Contractele de servicii de comunicaţii, "pe maxim 24 de luni"
Drepturile consumatorilor: ANCOM precizează că pe parcursul perioadei contractuale furnizorii sunt obligaţi să îşi informeze clienţii despre modificările survenite.
Articol de Florin Matei, 24 Octombrie 2012, 11:12
Durata maximă iniţială a unui contract este de 24 de luni, afirmă şeful departamentului Informare şi Petiţii din Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Alina Antonescu.
Furnizorii sunt obligaţi însă să ofere clienţilor şi contracte pe o perioadă de 12 luni.
"Ideea este ca utilizatorii să nu rămână captivi în contract pe o perioadă mai mare de 12 luni dacă nu îşi doresc acest lucru", a declarat Alina Antonescu la Radio România Actualităţi în cadrul emisiunii Matinal.
În acest caz furnizorul tinde să ofere beneficii mai puţine decât în cazul unui contract pe doi ani, spune Alina Antonescu.
Audio: Interviul integral cu Alina Antonescu.
--fb1În perioada minimă contractuală de 12 luni utilizatorul trebuie să plătească despăgubiri dacă doreşte să rezilieze contractul.
Alina Antonescu spune că au existat situaţii în care unele companii au stabilit durata minimă contractuală la trei ani în funcţie de politicile lor comerciale.
Această practică a fost stopată însă de noua directivă europeană care a stabilit la 24 de luni perioada contractuală iniţială maximă.
Pe de altă parte, directiva europeană prevede că durata minimă contractuală de 12 luni reprezintă o perioadă rezonabilă în care furnizorul îşi poate recupera unele costuri pe care le-a făcut oferind nişte facilităţi iar utilizatorul nu este foarte dezavantajat.
Clienţii "trebuie informaţi despre drepturile lor"
Companiile care oferă servicii de comunicaţii pot modifica clauzele contractuale doar dacă au prevederi exprese în contract că pot modifica clauzele, afirmă Alina Antonescu.
--fb2O altă condiţie este ca furnizorii să notifice abonaţii despre modificări şi să le lase acestora o perioadă de 30 de zile în care clienţii pot decide dacă doresc să continue relaţia contractuală sau să renunţe la contract în noile condiţii propuse de furnizori.
Şeful departamentului Informare şi Petiţii din Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Alina Antonescu, spune că au existat situaţii în care unele companii de comunicaţii "au uitat" să informeze utilizatorii despre drepturile legale pe care le au.
ANCOM a demarat o campanie pentru a identifca acele cazuri şi a obligat furnizorii să îşi respecte obligaţiile prevazute în directiva europeană.
Clienţii care doresc să îşi afle drepturile sau să sesizeze problemele pe care le identifică în relaţia cu furnizorii pot accesa pagina ANCOM.
Noi contracte pentru furnizarea de servicii de comunicaţii
Din 25 februarie 2012 au fost modificate contractele încheiate de consumatori cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice.
Conform noului cadru legal din domeniul telecom contractele conţin mai multe clauze minime obligatorii, în scopul protecţiei consumatorilor.
Potrivit comunicatului, noile dispoziţii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata iniţială a contractului şi aduc unele modificări referitoare la încheierea contractelor la distanţă ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice.
Comunicatul ANCOM |
Potrivit noilor reglementări, operatorii au obligaţia de a include în contracte, printre altele, restricţiile pe care le impun în ceea ce priveşte utilizarea echipamentului terminal, categoriile de măsuri pe care le pot lua în cazul apariţiei unor incidente sau ameninţări de securitate, precum şi informaţii privind procedurile de gestionare a traficului în scopul de a evita congestionarea reţelei.
Aceste informaţii vor permite abonaţilor, de exemplu, să afle dacă furnizorul le va restricţiona accesul către anumite site-uri sau aplicaţii de pe internet, dacă le va coda telefonul în reţeaua sa sau dacă le va limita viteza de transfer după atingerea unui anumit volum al traficului.
Potrivit reglementărilor ANCOM, contractele încheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie să conţină clauze referitoare la parametri de calitate precum: viteza nominală/maximă de transfer a datelor, viteza minim garantată, dacă este cazul, întârzierea şi variaţia întârzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va începe furnizarea accesului la internet, exprimat în zile calendaristice, precum şi termenele de remediere a deranjamentelor şi de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor, exprimate în ore.