Proba de drum - Jeep Avenger
În ultimii ani, pentru a promova electrificarea auto și reducerea poluării, juriile competițiilor Mașina Anului în lume, în Europa sau în România au desemnat drept câștigătoare modele cu zero emisii. La fel s-a întâmplat și la începutul acestui an când Jeep Avenger electric a primit mult râvnitul titlu de Mașina Anului 2023 în Europa. De la lansarea sa la Salonul Auto de la Paris de anul trecut, primul model complet electric al mărcii Jeep a înregistrat un succes comercial important și, alături de fratele de segment Renegade, a îmbunătățit considerabil vânzările producătorului american pe continentul european.
Articol de Dan Creța, 15 Octombrie 2023, 15:26
Jeep Avenger, o surpriză plăcută pentru fanii universului Marvel, ar putea fi considerat un mic supererou datorită eficienței energetice care îl face ideal pentru utilizarea în mediul urban. Este grozav pentru manevrele în oraș și pentru că e mai scurt decât alte SUV-uri compacte ca Ford Puma, Renault Captur, Volkswagen T-Cross, Nissan Juke sau Toyota Yaris Cross. La bord Avenger este însă surprinzător de încăpător, mai puțin în portbagaj care, deși e bine configurat, are un volum de doar 380 de litri.
Modelul complet electric pe care l-am testat mi s-a părut special din mai multe puncte de vedere, este atractiv și în același timp distractiv, confortabil, extrem de practic și plin de caracter. Stilul rămâne inconfundabil Jeep, mai ales datorită aripilor, grilei și luminilor din spate cu semnătura încrucișată. Construit pe platforma care stă și la baza Peugeot e-2008 și Opel Mokka-e, frați rivali pentru Avenger, Jeep-ul mi se pare cumva mai reușit decât ambele modele electrice din portofoliul grupului Stellantis.
O autonomie oficială de 400 km îl recomandă și pentru călătorii mai lungi, după cum am constatat într-o plimbare pe Valea Prahovei unde kilometrii pierduți la urcare au fost parțial recuperați la coborâre în modul de conducere Normal, cu opțiunea B selectată pentru mai multă frânare regenerativă. Pe străduțe înguste, prin sensuri giratorii sau în parcări strâmte, direcția devine parcă mai precisă în modul Sport, singura setare care dezlănțuie toți cei 156 CP ai motorului. Altfel, modul Normal oferă 110 CP, iar Eco se limitează la 80 CP. Chiar dacă îi lipsește o parte din puterea pe care o aștepți de la o mașină electrică, Jeep-ul se simte suficient de rapid în majoritatea situațiilor fără a consuma prea multă energie din bateria de 54kwh, iar încărcarea de la 10 la 80% se face în doar 30 de minute la stații de 100KW.
La bord, există o mulțime de locuri de depozitare și o inovație ingenioasă: capacul magnetic care acoperă consola centrală se rabatează frumos în secțiuni pentru a dezvălui o zonă de depozitare adâncă și o zonă de încărcare wireless pentru telefon. Sistemul merge foarte bine și are o interfață logică, o grafică decentă și un buton fizic pentru a putea sări imediat înapoi la meniul principal, iar ecranul de pornire poate fi personalizat pentru a facilita accesul la funcțiile utilizate în mod regulat. Sub ecranul tactil central există un rând simplu de butoane pentru climatizare, un mare pas înainte față de Jeep-urile anterioare. Avem deasemenea Apple CarPlay și Android Auto wireless, plus navigație prin satelit, actualizări de software de la distanță și multe alte funcții MyJeep.
Un aspect neobișnuit este sunetul făcut de semnalizare, un fel de ritm în două tonuri ca o piesă hip-hop. Dacă la început mi s-a părut bizar, mai târziu m-a cucerit și l-am găsit simpatic. De apreciat că Jeep nu și-a uitat nici moștenirea off-road și Avenger primește un selector pentru a alege suprafața pe care rulează, astfel încât sistemele electronice ale mașinii să poată fi ajustate pentru a profita la maximum de tracțiunea disponibilă. Per total, Jeep Avenger e una dintre cele mai bune și mai practice mașini electrice mici când vine vorba de echilibrul între confort, robustețe și manevrabilitate. Și, în plus, arată foarte bine din orice unghi și în orice decor.