Probă de Drum - Skoda Octavia
Una dintre cele mai vechi companii auto din lume este Skoda, a cărei poveste a început acum 125 de ani cu un atelier de biciclete în Boemia, pe atunci parte a Austro-Ungariei.
Articol de Dan Creța, 12 Aprilie 2021, 08:18
Producția și vânzarea de mașini practice în volum mare la preț bun e ceva ce Skoda știe să facă foarte bine. Iar Octavia este cel mai bun exemplu, cu peste 6,5 milioane de unități vândute în lumea întreagă în ultimii 25 de ani. În ciuda apariției multor SUV-uri și crossovere, inclusiv în propria ogradă, modelul compact produs la fabrica din Mlada Boleslav este responsabil pentru aproximativ o treime din veniturile producătorului ceh.
Succesul Octaviei se reflectă în atenția la detalii, generozitatea pachetului de dotări standard și precizia inginerească pe care le regăsim și la noul model. Acesta impresionează încă de la prima vedere prin designul exterior care face marea diferență comparativ cu generația anterioară. Grila cromată îndrăzneață, farurile ascuțite, capota reliefată, flancurile bine conturate și partea din spate mai structurată dau o puternică senzație de coeziune și de aerodinamicitate îmbunătățită.
Sub această înfățișare nouă, Octavia păstrează platforma variantei precedente de la direcție până la suspensii, dar cu unele ajustări subtile menite să facă mașina mai confortabilă sau mai versatilă în alegerea unui mod de conducere mai sportiv. În timp ce pe partea mecanică rămâne aproape neschimbată, noua Octavia oglindește progresele tehnologice aduse cumnatului german Volkswagen Golf din punctul de vedere al arhitecturii electrice și electronice. Iar aici e vorba de sisteme de siguranță activă mai avansate, inclusiv cruise control adaptiv și asistență la păstrarea benzii de rulare cu funcții autonome de nivel 2, dar și faruri cu LED matrix.
Alte bunătăți pot fi găsite la interior unde noua Octavia pare că vrea să-i atragă și pe cei mai pretențioși. În premieră, cehii oferă un head-up display, climatizare pe 3 zone și un ecran central tactil de 10 inci cu opțiuni de control al sistemului prin voce sau gesturi. Telefoanele pot fi asociate prin SmartLink cu Android Auto, Apple CarPlay sau Mirror Link. Un card eSIM încorporat oferă, de asemenea, baza pentru o serie de servicii online și un hotspot Wi-Fi pentru pasageri. Două porturi USB-C sunt disponibile standard în consola centrală frontală lângă o platformă de încărcare a telefonului prin inducție.
Materialele de la bord sunt de bună calitate și perfect îmbinate, însă amplasarea elementelor cromate mi se par neinspirată pentru zilele însorite când pot reflecta razele orbitoare din diverse unghiuri. Șoferii sau pasagerii mai înalți se pot bucura de suficient spațiu și confort și în față și în spate, iar portbagajul imens poate devora un număr uimitor de valize și genți. În schimb, motorul diesel de 2 litri nu inghite mai mult de 4,5 litri de motorină, dar asta în versiunea testată care dezvoltă doar 115CP. Cei dornici de mai mult avânt pot alege varianta de 150CP cu aceeași cilindree, însă evident cu alt consum.
Pe piață, Octavia se bate cu aceiași concurenți redutabili tradiționali, Golf, Leon, Astra sau Focus cu profil de sedan, dar din anumite puncte de vedere face apel și la clienții unor segmente superioare, oameni care își doresc un nivel tehnologic înalt pentru bani mai puțini. Iar pentru Skoda, noua Octavia este tocmai acel agent sub acoperire bine echipat și antrenat pe care nu-l crezi capabil să-și depășească toți rivalii în această întrecere neoficială.