Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Probă de Drum - MAZDA MX-30

Printre cele mai noi modele electrice apărute pe piața de la noi se numără și Mazda MX-30, primul autoturism complet electric produs de compania japoneză din Hiroshima.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 02 Noiembrie 2020, 11:07

Crossoverul electric Mazda MX-30 a născut o mare controversă odată cu prezentarea datelor tehnice: de ce a primit o baterie de numai 35,5 kWh? Japonezii au răspuns la obiect și au dezvăluit și o soluție pentru clienții cu nevoie de autonomie extinsă. În primul rând, după ce și-au făcut bine calculele, și-au dat seama că trebuie să ofere un echilibru real între autonomie și nivelul de poluare pe parcursul întregii vieți a automobilului. Pe de altă parte, niponii au dimensionat bateria pentru nevoia de autonomie a potențialilor clienți, care sunt tineri și au rute urbane. Iar aceștia conduc, în medie, 40 km pe zi. Și atunci, de ce să ”plimbi” după tine o baterie mai grea care strică plăcerea de a conduce, pentru că scade agilitatea și crește inerția, și, în plus, crește și consumul?

Totuși, celor care străbat distanțe mai lungi, Mazda le va propune o versiune cu range extender, sub forma unui motor rotativ Wankel, iar în funcție de progresul tehnologiei, ar putea oferi și o baterie mai mare pe viitor. Deocamdată, însă, cu MX-30 am rulat de la București pâna la Sinaia unde am fost nevoit sa o las la încărcat 5 ore pentru a putea reveni în Capitală.

Am putut constata că autonomia de 200 km este reală doar în cazul în care conduci senin, fără să te grăbești și fără să depășești viteza legală, ceea ce mi se pare OK. Dacă forțezi însă mașina și mergi mai sportiv, raza de acțiune scade considerabil. Oricum, nu e un bolid, adică nu accelerează amețitor, așa cum o fac alte electrice mai puternice, are doar 143 CP, însă cuplul motor de 264 Nm o face destul de sprintenă pentru traficul urban.

Se manevrează uluitor de ușor, este extrem de silențioasă în deplasare și deosebit de rafinată în privința confortului interior. Pe lângă piele și plastic de cea mai bună calitate, la bord am descoperit uimit și multe inserții de plută, un material ecologic care are dublă semnificație la MX-30 și face trimitere la începuturile companiei Mazda, care a debutat ca producător de plută.

Spațiul din habitaclu este impresionant, iar poziția la volan ideală pentru o vizibilitate perfectă în trafic. În plus, MX-30 vine cu toată seria de dotări de confort și sisteme de siguranță premium disponibile și pe suratele convenționale de la Mazda. Cu amendamentul că mi-ar fi plăcut o deschidere electrică a portbagajului, dacă tot e vorba de un vehicul electric. La acest aspect, nu i-am înțeles pe niponi. Ca și în privința deschiderii ușilor din spate, care se face invers, astfel că nu avem un stâlp la mijlocul mașinii, iar pasagerii de pe bancheta posterioară nu pot coborî decât după ce se deschid portierele din față. E o chestiune de obișnuință, până la urmă.

Dacă tragem linie, noul MX-30 este foarte bine echipat la prețul pe care îl are, în ciuda autonomiei scăzute. Există automobile electrice pe piață ca Renault Zoe, Kia e-Niro sau Peugeot e-2008 care oferă acumulatori cu autonomie mai mare sau perfomanțe dinamice superioare, dar Mazda MX-30 poate compensa prin confort, rafinament și plăcerea de a conduce un vehicul care plutește aproape inaudibil pe orice fel de drum.

Ştiinţă & Tehnologie 25 Septembrie 2020, 19:37

Fabricat în România - Ford Puma

Cel mai puternic automobil de serie din Romania s-a lansat în premieră mondială la uzina Ford din Craiova.

Fabricat în România - Ford Puma
Ştiinţă & Tehnologie 22 Septembrie 2020, 15:38

Probă de Drum - Mazda CX-30 Plus G150

Toți producătorii auto încearcă să facă motorizările mai eficiente, să scadă emisiile de noxe și consumul de carburant, dar...

Probă de Drum - Mazda CX-30 Plus G150
Proba de Drum - Suzuki SX4 S-Cross Hibrid
Ştiinţă & Tehnologie 15 Septembrie 2020, 15:10

Proba de Drum - Suzuki SX4 S-Cross Hibrid

A doua generație Suzuki S-Cross, acum și cu o baterie de 48 de volți se prezintă drept o mașina fiabilă, versatilă și la un...

Proba de Drum - Suzuki SX4 S-Cross Hibrid
Probă de Drum - Dacia Duster GPL
Ştiinţă & Tehnologie 07 Septembrie 2020, 08:52

Probă de Drum - Dacia Duster GPL

Dacia Duster alimentata cu GPL a suscitat un interes major inca de la momentul in care a fost anuntat proiectul, iar dupa ce...

Probă de Drum - Dacia Duster GPL
Probă de Drum - DS3 Crossback
Ştiinţă & Tehnologie 30 Iulie 2020, 15:25

Probă de Drum - DS3 Crossback

Produsul de top al celor de la Citroen, modelul DS3 Crossback reprezintă variant mica de SUV din gama premium a...

Probă de Drum - DS3 Crossback
Probă de Drum - BMW 120d xDRIVE M Sport
Ştiinţă & Tehnologie 19 Iulie 2020, 16:44

Probă de Drum - BMW 120d xDRIVE M Sport

Noul BMW Seria 1 vine cu o serie de soluţii de conectivitate interesante și utile.

Probă de Drum - BMW 120d xDRIVE M Sport
Proba de drum cu BMW 120d
Ştiinţă & Tehnologie 24 Noiembrie 2024, 07:08

Proba de drum cu BMW 120d

BMW seria 1 este una dintre cele mai bune mașini compacte premium de pe piață. Un BMW mai mic, dar cu ambiții mari. E ca acel...

Proba de drum cu BMW 120d
Probă de drum - Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 Iconic
Ştiinţă & Tehnologie 22 Noiembrie 2024, 20:33

Probă de drum - Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 Iconic

Francezii vor să fie prezenți pe tot terenul și nu ratează niciun segment sau vreo subclasă, astfel că au venit piață cu...

Probă de drum - Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 Iconic