Probă de Drum - MAZDA CX-5
In 2020, compania Mazda a împlinit un secol de existență, iar sărbătoarea centenarului vine cu o serie de ediții speciale precum versiune aniversară CX5.
Articol de Dan Creța, 15 Februarie 2021, 15:31
Mazda reprezintă dovada că lucrurile mărețe au origini modeste. Acum un secol, un fierar japonez, Matsuda Jujiro, deschidea o fabrică de plută lângă Hiroshima. Mai târziu, în anii 30, își făcea intrarea și în industria auto, iar compania Toyo Cork își schimba numele în Mazda, zeul asiatic al înțelepciunii, inteligenței și armoniei, care apoi avea să devină zeul motoarelor rotative.
La începutul anilor 60 Mazda producea modelul R360, primul autoturism de mici dimensiuni care s-a bucurat de un imens succes de piață. Inspirat de schema de culori a acestui vehicul legendar, constructorul japonez sărbătorește centenarul cu o varietate de ediții speciale ale modelelor sale actuale, care au logo-ul aniversar de 100 de ani și detalii unice, care le fac să iasă în evidență oriunde.
Ediția specială a SUV-ului CX5 este absolut superbă, de la albul caroseriei Snowflake Perlat până la interiorul decorat în două culori. La exterior pe aripi găsim embleme inscripționate cu textul 100 years 1920-2020, un logo aniversar gravat și pe capacele roșii al roților. Jocul fulgilor de nea continuă la interior unde tapițeria din piele de culoare albă de pe uși și de pe consola centrală interacționează spectaculos cu covorașele și scaunele din piele vișinie gravate cu emblema aniversară. Când urci la bord ai senzația că pășești pe covorul roșu al unui eveniment select și prestigios. Portcheiul se află și el într-o casetă ediție specială, iar din pachetul unic de bun venit mai fac parte un album foto de excepție cu istoria Mazda și o miniatură a primului autoturism R360.
În ceea ce privește performanțele noului CX5, acestea se coagulează în jurul tehnologiei Skyactiv, de la propulsie până la șasiu și caroserie. Mașina beneficiază de tracțiune integrală permanentă și este pregătită pentru off-road prin sistemul cu blocare electrică diferențial. Sistemul 4x4 i-ACTIV inteligent previne derapajele trimițând cuplul potrivit la locul potrivit în momentul oportun, iar noul G-Vectoring Control Plus îmbunătățește aderența și stabilitatea în viraje. Practic, în testul efectuat pe un traseu de 600 km din București până pe Transalpina Ski Resort și retur, am avut un sentiment de control total asupra mașinii.
Toate mișcările ei reflectau fidel comenzile de accelerare, direcție și frânare, iar noul CX5 mi s-a părut mai receptiv, mai confortabil și mai rafinat ca oricând. Mașina de test era nou-nouță, avea doar 5 km la bord când am preluat-o, poate de aceea consumul de benzină a fost mai mare decât m-aș fi așteptat, dar se zice că motorul trebuie să se așeze puțin înainte de a ajunge la parametrii optimi de funcționare. Propulsorul clasic aspirat de 2,5 litri și 194 CP e destul de puternic și sprinten în modul de conducere Sport, astfel încât urcările vioaie sau depășirile nu sunt o problemă.
La bord, unde izolarea fonică și acustica sunt de top, conectivitatea este simplă prin unitatea de comandă multiplă de pe consola centrală, iar ecranul cu funcție antireflex oferă o imagine cât se poate de clară. Capacitatea portbagajului este de 506 litri și cu bancheta pliată poți obține 1.620 litri de spațiu. La fel ca rivalii asiatici Toyota RAV4, Honda CR-V, Hyundai Tucson sau Kia Sportage, noul CX5 de la Mazda poate fi considerat unul dintre cele mai bune SUV-uri de dimensiune medie pentru familie disponibile în momentul de față pe piață. Iar, pe lângă design, confort și manevrabilitate, ediția specială aniversară îi conferă acum un plus de personalitate.