Probă de Drum - Dacia Duster GPL
Dacia Duster alimentata cu GPL a suscitat un interes major inca de la momentul in care a fost anuntat proiectul, iar dupa ce a devenit realitate s-a bucurat rapid de un mare succes
Articol de Dan Creța, 07 Septembrie 2020, 08:52
Lansat initial in Franta, Dusterul cu motor de 100 CP alimentata cu GPL si cu benzina a ajuns repede si pe piata noastra, la pretul de 14.900 de euro versiunea cu echiparea Comfort, la fel ca modelul testat CPR. Mai mult, in aceasta perioada exista si o oferta speciala, prin programul Rabla cu garantie extinsa si revizii incluse pentru 5 ani la pretul de 12.443 de euro. Un pret bun pentru un SUV economic cu o autonomie de circa 1000 de km, dar care, din pacate nu ofera posibilitatea de a opta pentru transmisie automata si tractiune integrala.
Singurul Duster 4x4 este cel echipat cu un motor Diesel de 1,5 litri si 115CP care costa circa 18.000 de euro. Oricum, in varianta cu GPL, trebuie spus ca sistemul are rezervorul montat in spatiul destinat rotii de rezerva si beneficiaza de masuri de siguranta care respecta standardele in vigoare, inclusiv pentru accesul in parcari subterane. Functionarea este foarte simpla, daca rezervorul de GPL se goleste, automat se face trecerea la functionarea pe benzina. Sau poti face comutarea manual atunci cand ai nevoie prin intermediul unui buton cu indicator vizual aflat in stanga volanului. Desi nu prea ai nevoie sa schimbi, pentru ca nu exista o diferenta sesizabila de putere intre cele doua tipuri de alimentare cu combustibil.
Cu toate ca nu exista un computer de bord care sa-ti afiseze consumul sau autonomia ramasa, dupa golirea rezervorului GPL masina te bazaie sonor in mod constant sa nu cumva sa uiti sa alimentezi cu gaz, ceea ce e usor deranjant. Dar dupa un timp se linisteste si te lasa in pace. N-ai ce face si te multumesti cu cifrele oferite de producator care promit putere decenta, consum mic si emisii reduse.
Cu GPL avem un cuplu maxim de 170 Nm la 2.000 rpm si emisii cu 10% sub cele ale motorizarii pe benzina. Totodata scad costurile cu combustibilul. La un consum de 8 litri la suta de km, rezervorul de 32 de litri de gaz lichefiat te duce aproape 400 de km. Iar un plin te costa doar 80 de lei. Alte cifre arata ca varianta cu GPL permite o economie de pana la 30% fata de varianta pe benzina si de 8% fata de una diesel. Asadar e o masina low-cost pe combustibil ieftin, aratoasa pe dinafara si spațioasa atat la interior cat si în portbagaj și nu emite mai multe pretentii decat ar putea duce.
E adevarat, are si parti mai putin bune, de exemplu cutia manuala are doar 5 trepte, dar functioneaza fluid, materialele de la bord sunt dintr-un plastic dur, insa par bine imbinate, scaunele nu sunt foarte confortabile, dar ofera suficient suport lateral. La viteza de autostrada masina ruleaza sigur si e destul de silentioasa la interior. Suspensiile fac fata bine la denivelari, garda la sol este inalta, are putin peste 20 cm cu un unghi de abordare generos in fata si in spate.
Practic, pe piața noastra, Dusterul cu GPL are ca rival real doar modelul Renault Captur cu GPL tot cu motor de 100CP, dar mai scump. Suntem la 10 ani de la aparitia primului Duster, iar a doua generatie a adus in mod clar un plus de personalitate la capitolul design si imbunatatiri in privinta spatiului interior si a caracteristicilor de conducere. Laudele primite de-a lungul timpului raman valabile pentru aceasta masina care demonstreaza din nou ca un SUV bun nu trebuie sa fie neaparat si unul scump.