Variantele pentru salvarea CFR Marfă vor fi trimise Comisiei Europene
CFR Marfă este pe pierdere şi are datorii uriaşe, iar variantele pe care le va propune guvernul trebuie să respecte regulile de concurenţă.
Articol de Alex Lancuzov, 25 Mai 2022, 14:49
Ministerul Transporturilor face o nouă încercare pentru salvarea CFR Marfă, o companie-cheie a statului, mai ales acum în contextul crizei din Ucraina, când este nevoie de soluţii rapide pentru transportul volumelor mari, în special cereale.
CFR Marfă este pe pierdere şi are datorii uriaşe, iar variantele pe care le va propune Guvernul trebuie să respecte regulile de concurenţă pe care le-a stabilit Comisia Europeană.
Soarta companiei CFR Marfă ar putea fi decisă chiar luna viitoare, la Bruxelles, atunci când ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, urmează să propună executivului comunitar variantele statului român.
Cu o cotă de piaţă de 20%, CFR Marfă trebuie să returneze Ministerului Finanţelor peste 500 de milioane de euro, reprezentând ajutorul de stat acordat ilegal în 2013, o variantă fiind procedura de dare în plată, adică transferul de active, clădiri şi mai ales materialul rulant, vagoane şi locomotive.
Alte scenarii ar fi închiderea efectivă a companiei şi reînfiinţarea unei noi societăţi, dar cu riscul de a pierde contracte sau chiar privatizarea parţială, însă toate variantele pe care le va pune pe masă România trebuie să ţină cont şi de contextul din Ucraina şi nevoia de transport a volumelor mari, în special cereale.
"Organizăm o vizită la Bruxelles, unde domnul ministru va purta aceste discuţii direct cu Comisia, pe de-o parte încercând să rezolvăm problemele de legalitate, care sunt nişte probleme istorice, trebuie să recunoaştem, pentru că nu este vina exclusivă, să spunem, a CFR Marfă sau a prostului management, este vina sistemului care în decursul anilor a produs nişte datorii istorice. Există o ordonanţă de dare în plată, una dintre opţiuni", a declarat Corneliu Vişoianu, director în Ministerul Transporturilor..
Compania CFR Marfă are peste 27.000 de vagoane, însă funcţionale sunt 8.500. Doar din portul Constanţa, luna trecută au fost mutate aproape 400 de vagoane, iar alte 300 de vagoane, nemişcate de ani buni blochează liniile de tren care trebuie eliberate urgent pentru a ajuta la descărcarea mărfurilor.