Proba de drum cu BMW 120d
BMW seria 1 este una dintre cele mai bune mașini compacte premium de pe piață. Un BMW mai mic, dar cu ambiții mari. E ca acel tip de la sala de forță care e puțin mai slăbuț decât partenerii de antrenament masivi, dar care compensează din plin prin agilitate și stil.
Articol de Dan Creța, 24 Noiembrie 2024, 07:08
Cu un look proaspăt, noul BMW Seria 1 e o vedetă care își cunoaște bine audiența: tinerii urbani, entuziaștii de condus și cei care caută o combinație de sportivitate și lux în formă compactă. Amatorii de senzații tari ar putea alege motorizările pe benzină, dar pentru putere și eficiență echipa Ca pe Roate recomandă versiunea diesel 120d pe care a avut ocazia să o testeze.
BMW Seria 1 pare că s-a uitat în oglindă și, după ce s-a studiat pe toate părțile, s-a gândit să adopte o schimbare de stil. Silueta pare mai robustă decât la generația anterioară, iar linia descendentă a acoperișului îi conferă o alură mai sportivă. Partea frontală este dominată de o grilă mare, aproape agresivă, iar farurile adaptive cu LED degajă un aer de intimidare pe autostradă. Din anumite unghiuri, seamănă cu un MINI sau chiar cu un Golf, probabil un compromis vizual pentru a se adapta gusturilor din piață în segmentul compact. Noul model a crescut puțin în înălțime și lățime, lucru care vine cu beneficiul unui interior mai spațios.
Iar interiorul este o poveste de succes, pentru că aici BMW știe să combine foarte bine luxul cu tehnologia avansată. Habitaclul Seriei 1 este rafinat, cu materiale de calitate și un sistem iDrive intuitiv și ușor de utilizat. Display-ul central de 10,2 inch și instrumentarul digital oferă un sentiment premium, iar asistentul vocal BMW devine rapid prietenul tău de drum. Apple CarPlay și Android Auto sunt integrate fără fir, iar sistemul audio opțional Harman Kardon asigură o experiență sonoră excelentă. Dacă pe locurile din față ai senzația că te afli într-o mașină foarte confortabilă, bancheta din spate poate fi o problemă dacă ai prieteni mai înalți, iar portbagajul este neîncăpător pentru o familie mare care pleacă la drum lung. Hatchbackul bavarez se adresează însă mai mult celor care nu își iau toată casa cu ei când călătoresc și celor care caută libertatea și adrenalina oferite de ușurința și dinamica deplasării.
Și aici vine adevărata întrebare: cum se conduce un BMW fără tracțiune spate? Ei bine, surprinzător de ușor și plăcut! Trecerea la tracțiunea față a fost o schimbare care a ridicat multe sprâncene, dar BMW a făcut o treabă excelentă. Inginerii germani au reușit să creeze o suspensie și un sistem de direcție care compensează lipsa tracțiunii spate, oferind mai multă stabilitate și o precizie ridicată în viraje. Iar sistemul xDrive, disponibil opțional pe versiuni superioare, îmbunătățește și mai mult aderența în condiții de drum alunecos.
Mașina de test în varianta 120d mi-a demonstrat că motorul diesel nu e doar despre consum redus, ci și despre performanță surprinzătoare. Propulsorul de 2.0 litri care generează 163 CP este o bijuterie inginerească sublimă care livrează un cuplu impresionant de 400 Nm. Puterea se simte imediat la plecarea de pe loc și în reprizele de depășire, unde mașina este extrem de promptă. Dar punctul forte al acestui diesel este consumul. În regim mixt, te poți aștepta la valori în jur de 5 litri/100 km, o cifră mică pentru o mașină care oferă o astfel de performanță, iar la viteze de croazieră consumul scade sub 4 litri/100 km, ceea ce înseamnă mai puține opriri la pompă și mai mult timp de savurat condusul. Practic, un șofat relaxat cu un rezervor plin te poate duce la o destinație aflată la peste 1.200 km distanță.
În concluzie, Seria 1 este o mașină excelentă, dar probabil nu pe placul tuturor. Tracțiunea față s-ar putea să nu fie apreciată de puriștii BMW obișnuiți cu tracțiunea spate. Iar prețul cam piperat al dotărilor opționale premium poate urca rapid costul final. Versiunea 120d se află în competiție acerbă cu modele ca Audi A3 35 TDI sau Mercedes-Benz A 200d, și chiar Volkswagen Golf GTD, un alt rival de luat în seamă pentru prețul mai accesibil, deși nu este o mașină premium. Totuși, când vine vorba de plăcerea condusului, compacta bavareză rămâne în top datorită manevrabilității sale, iar varianta testată mi-a dovedit că un motor diesel nu înseamnă doar economie, ci și performanță. În ansamblu, noul BMW Seria 1 este un mix de eleganță și putere, perfect pentru cei care vor să îmbine rafinamentul tehnic și confortul cotidian cu adrenalina ocazională și distracția pe patru roți.