După cinci ani, Formula 1 ar putea reveni în SUA
Formula 1 programează în noul sezon 20 de etape, majoritatea aceleaşi ca anul trecut, excepţiile fiind posibila revenire a Marelui Circ în SUA, pe un circuit nou şi dispariţia din calendar a Grand Prix-ului Turciei.
Articol de Ionuţ Dragu, 14 Martie 2012, 16:20
În 2012, Formula 1 ar trebui să revină în SUA pe o nouă infrastructură, prima construită în această ţară special pentru cursele din Marele Circ.
În acest moment, "The Circuit of the Americas" este încă departe de a fi gata, dar organizatorii susţin că nu vor fi probleme şi în 16 noiembrie spectatorii vor putea urmări din tribune antrenamentele primului Mare Premiu găzduit de SUA în ultimii cinci ani.
Data limită pentru ca noul circuit să fie gata este 18 august, cu 90 de zile înainte de cursa americană.
Atunci, inspectorii FIA trebuie să dea undă verde disputării Marelui Premiu.
În ultimii doi ani, Formula 1 a "călătorit" în două noi destinaţii, în Coreea de Sud în 2010 şi în India în 2011, şi de fiecare dată au existat probleme cu finalizarea la timp a lucrărilor.
De data aceasta, FIA a anunţat că nu va face concesii cu privire la respectarea calendarului, astfel că există posiblitatea ca penultima etapă a Campionatului Mondial să fie anulată dacă nu va fi totul în regulă.
Potrivit lui Steve Sexton, preşedintele firmei care are respnsabilitatea investiţiei de la Austin, la circuit lucrează 500 de muncitori care ţin în grafic lucrările înaintea inspecţiei FIA.
"Clădirea care va găzdui boxele echipelor are baza finalizată, începem în curând să ridicăm tribunele, clădirea medicală se înalţă deja, în câteva săptămâni acoperim centrul de presă, iar pista se află la stadiul realizării stratului de sub asfalt. Se vede un progres considerabil pe şantier", a precizat Steve Sexton.
Despre cum va arăta noul circuit, Steve Sexton spune că acesta "are o topografie specială, nu este ca unul stradal sau unul plat, aşa că ne confruntăm cu unele probleme".
Circuitul texan, lung de 5,5 kilometri, cu 20 de viraje şi o diferenţă de nivel de 41 de metri, este opera arhitectului german Herman Tilke, artizanul tuturor pistelor nou-apărute în Formula 1 în ultimii ani.
Configuraţia acesteia este inspirată din circuitele europene, ca Silverstone sau Hockenheim.
Mai mult, Herman Tilke a recreat celebrului viraj 8 de la Istanbul.
Piloţii vor concura în sens invers acelor de ceasornic, o situaţie mai rar întâlnită în F1.
Organizatorii mizează pe o capacitate de 120.000 de spectatori şi, pe lângă publicul american, îl au drept ţintă pe cel din Mexic, ţara natală a pilotului echipei Sauber, Sergio Perez.
Bahrainul reintră în Marile Circuite
În 2012, Marele Premiu al Bahrainului va avea loc la 22 aprilie, fiind a patra etapă, după ce anul trecut a fost anulat.
În 2011, cursa de la Sakhir ar fi trebuit să deschidă sezonul, dar tulburările politice şi sociale din această ţară au dus la anularea acesteia.
Deşi au avut de înfruntat un val de proteste internaţionale faţă de organizarea cursei în acest stat, confruntat în continuare cu probleme sociale şi de respectare a drepturilor omului, FIA şi Ecclestone insistă ca Marele Premiu de la Sakhir să figureze în calendar.
Pentru că Marele Premiu al Bahrainului este o sursă importantă de venituri pentru Formula 1, oficialii au primit asigurări de la autorităţile locale că securitatea participanţilor va fi respectată cu stricteţe.
Fără Marele Premiu al Turciei în 2012
O mare pierdere pentru acest an este Marele Premiu al Turciei, cea mai accesibilă cursă pentru fanii Formulei 1 din România şi din Balcani, atât ca distanţă, cât şi din punct de vedere al costurilor.
Într-o ierarhie a celor mai ieftine bilete pentru cursele de Formula 1, Marele Premiu al Turciei ocupa poziţia secundă, după Malaysia.
Guvernul turc nu a mai fost de acord cu suma cerută de administratorului drepturilor comerciale ale F1, dublată de la 13 la 26 de milioane de dolari, iar negocierile dintre părţi nu au ajuns la niciun rezultat.
Astfel unul dintre cele mai apreciate circuite realizate de Herman Tilke rămâne în afara competiţiei, în 2012.
În ultimii ani, cursa găzduită de Istanbul Park a înregistrat încasări reduse, estimându-se că Grand Prix-ul turc, organizat prima dată în 2005, ar fi fost în pericol chiar şi în cazul în care Ecclestone n-ar fi cerut bani mai mulţi pentru a păstra cursa în calendarul F1.
Sezonul 2012 va debuta la 18 martie, cu Marele Premiu al Australiei, şi se va încheia în 25 noiembrie, în Brazilia.
Dacă nu vor interveni modificări de ultimă oră, cele 20 de etape programate vor reprezenta un record în istoria de 63 de ani a Marelui Circ.
Calendarul Campionatului Mondial de Formula 1 este următorul:
- 18 martie: Marele Premiu al Australiei (Melbourne);
- 25 martie: Marele Premiu al Malaysiei (Sepang);
- 15 aprilie: Marele Premiu al Chinei (Shanghai);
- 22 aprilie: Marele Premiu al Bahrainului (Sakhir);
- 13 mai: Marele Premiu al Spaniei (Barcelona);
- 27 mai: Marele Premiu al Principatului Monaco;
- 10 iunie: Marele Premiu al Canadei (Montreal);
- 24 iunie: Marele Premiu al Europei (Valencia/Spania);
- 8 iulie: Marele Premiu al Marii Britanii (Silverstone);
- 22 iulie: Marele Premiu al Germaniei (Hockenheim);
- 29 iulie: Marele Premiu al Ungariei (Budapesta);
- 2 septembrie: Marele Premiu al Belgiei (Spa-Francorchamps);
- 9 septembrie: Marele Premiu al Italiei (Monza);
- 23 septembrie: Marele Premiu al statului Singapore;
- 7 octombrie: Marele Premiu al Japoniei (Suzuka);
- 14 octombrie: Marele Premiu al Coreei de Sud (Yeongam);
- 28 octombrie: Marele Premiu al Indiei (New Dehli);
- 4 noiembrie: Marele Premiu al Emiratului Abu Dhabi;
- 18 noiembrie: Marele Premiu al SUA (Austin);
- 25 noiembrie: Marele Premiu al Braziliei (Sao Paulo).
O prezentare video a viitorului circuit de Formula 1 din SUA poate fi urmărită aici.