Probă de Drum - Mazda CX5
Noua Mazda CX5 este dovada incontestabilă că nu toate SUV-urile sunt făcute la fel.
Articol de Dan Creța, 13 Mai 2019, 09:45
Pentru o autentică plăcere de a conduce, confortul și controlul sunt esențiale, indiferent de situație. Iar când drumul și vremea sunt dificile, tracțiunea integrală i-ACTIV de la Mazda asigură aderență perfectă grație celor 27 de senzori care verifică de 200 de ori pe secundă condițiile de drum, pentru a comuta automat între tracțiunea pe două roți și cea integrală. Am putut simți cât de bine lucreaza sistemul pe toate tipurile de teren într-o călătorie din București până în Maramureș și înapoi. Motorul diesel de 2,2 litri și 184 CP a fost suficient de energic pentru a propulsa bolidul de aproape 2 tone cu tot cu pasageri și bagaje cu un cuplu fortă de 445 Nm care a furnizat elanul necesar la depășirile din scurt. În mod surprinzător, chiar și după reprize serioase de accelerare, setea de combustibil a fost mai mică decat cea așteptată.
La finalul testului, consumul mixt afișat era de 5,9 l/100 km, performanță remarcabilă confirmată și de autonomia de aproape 1000 km obținută cu un plin de carburant, la o capacitate a rezervorului de 58 litri. Poate că alte SUV-uri sunt mai spațioase sau dispun de abilități off-road mai bune, dar felul în care se conduce noul CX5 este unic.
Este agil și precis, capabil să schimbe direcția cu grație și fără ezitare, la fel ca fratele compact Mazda 3. Iar aspectul exterior te duce cu gândul la o vedetă superbă care pășește pe covorul roșu. De fapt, dacă ai pune o emblema Jaguar, Volvo sau Lexus pe botul metalic și semeț al CX5-ului ar putea să pară absolut firesc. Este probabil cel mai atractiv vehicul din clasa sa, mai ales în culoarea Soul Red Crystal, o nuanță specifică Mazda care s-ar potrivi minunat și pe o mașină de curse. Tendința spre premium continuă și la interior cu cea mai recentă evoluție a designului Kodo - Sufletul Mișcării care în versiunea de echipare Takumi Plus oferă mai mult lux, confort și sofisticare cu tapițerie din piele fină, ornamente din lemn natural, inserții cromate, lumini ambientale și sistem audio de înaltă fidelitate . Scaunele multireglabile cu climatizare te încălzesc în lunile de iarnă și te răcoresc în arșița verii, iar hayonul este acționat electric.
Printre dotările standard se află și asistentul de frânare inteligent pentru oraș care te poate face să crezi că nu prea ai cum să lovești această mașină, sau că cel puțin severitatea unui impact poate fi redusă considerabil. Când o coliziune pare iminentă, sistemul emite o alertă sonoră și, dacă șoferul nu răspunde la timp, intervine automat și frânează în locul lui. Un sistem la fel de util este și cel de avertizare la părăsirea benzii de rulare și concomitent de readucere a mașinii pe traiectoria corectă. Bineînțeles, cu condiția ca șoseaua să aibă marcaj median corespunzător, ceea ce la noi pe alocuri e considerat un moft. Paradoxal, degeaba ai dotări de siguranță sofisticate în standard, daca marcajele de pe drum sunt opționale. Dealtfel, cu același neajuns se confruntă și concurenții din segment Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4 sau Honda CR-V.
Diferența este că cei de la Mazda au reuşit cu noul CX5 să te facă să te simţi ca într-un SUV compact premium, mai apropiat de un BMW X3 de exemplu, sau un Audi Q3, lucru pe care e greu să pui un preţ. Adică îl poţi pune și în general e unul destul de mare, dar și satisfacția este pe măsură.