Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Dreamliner, gata de zbor

Boeing efectuează marţi primul test de zbor al aeronavei 787 Dreamliner.

Articol de Bogdan Mihai, 15 Decembrie 2009, 18:33

Boeing efectuează primul test de zbor al aeronavei 787 Dreamliner, cu o întârziere de doi ani şi jumătate faţă de termenul stabilit iniţial, avionul eficient din punct de vedere energetic fiind considerat esenţial pentru viitorul financiar al grupului american.

Construcţia aparatului din fibră de carbon şi titan, care va permite economii de ordinul milioanelor de dolari prin consumul redus de carburanţi şi costurile mici de întreţinere, a fost întârziată de deficitul de componente, greşeli de proiectare şi o grevă de două luni.

"Acest prim zbor va crea percepţia necesară că programul a revenit la normal", a declarat Richard Aboulafia, analist la compania de cercetare a pieţei Teal Group, care a adăugat că rezultatul final este încă departe.

Transportatorii aerieni au primit bine conceptul unui avion de dimensiuni medii, care ar urma să transporte circa 250 de pasageri pe distanţe lungi.

Primul zbor al aeronavei este programat pentru astăzi la ora 21.00, ora României, dacă vremea va fi bună. "Dreamliner"-ul decolează de pe o pistă a aerodromului Plain Field, din apropiere de uzina Boeing, nu departe de Seattle.

Avionul de talie medie poate transporta între 210 şi 330 de pasageri pe distanţe de la 4.600 de kilometri la 15.750 şi oferă un mai bun confort călătorilor graţiei umidităţii mult mai ridicate.

Zborul inaugural trebuia să aibă loc în iunie anul trecut, dar s-a tot amânat în mai multe rânduri. Potrivit rezultatelor testelor existau probleme la fuselajul aparatului, care acum au fost remediate.

Între timp, compania Airbus, divizie a grupului european EADS, a atras cumpărători pentru aeronava concurentă A350, care va fi şi ea construită în principal din materiale care au în componenţă carbon.

Tot anul acesta, în noiembrie a fost inaugurat şi avionul gigant Airbus A380. Aeronava a decolat de pe Aeroportul parizian Roissy, cu destinaţia New York, cu peste 500 de pasageri la bord.

Boeing a anunţat că primul avion 787 va fi livrat companiei japoneze All Nippon Airways în trimestrul patru din 2010, cu o întârziere de peste doi ani faţă de termenul iniţial, luna mai 2008.

Majoritatea analiştilor consideră că testele de zbor efectuate de Boeing vor depăşi 12 luni, având în vedere că este vorba de un nou avion şi o nouă metodă de construcţie.

Boeing 787 Dreamliner

Avionul este construit în principal din materiale compozite - 80% după volum şi 50% după masă. Restul componentelor sunt din aluminiu (20% după masă), titan (15%), oţel (10%). Are o autonomie maximă de 14.800-15.700 km, la o viteză de croazieră de Mach 0.85.

Se pot instala scaune care să ofere 8 sau 9 locuri pe rând la clasa economic, în funcţie de specificaţiile liniilor aeriene. Se oferă formatul 2+4+2, 3+2+3, 3+3+3 şi 2+4+3.

Capacitate de 240 de locuri în format 3+2+3 cu două clase, 296 în format 3+2+3 cu două clase şi densitate ridicată respectiv 234 în sistem de 3 clase. Dacă se alege formatul cu 9 locuri pe rând capacitatea creşte cu aproximativ 35 de locuri.

Ferestre mai mari decât ale oricărui avion aflat în producţie (27 cm X 47 cm), aproape dublu faţă de modelele anterioare. Ferestrele sunt dotate cu un sistem electronic (bazat pe tehnologia LCD) care permite schimbarea culorii ferestrei în timpul zborului în locul parasolarului tradiţional, crescând confortul şi economisind greutate.

Iluminare a cabinei folosind tehnologia LED, permiţând până la 128 culori.

Presiune în cabină mai apropiată de cea de pe sol (1600 m faţă de 2400 m), şi umiditate crescută faţă de modelele tradiţionale, pentru confort suplimentar, lucruri posibile datorită materialelor compozite (mai rezistente şi imposibil de corodat) şi sistemelor electrice. Filtre de aer extrem de performante, care extrag ozonul, bacteriile, gazele nocive şi mirosurile din aer.

Sisteme de comandă şi control şi instrumente folosind panouri LCD şi standardul ARINC 661. Avionică controlată folosind tehnologia Ethernet

Sisteme de eliminare a turbulenţelor (Active Gust Alleviation), preluate de la bombardierul stealth B-2 Spirit.
Probă de drum - Renault Rafale E-Tech full-hybrid
Ştiinţă & Tehnologie 21 Decembrie 2024, 13:58

Probă de drum - Renault Rafale E-Tech full-hybrid

În plină expansiune a modelelor chinezești, Renault răspunde cu un autoturism premium cu alură de SUV-coupé, care se bazează...

Probă de drum - Renault Rafale E-Tech full-hybrid
Probă de Drum – Citroen C3
Ştiinţă & Tehnologie 16 Decembrie 2024, 10:10

Probă de Drum – Citroen C3

Constructorul francez Citroën a reînnoit în acest an un best-seller pe piața europeană, vândut în peste 1,5 milioane de...

Probă de Drum – Citroen C3
Avansul tehnologiei, tot mai prezent în viaţa de zi cu zi
Ştiinţă & Tehnologie 14 Decembrie 2024, 14:23

Avansul tehnologiei, tot mai prezent în viaţa de zi cu zi

Cele mai importante companii din domeniul IT investesc sume de ordinul miliardelor de dolari în dezvoltarea mediului online.

Avansul tehnologiei, tot mai prezent în viaţa de zi cu zi
În România au loc cel puţin 25.000 de atacuri cibernetice zilnic
Ştiinţă & Tehnologie 10 Decembrie 2024, 19:01

În România au loc cel puţin 25.000 de atacuri cibernetice zilnic

Ministrul digitalizării, Bogdan Ivan, a declarat la RRA că majoritatea nu au niciun efect pentru că există sisteme...

În România au loc cel puţin 25.000 de atacuri cibernetice zilnic
Probă de Drum - Mazda CX-80 PHEV
Ştiinţă & Tehnologie 09 Decembrie 2024, 11:45

Probă de Drum - Mazda CX-80 PHEV

Mazda CX-80, noul SUV de talie mare al producătorului din Hiroshima, a intrat pe piață cu ambiția de a redefini segmentul...

Probă de Drum - Mazda CX-80 PHEV
Dacia Duster. Maşina anului 2025 în România
Ştiinţă & Tehnologie 04 Decembrie 2024, 17:06

Dacia Duster. Maşina anului 2025 în România

Dacia Duster a fost desemnată „Masina Anului 2025 în România", în urma votului acordat de juriul Asociaţiei Presei Auto din...

Dacia Duster. Maşina anului 2025 în România
Ford lansează Puma Gen-E, primul automobil electric produs în România
Ştiinţă & Tehnologie 03 Decembrie 2024, 13:45

Ford lansează Puma Gen-E, primul automobil electric produs în România

Noua mașină poate fi deja comandată în România, dar şi în multe alte ţări.

Ford lansează Puma Gen-E, primul automobil electric produs în România
AUTO – PREMIERĂ MONDIALĂ la CRAIOVA
Ştiinţă & Tehnologie 03 Decembrie 2024, 12:25

AUTO – PREMIERĂ MONDIALĂ la CRAIOVA

Compania Ford Otosan a lansat modelul Puma Gen-E, primul automobil electric 100%, de serie, fabricat în ţara noastră, la...

AUTO – PREMIERĂ MONDIALĂ la CRAIOVA