Avion-spion vechi de 60 de ani, "mai bun decât o dronă"
Avionul american de spionaj U-2, ce a intrat în funcţiune spre sfârşitul anilor '50, va continua să zboare până în 2025, a anunţat Pentagonul.
Articol de Ionuţ Dragu, 14 Februarie 2012, 08:51
În cursa pentru economii în care s-a lansat departamentul american al apărării, U-2 s-a dovedit mai puţin costisitor decât a treia versiune a dronei Global Hawk, Blok 30, care trebuia să-l înlocuiască până în 2025.
În consecinţă, Pentagonul a anulat la sfârşitul lunii ianuarie proiectul de achiziţionare a 18 aparate Global Hawk Blok 30 şi a anunţat luni "prelungirea operaţiunilor cu avioane U-2 până la exerciţiul bugetar 2025".
"Global Hawk Blok 30 promitea mult iniţial, urmând să înlocuiască U-2 pentru un cost mai mic", a explicat generalul Larry Spencer, responsabil cu problemele bugetare ale Pentagonului.
Global Hawk şi U-2 sunt aparate de recunoaştere care zboară la mare altitudine.
Ambele pot fi dotate cu mijloace de informare electronică şi pentru luare de imagini, chiar dacă U-2 nu poate duce decât unul din două la fiecare zbor.
"Captorii sunt echivalenţi pentru ambele aparate, dar capacităţile de transmitere a imaginilor de către U-2 sunt de departe superioare", a afirmat generalul Spencer.
"Camerele de luat vederi de pe U-2 sunt capabile să descopere camuflajele inamicului.
Ori, perfecţionarea necesară nu ar da aceleaşi capacităţi dronei decât în perspectiva anului 2020 şi pentru un 'cost prohibitiv", a mai adăugat generalul.
De asemenea, costul unei ore de zbor pentru U-2 este 31.000 de dolari, cu 4.000 de dolari mai puţin decât pentru un aparat Global Hawk, chiar dacă drona are o anduranţă net superioară.
Avionul spion şi-a început misiunile de recunoaştere deasupra Uniunii Sovietice în 1956 şi a provocat un incident internaţional în 1960, când aparatul U-2 pilotat de Gary Powers a fost doborât deasupra teritoriului sovietic.
Tot un U-2 a reperat instalaţia de rachete nucleare sovietice în Cuba în octombrie 1962.
Avioanele U-2 încă în serviciu, al căror număr nu a fost precizat de Air Force, au fost construite în anii 1980.
O nouă versiune a dronei Global Hawk, Blok 40, se află în stadiu de definitivare şi ar urma să-şi înceapă testele operaţionale în 2014.