Kia Stonic – Probă de Drum
Coreenii de la Kia au lansat în toamna anului trecut la Salonul Auto de la Frankfurt crossoverul subcompact Stonic în celebra deja categorie de SUV-uri micuţe de oraş.
Articol de Bogdan Predescu, 28 Iulie 2018, 14:45
Pentru că aveau nevoie de aşa ceva, coreenii de la Kia au lansat şi ei un cel mai mic model din gama de SUV-uri, sub Niro, Sportage și Sorento. Micuţ şi agil, simpaticul Stonic scos de noi la plimbare s-a prezentat în motorizarea de 1.2 litrii, evident pe benzină şi cu o cutie manuală în 5 trepte. Motorul s-a comportat admirabil la drum întins, fiind evidentă relaţia bună dintre unitatea de propulsie mică dar vioaie şi masa redusă a maşinii care se doreşte şi se prezintă drept un SUV.
Dumul nostru de test s-a împărţit în două segmente de 300 km, în versiunea clasică dus-întors, cu o valoare de consum de 7,4 l la 100 km destul de bună raportat la numărul mic de km pe care maşina de test i-a trăit, undeva puţin peste 3.000, însă o valoare puţin mai mare decât cea consemnată pe aceeaşi rută la un Crossland de la Opel, tot cu motor de 1,2 litrii.
Stonic împarte platforma și interiorul cu cea de-a patra generație Kia Rio, aşa că ne propune un interior spaţios, cu un design interesant pentru planșa de bord şi consola centrală, dar şi cu destule spații de depozitare generoase, atât la nivelul ușilor cât și al consolei. Scaunele confortabile şi echipate cu opţiunea de încălzire suplimentară iarna, au fost dotate pe maşina testată cu piele artificială, ceea ce în cazul de faţă a creat un uşor discomfort termic la peste 30 de grade afară şi cu soarele axat exact pe culoarea închisă a tapiţeriei.
Avem însă loc suficient în spate, cu spaţiu generos la picioare şi cu plafonul suficient de sus pentru a nu lăsa bărbia în piept dacă ai o înălţime peste 1.85. La portbagaj însă spaţiul nu impresionează pentru că are o capacitate totală de 352 de litri, dacă se optează pentru un kit de pană, și de 332 de litri dacă sub capac se află o roată de rezervă temporară. La aceste valori Stonicul este sub modelele mai generoase precum Citroen C3 Aircross sau Peugeot 2008.
Până la urmă trebuie să fim cinstiţi şi să recunoaştem că la garda la sol pe care o deţine de 18 cm, modelul testat al celor de la Kia, nu este un SUV propriu-zis, ci mai degrabă o sub-compactă înălţată puţin. În acest context nici vizibilitatea nu este una foarte bună, pentru că nu ai o poziţie înaltă la volan, iar suspensiile sunt adaptate la ceea ce maşina ştie să facă cel mai bine, să meargă corect pe asfalt.
Aş putea să vă mai spun despre farurile cu halogen, comenzile audio de pe volan, sistemele de siguranţă propuse de maşină, bancheta spate fracţională şi multe alte elemente interesante descoperite la noul Stonic, însă nu aş putea să vă zic nimic despre navigaţia 7.0 cu care se laudă cei de la Kia, neinstalată pe modelul de test asta şi pentru că este în pachetul de opţionale în dreptul valorii de 956 de euro. În rest numai de bine pentru un model accesibil în segmentul destul de aglomerat din care merită să mai numim în final şi alţi contracandidaţi precum Mazda CX-3, Nissan Juke, Ford Ecosport, Hyundai Kona sau Dacia Sandero Stepway.