Noua modă în ciclism: Dopajul tehnologic!
După marile acuzații de dopaj la adresa unor nume uriașe din ciclism, lumea ciclismului este zguduită de un nou scandal: dopajul tehnologic.
Articol de Cătălin Cîrnu, 09 Februarie 2016, 18:38
După marile acuzații de dopaj la adresa unor nume uriașe din ciclism, precum americanul Lance Armstrong, căruia i-au fost retrase trofeele cucerite în Turul Franței, lumea ciclismului este zguduită de un nou scandal: dopajul tehnologic.
Cotidianul francez L-Equipe a pornit de la un caz concret. În urmă cu mai puțin de două săptămâni oficialii concursului mondial de ciclocros au descoperit un motor ascuns în cadrul bicicletei pe care concura belgianca Femke Van den Driessche.
Campioană europeană U23, Femke van den Driessche era una dintre favoritele cursei și la Campionatele Mondiale, însă a fost nevoită să treaca linia de sosire pe lângă bicicletă din cauza unor probleme mecanice.
La inspecție, oficialii au confirmat că este vorba despre primul caz de dopaj mecanic din istoria ciclismului.
UCI, Uniunea Ciclistă Internațională, forul suprem în lumea ciclismului avea anumite bănuieli că unii dintre sportivi recurg la astfel de mijloace de ”doping tehnologic” și a încercat să ia măsuri.
Oficialii au apelat la un scanner prin care au trecut mai multe biciclete de concurs angrenate în Turul Franței, ba chiar le-au dezansamblat complet anul trecut, în timpul celebrei curse Milano-San Remo. Fără să găsească probe incriminatorii.
Și totuși.....UCI a primit confirmarea cu ocazia mondialului de ciclocros, descoperind în bicicleta lui Femke Van den Driessche tehnologia revoluționară, care îl ajută pe un sportiv să pedaleze fără prea mult efort și sudoare.
O baterie, un motoraș, o bobină și câteva accesorii, bine ascunse în cadru sau chiar în bidonul pentru hidratare, fac posibil un astfel de ”dopaj”.
La cel clasic, ciclistul scapă ”basma curată” pentru că nu folosește anabolizante sau alte substanțe interzie ce pot fi descoperite în laboratoarele antidoping.
Cotidianul Gazzetta dello Sport a publicat o anchetă privind dopajul tehnologic din ciclism, în care spune că motorașele ascunse în cadrul bicicletelor, acționate de obicei de pe ghidon, sînt o glumă în comparație cu noile descoperiri ale științei.
Astfel, cicliștii ar beneficia de biciclete dotate cu roți speciale, ce produc între 20 și 60 de wați putere prin electromagnetism. Acestea costă în jur de 200.000 de euro.
UCI, prin vocea președintelui Brian Cookson, a recunoscut că în primele două etape din Turul Qatarului, care se aleargă în această perioadă, nu a verificat bicicletele aflate în concurs, dar cu siguranță vor urma controale inopinate.
Pentru marile întreceri ale acestui an, UCI ia în calcul scanarea tuturor bicicletelor, inclusiv a celor de rezervă sau a celorlalte accesorii suplimentare precum cadrele.
Cicliștii ce vor folosi astfel de sisteme pot fi suspendați cel puțin șase luni și amendați cu sume cuprinse între 20.000 și 200.000 de franci elvețieni.