Evoluţiile tehnologice "pot salva patrimoniul cinematografic"
Comisia Europeană susţine că există riscul ca generaţiile viitoare să nu mai poată accesa arhivele actuale de filme din cauza neadaptării la revoluţia digitală.
Articol de Adriana Leu, 27 Decembrie 2012, 11:16
Un milion de ore de film păstrate pe role ar putea fi pierdute, pentru că majoritatea instituţiilor care administrează patrimoniul cinematografic european nu s-a adaptat încă la revoluţia digitală şi nu pot păstra filmele în acest format.
Comisia Europeană a constatat că generaţiile viitoare ar putea să nu mai acceseze arhivele actuale de filme, aşa cum s-a întâmplat şi cu peliculele mute, care au fost salvate doar în proporţie de 10%.
În cel mai nou raport al instituţiei europene se mai arată că şi fimele de la începutul erei digitale riscă să fie pierdute pentru totdeauna, din cauza problemelor de formatare.
Evoluţiile tehnologice ar putea salva întregul patrimoniu cinematografic, adică un milion de ore de film european. Însă, în momentul de faţă, doar 1,5% din acesta este accesibil publicului.
Pentru salvarea situaţiei, vicepreşedinta Comisiei Europene, Nelly Kroes, şi-a luat angajamentul ca, anul viitor, să prezinte o propunere care să permită statelor membre şi părţilor interesate să facă în aşa fel ca filmele să poată fi accesibile online.
În lipsa digitalizării, cinefilii nu pot vedea aceste pelicule, cu toate că îşi doresc.
Digitalizarea îngreunată de fondurile insuficiente
Potrivit Comisiei Europene, numai în anul 2009, două milioane de filme au fost cerute pe platforma online Europa Film Treasures, finanţată de Uniunea Europeană.
În calea digitalizării stau, în principal, problemele legate de fondurile insuficiente şi procedura de autorizare a folosirii filmelor protejate prin drepturi de autor.
Printre soluţiile oferite se numără dezvoltarea de tehnici inovatoare, de finanţare şi de colectare. A fost lansată însă şi ideea continuării cercetării în domeniul tehnologiilor de scanare pentru filmele de arhivă, care ar putea reduce costurile de digitalizare.
În plus, trebuie să se îmbunătăţească resursele, structurile şi competenţele necesare pentru conservarea fimelor, fie că ele sunt analogice sau digitale.
Comisia Europeană va lansa, anul viitor, un dialog, cu părţile interesate, privind anumite aspecte urgente legate de drepturile de autor, inclusiv de conservare şi de difuzare online a filmelor de patrimoniu şi va evalua posibilitatea de a legifera modernizarea actualei directive privind drepturile de autor.