Vrăjeala "reducerilor", doar un mod de a păcăli oamenii
Toți comercianții din Galați controlați de Protecția Consumatorului au fost prinși cu nereguli.
Articol de Maria Măndiţă, Galaţi, 09 Februarie 2016, 11:39
Inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Galaţi au aplicat 14 amenzi contravenţionale în valoare totală de 41.400 lei şi 7 avertismente unui număr de 21 de agenţi economici care au practicat diverse tipuri de vânzare a produselor cu preţ redus (soldare, lichidare, reduceri promoţionale, etc).
Inspectorii CJPC au efectuat, în perioada 18 ianuarie-2 februarie controale tematice la un număr de 21 de agenţi economici, la toţi fiind găsite nereguli.
Potrivit comisarului şef CJPC Galaţi Carmen Tudor, în urma verificărilor efectuate de inspectorii CJPC Galaţi, s-au constatat mai multe nereguli, precum: informarea incorectă a consumatorilor cu privire la preţul vechi şi la procentul reducerii, prin raportarea reducerii la un preţ mult mai mare decât cel de referinţă; neprecizarea duratei promoţiei sau dacă aceasta se face în limita stocului disponibil; neafişarea corectă a preţului, adică: lipsa preţului nou, afişarea a două preţuri barate şi a unui preţ nebarat; neafişarea deloc a preţului redus, deoarece reducerea se aplica doar la casa de marcat; nemenţionarea articolelor care sunt supuse promoţiei, înscrierea gresită a perioadei promoţiei.
Conform legislaţiei, vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoționale, etc) trebuie să respecte mai multe reguli de fixare și publicitate a prețurilor, printre care: orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice; prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință; prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioadă ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus; orice anunț de reducere de prețuri, indiferent de formă, modul de publicitate și motivația reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor și să indice în cifre o reducere în raport cu prețurile de referință; publicitatea prin catalog și ofertele de reducere de prețuri, lansate de comercianții care practică vânzarea prin corespondenţă, pot fi valabile numai până la epuizarea stocurilor, cu condiția că această mențiune să figureze vizibil și lizibil în catalog; orice anunț de reducere de preț exprimată în valoarea absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc, pentru fiecare produs sau grupă de produse identice, prin una din metodele: menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat; menționarea „ preț nou”, „pret vechi” lângă sumele corespunzătoare; menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
În cazul vânzărilor promoționale, legislația impune următoarele reguli: „ vânzările promotionale” sunt vânzările cu amănuntul/vânzările cash and carry care pot avea loc în orice perioadă a anului, fără să facă obiectul notificării, cu condiția că: să nu fie efectuate în pierdere; să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile; produsele promovate trebuie să existe la vânzare pe durată întregii perioade anunțate a vânzărilor promoționale sau comerciantul va informă consumatorii că ofertă este valabilă numai în limită stocului disponibil.