Lasere în loc de bujii, inventate de români și japonezi
Potrivit BBC, o echipă de cercetători români şi japonezi a realizat un proiect prin care laserele vor putea aprinde amestecul combustibil / aer în motoare, ducând la economie de carburant.
Articol de Răzvan Stancu, 25 Aprilie 2011, 11:34
Motoarele auto ar putea folosi în curând în loc de bujii, lasere, spun cercetatorii citaţi de BBC.
O echipă va prezenta un proiect privind un proiect prin care laserele vor putea aprinde amestecul combustibil / aer în motoarele cu ardere.
Această abordare ar creşte eficienţa motoarelor şi reducerea poluării lor, prin aprinderea unei cantităţi mai mari de amestec.
Echipa care a realizat proiectul este în discuţii cu un producător de bujii.
Ideea de a înlocui cu lasere bujiile, care sunt realizate pe baza unei tehnologii de acum 150 de ani, nu este una nouă.
Bujiile aprind numai amestecul de carburant din apropierea capetelor acestora, reducând eficienţa combustiei iar materialul din care sunt realizate se deteriorează în timp.
Odată cu apariţia laserelor de dimensiuni mai mici, ideea de combustie pe bază de laser a devenit practică.
Noua tehnologie este realizată de o echipă din România şi Japonia
O echipă din România şi Japonia a relizat un sistem care poate concentra două sau trei raze laser în cilindrii unui motor la adâncimi variabile.
Această tehnologie creşte mult combustia şi înlătură degradarea în timp a bujiilor.
Cu toate acestea, laserele utilizate în locul bujiilor tradiţionale utilizează o cantitate mare de energie pentru a provoca aprinderea combustibilului.
"În trecut, laserele care ar fi putut înlocui bujiile erau mari, ineficiente, şi instabile", a declarat Takunori Taira de la Institutul Naţional de Ştiinţe Naturale din Okazaki, Japonia.
Echipa româno-japoneză a realizat o nouă tehnologie: lasere realizate din pulberi ceramice, care sunt presate în cilindrii de mărimea unei bujii.
Aceste dispozitive ceramice colectează energie de la lasere compacte de mică putere, o trimit prin fibră optică şi apoi o eliberează sub formă de impulsuri.
Spre deosebire de cristalele delicate utilizate de obicei în lasere de mare putere, ceramica este mult mai robustă şi rezistă mai bine la căldura din motoarele cu ardere.
Echipa este în discuţii pentru a comercializa această tehnologie cu un producător important de componente auto.