Probă de Drum - MAZDA MX-30
Printre cele mai noi modele electrice apărute pe piața de la noi se numără și Mazda MX-30, primul autoturism complet electric produs de compania japoneză din Hiroshima.
Articol de Dan Creța, 02 Noiembrie 2020, 11:07
Crossoverul electric Mazda MX-30 a născut o mare controversă odată cu prezentarea datelor tehnice: de ce a primit o baterie de numai 35,5 kWh? Japonezii au răspuns la obiect și au dezvăluit și o soluție pentru clienții cu nevoie de autonomie extinsă. În primul rând, după ce și-au făcut bine calculele, și-au dat seama că trebuie să ofere un echilibru real între autonomie și nivelul de poluare pe parcursul întregii vieți a automobilului. Pe de altă parte, niponii au dimensionat bateria pentru nevoia de autonomie a potențialilor clienți, care sunt tineri și au rute urbane. Iar aceștia conduc, în medie, 40 km pe zi. Și atunci, de ce să ”plimbi” după tine o baterie mai grea care strică plăcerea de a conduce, pentru că scade agilitatea și crește inerția, și, în plus, crește și consumul?
Totuși, celor care străbat distanțe mai lungi, Mazda le va propune o versiune cu range extender, sub forma unui motor rotativ Wankel, iar în funcție de progresul tehnologiei, ar putea oferi și o baterie mai mare pe viitor. Deocamdată, însă, cu MX-30 am rulat de la București pâna la Sinaia unde am fost nevoit sa o las la încărcat 5 ore pentru a putea reveni în Capitală.
Am putut constata că autonomia de 200 km este reală doar în cazul în care conduci senin, fără să te grăbești și fără să depășești viteza legală, ceea ce mi se pare OK. Dacă forțezi însă mașina și mergi mai sportiv, raza de acțiune scade considerabil. Oricum, nu e un bolid, adică nu accelerează amețitor, așa cum o fac alte electrice mai puternice, are doar 143 CP, însă cuplul motor de 264 Nm o face destul de sprintenă pentru traficul urban.
Se manevrează uluitor de ușor, este extrem de silențioasă în deplasare și deosebit de rafinată în privința confortului interior. Pe lângă piele și plastic de cea mai bună calitate, la bord am descoperit uimit și multe inserții de plută, un material ecologic care are dublă semnificație la MX-30 și face trimitere la începuturile companiei Mazda, care a debutat ca producător de plută.
Spațiul din habitaclu este impresionant, iar poziția la volan ideală pentru o vizibilitate perfectă în trafic. În plus, MX-30 vine cu toată seria de dotări de confort și sisteme de siguranță premium disponibile și pe suratele convenționale de la Mazda. Cu amendamentul că mi-ar fi plăcut o deschidere electrică a portbagajului, dacă tot e vorba de un vehicul electric. La acest aspect, nu i-am înțeles pe niponi. Ca și în privința deschiderii ușilor din spate, care se face invers, astfel că nu avem un stâlp la mijlocul mașinii, iar pasagerii de pe bancheta posterioară nu pot coborî decât după ce se deschid portierele din față. E o chestiune de obișnuință, până la urmă.
Dacă tragem linie, noul MX-30 este foarte bine echipat la prețul pe care îl are, în ciuda autonomiei scăzute. Există automobile electrice pe piață ca Renault Zoe, Kia e-Niro sau Peugeot e-2008 care oferă acumulatori cu autonomie mai mare sau perfomanțe dinamice superioare, dar Mazda MX-30 poate compensa prin confort, rafinament și plăcerea de a conduce un vehicul care plutește aproape inaudibil pe orice fel de drum.