Mazda CX-3 sau Hyundai Kona. Puține dintre acestea oferă însă tracțiune integrală. Japonezii de la Suzuki au multă încredere în ceea ce oferă Vitara prin combinația de tehnologie hibrid, motorizare eficientă și tracțiune 4x4 performantă. Pe de altă parte, toată lumea așteaptă cu mare interes apariția viitoarei generații Vitara, cu noi tehnologii și un nou design atât la interior, cât și la exterior. Lucru care se va întâmpla foarte curând.

Şase femei au zburat până la marginea spațiului
Ştiinţă & Tehnologie 14 Aprilie 2025, 19:31

Şase femei au zburat până la marginea spațiului

Vehiculul Blue Origin este complet automatizat, deci nu a existat un pilot la bord.

Şase femei au zburat până la marginea spațiului
Probă de Drum – Opel Grandland MHEV
Ştiinţă & Tehnologie 14 Aprilie 2025, 10:14

Probă de Drum – Opel Grandland MHEV

Noua generație a SUV-ului Grandland propusă de constructorul german Opel, este construită pe platforma nouă preluată din...

Probă de Drum – Opel Grandland MHEV
Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Ştiinţă & Tehnologie 13 Aprilie 2025, 11:54

Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric

Deși turbulențele continuă pe piața automobilelor electrificate, unde Tesla a înregistrat scăderi semnificative, grupul...

Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Summit-ul Inovației Digitale
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 14:45

Summit-ul Inovației Digitale

Patru zile de conferințe, forumuri și planuri ambițioase pentru transformarea digitală a României.

Summit-ul Inovației Digitale
Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 14:01

Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice

Compania românească a prezentat pe piaţa autohtonă primele vehicule electrice utilitare

Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice
O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 11:27

O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă

O companie americană de biotehnologie a obţinut trei pui de lupi preistorici, care erau mai mari decât descendenţii lor moderni.

O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă
Probă de Drum – Citroen C4 MHEV
Ştiinţă & Tehnologie 04 Aprilie 2025, 23:08

Probă de Drum – Citroen C4 MHEV

Am scos la plimbare Hatchbackul C4 al celor de la Citroen propus de această dată în interesanta motorizare mild-hybrid care...

Probă de Drum – Citroen C4 MHEV
Probă de Drum – Suzuki Across PHEV
Ştiinţă & Tehnologie 29 Martie 2025, 16:02

Probă de Drum – Suzuki Across PHEV

Pentru cei care își doresc un SUV hibrid solid și stilat care să asigure un echilibru bun între tehnologie și performanță, o...

Probă de Drum – Suzuki Across PHEV