Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Dreamliner, gata de zbor

Boeing efectuează marţi primul test de zbor al aeronavei 787 Dreamliner.

Articol de Bogdan Mihai, 15 Decembrie 2009, 18:33

Boeing efectuează primul test de zbor al aeronavei 787 Dreamliner, cu o întârziere de doi ani şi jumătate faţă de termenul stabilit iniţial, avionul eficient din punct de vedere energetic fiind considerat esenţial pentru viitorul financiar al grupului american.

Construcţia aparatului din fibră de carbon şi titan, care va permite economii de ordinul milioanelor de dolari prin consumul redus de carburanţi şi costurile mici de întreţinere, a fost întârziată de deficitul de componente, greşeli de proiectare şi o grevă de două luni.

"Acest prim zbor va crea percepţia necesară că programul a revenit la normal", a declarat Richard Aboulafia, analist la compania de cercetare a pieţei Teal Group, care a adăugat că rezultatul final este încă departe.

Transportatorii aerieni au primit bine conceptul unui avion de dimensiuni medii, care ar urma să transporte circa 250 de pasageri pe distanţe lungi.

Primul zbor al aeronavei este programat pentru astăzi la ora 21.00, ora României, dacă vremea va fi bună. "Dreamliner"-ul decolează de pe o pistă a aerodromului Plain Field, din apropiere de uzina Boeing, nu departe de Seattle.

Avionul de talie medie poate transporta între 210 şi 330 de pasageri pe distanţe de la 4.600 de kilometri la 15.750 şi oferă un mai bun confort călătorilor graţiei umidităţii mult mai ridicate.

Zborul inaugural trebuia să aibă loc în iunie anul trecut, dar s-a tot amânat în mai multe rânduri. Potrivit rezultatelor testelor existau probleme la fuselajul aparatului, care acum au fost remediate.

Între timp, compania Airbus, divizie a grupului european EADS, a atras cumpărători pentru aeronava concurentă A350, care va fi şi ea construită în principal din materiale care au în componenţă carbon.

Tot anul acesta, în noiembrie a fost inaugurat şi avionul gigant Airbus A380. Aeronava a decolat de pe Aeroportul parizian Roissy, cu destinaţia New York, cu peste 500 de pasageri la bord.

Boeing a anunţat că primul avion 787 va fi livrat companiei japoneze All Nippon Airways în trimestrul patru din 2010, cu o întârziere de peste doi ani faţă de termenul iniţial, luna mai 2008.

Majoritatea analiştilor consideră că testele de zbor efectuate de Boeing vor depăşi 12 luni, având în vedere că este vorba de un nou avion şi o nouă metodă de construcţie.

Boeing 787 Dreamliner

Avionul este construit în principal din materiale compozite - 80% după volum şi 50% după masă. Restul componentelor sunt din aluminiu (20% după masă), titan (15%), oţel (10%). Are o autonomie maximă de 14.800-15.700 km, la o viteză de croazieră de Mach 0.85.

Se pot instala scaune care să ofere 8 sau 9 locuri pe rând la clasa economic, în funcţie de specificaţiile liniilor aeriene. Se oferă formatul 2+4+2, 3+2+3, 3+3+3 şi 2+4+3.

Capacitate de 240 de locuri în format 3+2+3 cu două clase, 296 în format 3+2+3 cu două clase şi densitate ridicată respectiv 234 în sistem de 3 clase. Dacă se alege formatul cu 9 locuri pe rând capacitatea creşte cu aproximativ 35 de locuri.

Ferestre mai mari decât ale oricărui avion aflat în producţie (27 cm X 47 cm), aproape dublu faţă de modelele anterioare. Ferestrele sunt dotate cu un sistem electronic (bazat pe tehnologia LCD) care permite schimbarea culorii ferestrei în timpul zborului în locul parasolarului tradiţional, crescând confortul şi economisind greutate.

Iluminare a cabinei folosind tehnologia LED, permiţând până la 128 culori.

Presiune în cabină mai apropiată de cea de pe sol (1600 m faţă de 2400 m), şi umiditate crescută faţă de modelele tradiţionale, pentru confort suplimentar, lucruri posibile datorită materialelor compozite (mai rezistente şi imposibil de corodat) şi sistemelor electrice. Filtre de aer extrem de performante, care extrag ozonul, bacteriile, gazele nocive şi mirosurile din aer.

Sisteme de comandă şi control şi instrumente folosind panouri LCD şi standardul ARINC 661. Avionică controlată folosind tehnologia Ethernet

Sisteme de eliminare a turbulenţelor (Active Gust Alleviation), preluate de la bombardierul stealth B-2 Spirit.
Probă de Drum - ID Buzz
Ştiinţă & Tehnologie 01 Noiembrie 2024, 15:08

Probă de Drum - ID Buzz

Numele nu prevesteşte foarte multe din ceea ce are de oferit acest vehicul complet electric al nemţilor de la VW. Dar mini...

Probă de Drum - ID Buzz
Schimbările climatice au agravat cele mai severe evenimente meteorologice
Ştiinţă & Tehnologie 31 Octombrie 2024, 13:27

Schimbările climatice au agravat cele mai severe evenimente meteorologice

Studiul subliniază urgenţa reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră, care determină creşterea temperaturilor şi fenomene...

Schimbările climatice au agravat cele mai severe evenimente meteorologice
Probă de Drum - Suzuki Vitara Strong Hybrid
Ştiinţă & Tehnologie 29 Octombrie 2024, 07:41

Probă de Drum - Suzuki Vitara Strong Hybrid

Când vine vorba de SUV-uri compacte, Suzuki Vitara este un veteran apreciat de ani de zile pentru versatilitatea și...

Probă de Drum - Suzuki Vitara Strong Hybrid
Carbuyer: Noua Dacia Duster, cea mai bună maşină a anului
Ştiinţă & Tehnologie 23 Octombrie 2024, 14:52

Carbuyer: Noua Dacia Duster, cea mai bună maşină a anului

Carbuyer publică ştiri, recenzii şi sfaturi pentru cumpărătorii de mașini din Marea Britanie.

Carbuyer: Noua Dacia Duster, cea mai bună maşină a anului
Probă de drum - Nissan X-Trail cu ePedal
Ştiinţă & Tehnologie 20 Octombrie 2024, 13:14

Probă de drum - Nissan X-Trail cu ePedal

Altădată vârful de lance al niponilor pe tărâm european, noul X-Trail încearcă se se impună pe o piața aglomerată a...

Probă de drum - Nissan X-Trail cu ePedal
"Vacanțe de nerefuzat" care ne pot goli conturile
Ştiinţă & Tehnologie 19 Octombrie 2024, 15:49

"Vacanțe de nerefuzat" care ne pot goli conturile

Specialiștii DNSC atrag atenția că în mediul online sunt tot mai multe oferte false, iar neatenția ne poate goli conturile.

"Vacanțe de nerefuzat" care ne pot goli conturile
Probă de Drum – Peugeot 3008
Ştiinţă & Tehnologie 14 Octombrie 2024, 15:21

Probă de Drum – Peugeot 3008

Francezii de la Peugeot se laudă cu noul SUV Peugeot 3008, un model care se află într-un segment extrem de aglomerat, acolo...

Probă de Drum – Peugeot 3008
Suntem primii oameni care vedem această cometă
Ştiinţă & Tehnologie 13 Octombrie 2024, 12:33

Suntem primii oameni care vedem această cometă

Cometa va fi vizibilă inclusiv din ţara noastră şi există şanse mari să fie văzută chiar cu ochiul liber şi în timpul zilei.

Suntem primii oameni care vedem această cometă