Probă de Drum – E-Vito Furgon
Mercedes-Benz Vans continuă promisiunea de a oferi modele electrice pentru toate liniile de autovehicule comerciale ușoare și prezintă eVito Furgon, pregătit pentru Romania.
Articol de Bogdan Predescu, 10 Noiembrie 2020, 19:07
Când primești invitația de a testa o furgonetă de la Mercedes Benz, gândul zboară imediat la un drum la casa din afara Captalei pentru a căra ceva voluminous că tot este vorba despre spațiu generos de încărcare. Realitatea unui test însă cu electricul e-Vito Furgon te duce mai mult spre un excellent planificator de drumuri mărunte în oraș, cu gsp-ul activ și cu socoteala km parcurși între stațiile de încărcare.
Mașina testată a fost gândită de constructorul german tocmai pentru drumuri de oraș, cu un spațiu generos de încărcare și cu posibilitatea unui consum cât mai mic de energie electrică, propunând un interior simplist și performanțe rutiere pentru transport, nu pentru curse.
Așadar, ne-am bucurat de propunerea Mercedes Benz e-Vito Furgon, cu o autonomie combinată de aproximativ 150 km (în cazul testului nostru luat cu bacteria încărcată la maxim și cu un 188 la autonomie), cu o viteză maximă de până la 160 km/h, o sarcină utilă de aproximativ 1.000 kg și un volum de încărcare de până la 6,6 m3.
Șoferul are posibilitatea să aleagă între trei moduri de condus electric, respectiv varianta confort în care se face rabat de la grija pentru resurse, varianta economică și varianta economică plus, ultimele două cu tendințe evidente pentru a reduce cât mai mult orice consumator care se poate adăuga la reducerea autonomiei.
Bateria poate fi complet încărcată în aproximativ șase ore, însă la o stație rapidă de încărcare, datorită capacității sale maxime de 85 kW, această durată poate fi redusă. Noi am încercat în scurta noastră experineță electrică două variante de încărcare a bateriei. Într-o benzinărie unde am găsit o stație simplă de încărcare cu două prize, ocupate însă de mașini de flotă. Din ce am aflat în acest caz, costul este suportat de benzinărie, stația fiind asimilată de consumul unității, fără un impact major asupra proprietarului, pentru că rentează până la urmă la două surse de consum nu foarte utilizate, raportat la ceea ce consumă clientul cât așteaptă. Și, a doua opțiune aleasă în testul nostru pentru încărcare, în cadrul unui centru comercial, acolo unde am găsit mai multe stații de încărcare, două în parcarea acoperită și 6 afară într-o parcare generoasă. Serviciul de încărcare este gratuit pentru clienți în timpul programului, pentru că pe durata nopții parcarea este închisă, iar stațiile de încărcare sunt utilizate de mașinile electrice de flotă ale lanțului de magazine.
Viitorul electric pare să aibă resurse la noi în țară, într-un peisaj în care investiția într-o infrastructură corectă de stații de încărcare este direct proporțională cu puterea pieței auto de a vinde mașini electrice pentru o cerere crescută de consum. Furgoneta electrică a celor de la Mercedes Benz rămâne o opțiune corectă pentru drumuri de aprovizionare în oraș, însă foarte slab aprovizionată ea ca mașină, chiar și pentru un curier fără pretenții.