Probă de Drum - BMW X5
BMW X5 plug-in hybrid și inteligența artificială
Articol de Cătălin Cîrnu, 26 Octombrie 2020, 16:25
Multe sunt noutățile etalate de noul SUV plug-in hybrid, dar casa germană a mers pe mâna aceluiași propulsor pe benzină de 3 litri supraalimentat, ce și-a dovedit fiabilitatea în ultimii ani. La cei 286 de CP se adaugă încă 113 CP produși de motorul electric de ultimă generație, iar bateria de 22 kw/h oferă o autonomie de 80 de km. Adaugăm și cutia de viteze automata în 8 trepte, plus noua grilă cu aer musculos și farurile cu tehnologie laser, apărute prima oară la luxosul i8. Acestea oferă o luminozitate dublă față de tehnologia LED, cu un fascicul de până la 600 de metri distanță, iar efectul de orbire este eliminat prin controlul electronic al fazei lungi cu ajutorul camerei video frontale.
Și e doar începutul, întrucât SUV-ul german este înzestrat cu tehnologii demne de mileniul al treilea, unele dintre ele rămase nedescoperite de mine în timpul test drive-ului. Și pentru că totul are un început, primul șoc, plăcut, a venit în momentul în care am stat de vorbă cu asistentul personal, cerându-i să comute frecvența pe Radio România Actualități ... i-a fost ceva mai greu să priceapă, dar ne-am descurcat. Inteligența artificială te poate ajuta și în alte momente. De exemplu, dacă vrei să afli detalii despre o benzinărie, un restaurant cu specific sau un supermarket o poți face din mers, fără să fii nevoit să iei mâinile de pe volan sau să-ți muți privirea spre consolă. La fel de bine poți afla informații despre starea drumului pe care urmează să-l parcurgi, ori despre frâne sau anvelope. Dacă îi comunici asistentului din bord că ești obosit, aproape instantaneu un jet de aer rece este direcționat spre figura șoferului, iar dacă îi spui că ești plictisit, bolidul trece în setarea Sport pentru un plus de adrenalină.
Senzația pe care am trăit-o s-a dovedit unică, fiind captivat de descoperirile de care am avut parte. Parcarea asistată nu e o noutate, dar noul X5 plug-in hybrid mai are ceva. Recunoaște ultimii 50 de metri parcurși, astfel că o simplă atingere a butonului te poate întoarce din locul de unde ai plecat, indiferent de virajele pe care le-ai luat, mașina recunoscând drumul fără intervenția șoferului.
SUV-ul e încăpător pentru 5 adulți, dar varianta cu 7 locuri este exclusă, din cauza acumulatorului motorului electric. Portbagajul are un volum impresionant, iar hayonul este dublat în partea de jos de o ușiță de acces ce facilitează transferul bagajelor voluminoase și grele, mai ales că activarea unui alt buton poate cobori mașina cu câțiva centimetri.
Mă opresc aici, lăsându-vă să descoperiți prețul acestui model care se luptă pe piață cu rivali puternici precum Volswagen Touareg, Porshe Cayenne și Volvo XC 90.