De la cantina săracilor la averea de miliarde
"Povestea americană de succes" a lui Jan Koum, fondatorul WhatsApp, care şi-a vândut compania cu 16 miliarde de dolari.
Articol de Ionuţ Iamandi, 20 Februarie 2014, 11:02
Jan Koum a ales un loc simbolic pentru a semna oferta Facebook de 16 miliarde de dolari pentru cumpărarea WhatsApp: birourile acum dezafectate ale serviciilor sociale de undeva din apropiere de San Francisco.
Este exact locul în care, scrie Forbes, în urmă cu câţiva ani Jan Koum (37 de ani) stătea la coadă pentru a-şi lua cupoanele de masă.
Revanşa lui Jan Koum nu se rezumă la atât.
El a mai primit documente cu antetul Facebook. În 2009, gigantul reţelelor sociale i-a respins cererea de angajare.
Twitter: Jan Koum semnează contractul cu Facebook pe uşa fostului birou de asistenţă socială.
WhatsApp’s Jan Koum signed the $19 billion deal on the door of his old welfare office http://t.co/blxNJghb4fpic.twitter.com/zBtDH5YiAq
— BuzzFeed (@BuzzFeed) February 20, 2014
Emigrant ucrainean la 16 ani
Născut şi crescut într-o localitate de la periferia Kievului, capitala Ucrainei, Jan Koum a ajuns în Statele Unite pe când avea 16 ani. A venit doar cu mama sa, tatăl rămânând acasă. Forbes scrie că la emigrare, mama a luat o valiză cu carnete de notiţe pentru a scuti nişte bani de rechizite în SUA. Pe unul dintre aceste carnete, ani mai târziu, Jan Koum a scris o parte din codul WhatsApp.
Jan Koum a făcut facultate în Statele Unite şi a lucrat o vreme la Yahoo. Acolo l-a cunoscut pe Brian Acton, ulterior cofondator WhatsApp. S-au împrietenit, aşa încât au petrecut împreună şi un an sabatic, început în 2007. --fb1
Ideea înfiinţării WhatsApp i-a venit în 2009, când şi-a cumpărat un iPhone. Iniţial, WhatsApp a fost gândită ca o aplicaţie de sharing pe mobile a statusului. "Sunt la gym" sau "Mi se descarcă bateria" erau mesaje la care Jan Koum se gândea că ar fi fost utile pentru prieteni dacă puteau apărea în dreptul adresei din agenda de telefon.
Autentificarea cu numărul de telefon, şansa WhatsApp
Tehnic, aplicaţia a mers prost la început, încât la un moment dat Jan Koum a vrut să renunţe. Brian Acton a fost cel care l-a oprit, prin martie 2009. Salvarea a venit de la Apple, care a introdus posibilitatea unei conexiuni suplimentare şi astfel WhatsApp a putut evolua la următorul nivel, de aplicaţie de mesaje.
La acea vreme, singura companie care avea ceva asemănător era BlackBerry, însă mesajele BB putea fi transmise doar între telefoanele BlackBerry. WhatsApp a putut depăşi bariera tipurilor de terminale şi sisteme de operare întrucât logarea la aplicaţie se face prin numărul de telefon.
Twitter: Evoluţia numărului de utilizatori activi pentru cele mai importante reţele sociale.
RT @flytip: WhatsApp's growth curve. pic.twitter.com/R9vv3bA1v4
— ionut iamandi (@IIamandi) February 20, 2014
Apoi, traiectoria WhatsApp a intrat pe o singură direcţie: în sus. Financiar, tehnic, ca număr de utilizatori.
La începutul lui 2011, aplicaţia ajunge în Top 20 în App Store. Afacerii i se alătură Jim Goetz, un investitor californian.
Numărul de angajaţi creşte, azi ajungând undeva la 100. Iar Jan Koum merge la sala de gym în Porsche, dar din când în când, între două reprize de antrenament la box, îşi dă jos mănuşile pentru a mai discuta pe WhatsApp.
Twitter: Brian Acton, Jan Koum şi Jim Goetz într-o fotografie după semnarea contractului cu Facebook.
Brian Acton, Jan Koum & Jim Goetz foto bareng setelah tekan kesepakatan yg bersejarah antara WhatsApp dan Facebook pic.twitter.com/lgDIFCdnNw
— Hafizhul Khair (@hafizhul_khair) February 20, 2014