Probă de Drum - Mazda 2 Hybrid
În ultimii ani, tot mai mulți producătorii auto au făcut schimb de tehnologii pentru a realiza modele mai interesante sau mai performante. După colaborarea celor de la Suzuki cu Toyota pentru a crea SUV-ul Across bazat în mare parte pe modelul Rav4, a venit rândul celor de la Mazda să lanseze o mașină de oraș bazată pe modelul Toyota Yaris.
Articol de Dan Creța, 02 Iunie 2024, 17:53
Mazda și Toyota sunt mama și tatăl noii progenituri auto care seamănă cu tata, dar a primit ceva și din personalitatea mamei. Ceva bun și subtil. Grila caracteristică Mazda și designul cu contururi dinamice îi conferă o notă de prospețime și îi accentuează spiritul agil. Mazda 2 Hybrid are și alte particularități distincte la interior, la ecrane, la interfața de utilizare sau la îmbinările și materialele de calitate superioară. Habitaclul este proiectat astfel încât să asigure spațiu suficient pentru locurile din față. Dacă șoferul e înalt, pasagerul din spate ar trebui să fie un copil sau un minion pentru a avea destul loc la picioare și pentru a putea călători confortabil. Ergonomia este însă bună. La baza consolei centrale se află un spațiu de încărcare a telefonului prin inducție, iar pe planșa de bord există câteva spații de depozitare antiaderente și foarte utile.
Acest produs al colaborării dintre cei giganți auto japonezi este destinat traficului urban unde e nevoie de consum economic și comportament dinamic. Mazda 2 Hybrid combină puterea unui motor pe benzină de 1,5 litri cu performanțele unui motor electric de 80 CP. Împreună acestea formează un sistem de propulsie eficient, cu o putere totală de 116 CP. În modul complet electric, experiența de condus este lină și silențioasă, extrem de economică și ecologică. Motorul electric asigură o accelerație rapidă, o economie de combustibil îmbunătățită și emisii reduse. Mazda 2 Hybrid poate rula pur electric până la viteza de 130 km/oră, evident pentru mici perioade de timp, pentru că bateria are o autonomie scăzută și are nevoie de timp ca să se reîncarce în mers cu ajutorul motorului termic. Japonezii au anunțat oficial un consum mediu de 4,2 litri, iar la viteze de autostradă, de 5,6 litri. Personal am înregistrat un consum cu circa jumătate de litru mai mare pentru fiecare valoare, poate și pentru că mașina de test era foarte nouă. În oraș am fost însă surprins plăcut de consumul foarte mic de numai 4 litri. Fiind atât de frugală, mașinuța poate ajunge departe, cu toate că are un rezervor de doar 36 de litri. La decelerare și la frânare, energia cinetică e recuperată și stocată ca energie electrică în baterie. Iar nivelul de putere este gestionat prin intermediul unui generator acţionat de motor pentru a se elimina nevoia de reîncărcare a sistemului dintr-o sursă externă.
Mazda 2 Hybrid este primul model full hybrid oferit de producătorul nipon în segment subcompact unde printre concurenți se numără Renault Clio, Mitsubishi Colt și Honda Jazz. Din punctul de vedere al dotărilor însă, pachetul standard oferit de Mazda 2 Hybrid depășește cu mult esențialul și include blocare și deblocare fără cheie, pilot automat adaptiv, cameră video pentru marșarier și caracteristici avansate de siguranță ca frânare autonomă de urgență, menținerea benzii de rulare și avertizare la părăsirea benzii. Plus faruri adaptive, sistem de control al tracțiunii și un ecran central de 9 inci, cu Apple CarPlay și Android Auto wireless. Iar conectarea este extrem de ușoară. O altă dotare prezentă de regulă pe mașini mai scumpe este sistemul care monitorizează gradul de atenție al șoferului. Acesta urmărește privirea celui de la volan și îl trage de urechi dacă nu este atent la drum. Adică face bip și îl întreabă pe șofer dacă ar vrea o cafea.
Ideală pentru oraș sau familii mici, Mazda 2 Hybrid este o mașină cu un nivel bun de utilitate și o apariție inedită în portofoliul companiei japoneze. Pentru că dacă de obicei Mazda este despre emoție, acest model respiră pragmatism și eficiență.