Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Deși turbulențele continuă pe piața automobilelor electrificate, unde Tesla a înregistrat scăderi semnificative, grupul francez Renault mizează pe "Mașina anului 2025". Un model iconic, încărcat de istorie, și care se bucură de popularitate în rândul tinerilor.
Articol de Cătălin Cîrnu, 13 Aprilie 2025, 11:54
Chiar eram curios să testez o campioană. Titlul de "Mașina anului 2025" acordat de jurnaliștii europeni l-au readus în primplan pe celebrul Renault 5, dar într-o altă altă interpretare. 100% electric, dar la fel de minion și drăgălaș ca modelul apărut în urmă cu vreo 5 decenii, fiind un best seller al anilor 70-90.
Noul model păstrează doar tușele esențiale, nuanțele sunt vii, de la un galben fosforescent, la un verde ca de limetă, dar tehnologia de ultima oră este prezentă în tot corpul vehicului.
Mașinuța, îi putem spune așa, are sub 4 metri lungime și un plus de vreo 100 kilograme față de surata Captur e-tech, iar la drum s-a dovedit extrem de agilă și silențioasă, un amănunt care i-ar frapa și pe melomani, atât de curat se aude sunetul în interior chiar și la viteze de peste 100 km/h.
Mașina de test era echipată cu motorizarea de 150 CP, asociată cu bateria de 52 kWh și o cutie de viteze automată cu reductor. Constructorul francez ne asigură că viteza maximă ajunge la 150 de km/h, iar eu pot să confirm că Renault 5 e-tech oferă reprize vioaie de accelerație care îți creează senzații de libertate și aduc un plus de adrenalină.
Autonomia de circa 400 de km te îmbie să-ți petreci un weekend pe Valea Prahovei, chiar și când se turnează episoade din marea încolonare stai liniștit pentru un drum dus-întors de la Bucrești la Predeal. Pentru realimentarea completă la o stație AC de 11 kW ai nevoie de patru ore și jumătate, dar la una de 100 kW, în doar 30 de minute poți “umple” bateria până la la 80%.
Ca la orice automobil de ultimă generație, sistemele de siguranță și de asistență a șoferului sunt cu duiumul, totul pentru un șofat plăcut și sigur. Cum era de așteptat, sistemul multimedia este intuitiv, cu navigație avansată și cu asistent personal, sub forma lui „reno” alături de care poți purta și o conversație.
Dar punctul forte al acestui automobil cred că ține de designul interior. Renault 5 e-tech are personalitate explozivă. Materialul textil în culoarea limetei, cu inserții discrete de roșu la exterior și o planșă de bord retro te captivează la nivelul versiunii techno, cea pe care am testat-o.
Vorbim despre o mașinuță construită pe o platformă nouă, dar să nu ne imaginăm că pe distanțe lungi 4 adulți pot călători în condiții extraordinare. Dar o familie tânără cu doi copii mici are suficient spațiu, mai cu seamă că portbagajul cu cei 326 de litri se laudă cu un record de volum în clasă.
Spre final, am ajuns și la momentul în care trebuie să punctăm și rivalii lui Renault “cinq e-tech”. Pe piața auto sunt prezente modelele concurente precum Peugeot 208e, Opel Corsa Electric, MINI Cooper E și Fiat 500e.