Ascultă Radio România Actualitaţi Live

„Un plan de lungă durată” pentru predarea în școli a cursurilor de prim ajutor

„Apel matinal” - Invitat: secretarul de stat în MAI și șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat.

„Un plan de lungă durată” pentru predarea în școli a cursurilor de prim ajutor
Raed Arafat. Foto: Arhivă/ RRA

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 15 Mai 2023, 10:52

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (15 mai, ora 8:31) - Emisiunea: „Matinal” - Realizatori: Daniela Petrican și Cătălin Cîrnu - Peste 44.000 de români au semnat o petiție prin care cer ministrului educației, Ligia Deca, introducerea de cursuri de prim ajutor în școli, și asta după ce, la începutul lunii, o elevă de 14 ani din Cluj a decedat după ce s-a înecat cu un jeleu.
Realizator: Invitatul nostru astăzi, la „Apel matinal”, este Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne și șeful Departamentului pentru Situații de Urgență. Bună dimineața!
Raed Arafat: Bună dimineața!

Realizator: Plecând de la știrea de mai devreme, cunoaștem că v-ați exprimat favorabil pentru o astfel de idee, în urmă cu doar câteva zile. Credeți că poate fi o soluție?
Raed Arafat: Deci, o soluție de acest gen trebuie să fie foarte bine gândită și, bineînțeles, construită. Este o soluție, este o obligație să asigurăm pregătirea în primul ajutor și în comportamentul la situații de urgență, inclusiv la școli. Toată ideea este cum acest lucru va fi implementat, pentru că trebuie să pregătești profesorii, trebuie să ai pentru anumite, să zicem, nu cursuri ci anumite sesiuni practice. Trebuie să ai manechinele, trebuie să ai absolut tot ce îți trebuie; și acest lucru trebuie să fie unul continuu, adică trebuie să aibă un plan de lungă durată care să asigure că ce începem va continua la nivel calitativ, suficient astfel încât copiii să fie învățați cum să acorde primul ajutor și cum să se comporte și în alte situații de urgență. De altfel, noi facem...

Realizator: Și ce statut vor avea aceste cursuri? Vor fi obligatorii sau opționale?
Raed Arafat: Asta nu discutăm acum de cum va fi soluția, pentru că soluția trebuie găsită împreună cu Ministerul Educației. Ele vor trebui să fie pentru fiecare copil o etapă prin care va trece. Deci, noi facem acest lucru cu pompierii, trecem pe la școli, ținem cursuri, dar normal acoperirea nu este una națională. În același timp, ele nu trebuie să devină o pregătire de rutină "hai să trecem prin ea și nu ne interesează ce iese". Deci trebuie să fie ceva care să fie atractiv pentru copii, nu cineva care să vină să recite o chestie și să plece. Copilul trebuie să fie atras de aceste cursuri, de această pregătire, ca să o rețină, ca să rețină ce are de făcut în caz de situație de urgență, ca să transmită părinților, să meargă să transmită acest lucru în casă. De asta zic că nu e un lucru ușor de realizat. Trebuie analizat și gândit foarte serios modalitatea de implementare a lor în școli. Și, da, ele trebuie să fie implementate, asta e un lucru pe care îl discutăm de foarte mult timp.

Realizator: Și ce ar trebui să știe cei mici și chiar adulții să facă?
Raed Arafat: Deci sunt situații cu care ne întâlnim rar, dar în care trebuie să știm cum putem salva o viață; de exemplu, obstrucția căilor respiratorii, persoană inconștientă, persoană în stop cardiac, pe care trebuie să știm cum să facem masajul. În primul rând, să știu cum să sunăm la 112 și ce informații să dăm. Deci sunt țări care încep aceste pregătiri de la prima clasă, doar învățând copilul la începutul școlii cum să sune la 112 și ce să spună la 112, după care la următorul an îl mai învață ceva, cum să oprească o hemoragie, cum să facă un pansament compresiv dacă cineva sângerează, și încet, încet, până la finalul școlii, copilul are cunoștințe suficiente pe mai multe situații în care să știe cum să se poarte. Dar, în același timp, nu e doar primul ajutor medical, trebuie să existe și alte noțiuni care să se predea copilului despre comportamentul în caz de incendiu, comportamentul în caz de inundații ș.a.m.d.

Realizator: Da, trebuie să fie pregătiți și să aibă reacție, mai ales, și una normală, pozitivă, care să ducă la întâmplări cu cazuri fericite. Dar asta, apropo de prim ajutor, acum îmi dau seama că sunt mulți dintre șoferi care trec prin școala de specialitate și care habar n-au cum ar trebui să reacționeze în cazul în care se întâmplă un accident.
Raed Arafat: Cursul de prim ajutor e obligatoriu acolo, numai că, din nou, ce am zis și înainte - nu trebuie să fie o rutină, hai să trecem printr-un curs și nu ne interesează la sfârșit ce știm. Deci trebuie să fie pentru copii o pregătire atractivă, care să facă copilul să fie implicat și să vrea să /facă asta/ și după asta să meargă să o transmită mai departe.

Realizator: Da, îmi permit iar o paralelă - este ca atunci când vine polițistul de la rutieră, le ține un speech și le spune ''nu traversați pe culoarea roșie, doar pe trecerea de pietoni'', și gata. Da, dacă nu vii cu ceva atractiv, dacă nu îi inviți cumva în jocul tău tocmai pentru a-i face să conștientizeze lucrurile nu pot fi chiar ok. Dar ele merită să fie prinse în programa școlară? Mă gândesc iarăși la inițiatorii petiției, cei de la comunitatea ''Declic'', sperând că aceste cursuri de prim ajutor să fie introduse chiar în proiectul noilor legi ale educației. Ar fi o rezolvare mai ușoară într-o perioadă de timp scurtă?
Raed Arafat: Deci eu revin și spun: poți introduce în curriculă orice vrei, dar trebuie să fie pregătit şi trebuie să fie foarte bine analizat pentru următoarea perioadă, adică trebuie să știi cine le va preda, cum vei pregăti pe cei care le vor preda, care este /.../ care va fi predată și mai ales asigurarea bazei didactice, adică manechine, simulatoare, tot, care sunt obligatorii în cursurile de prim ajutor.

Realizator: Și cine ar urma să instruiască elevii, Crucea Roșie sau Inspectoratul General pentru Situații de Urgență?
Raed Arafat: Tocmai asta este ideea, ca să ajungi la toate școlile, să instruieşti oamenii, copiii acolo, noi putem sprijini, o organizație din afara poate sprijini, dar trebuie creat un mecanism în interiorul școlii. Nu pot să depinzi doar de o organizație din afara școlii, care să vină să țină câteva cursuri. Trebuie să fie obligatoriu în interiorul școlii un mecanism, să pregătești un profesor sau un anumit grup de profesori să țină acest lucru de rutină, să-i dai filme, să-i dai materiale pe care să le transmită copiilor. Altfel, orice organizație ca să facă aceste cursuri la şcoli are nevoie de un număr imens de oameni ca să poată să facă în paralel în toate școlile unui judeţ sau în toate școlile pe plan naţional. Deci, noi putem veni și să ținem anumite cursuri de tematică prestabilită, să știm că mergem să învățăm copilul la o caravană cum să facă anumite manevre, dar, dacă vrei să faci acest lucru obligatoriu în curriculă, înseamnă că școala trebuie să aibă un mecanism de predare pentru acest lucru și să aibă desemnat care e profesorul care va ține aceste cursuri.

Realizator: Da, e important să ne mișcăm repede, pentru că de fiecare dată când se întâmplă o tragedie atunci reacționăm. Și-mi amintesc de cazul defibrilatoarelor, care s-au mutat în aeroporturi, chiar și la metrou. La nivel național, aveți idee ce se mai întâmplă cu montarea defibrilatoarelor în orașe?
Raed Arafat: S-au montat câteva de către unele organizații neguvernamentale, dar nu au fost urmărite, nu au fost verificate, n-au fost, să zicem, nu s-a explicat populației despre ce este vorba. Noi am început acum un proiect finanţat de România și de Fundaţia pentru SMURD cine trebuie să coopereze cu DSU şi sunt deja 376 de defibrilatoare care urmează să fie implementate. Deja primele 50 și ceva de defibrilatoare au fost puse în București la magazinele Lidl, dar și în zone publice.

Realizator: Dar sunt acestea ușor de... da, vă rog.
Raed Arafat: Vorbim de Teatrul Național, vorbim de Opera Română, o să fie 13 staţii de metrou. Acum se ţin cursurile cu cei de la metrou pentru a fi montate. Deci defibrilatoarele semiautomate sunt ușor de folosit. Și cel mai important este că nu poți greși. Nu pot defibrila o persoană care nu trebuie să fie defibrilată. Și de aici vine tot aspectul de ce e bine să le avem peste tot, ca să avem acces la ele, în caz de stop cardiac.

Realizator: Da, mai ales când reacția trebuie să fie una rapidă. Apropo însă de rapiditate, de ce credeți, știm, lipsă este de medici la nivelul UPU, de ce credeți că nu sunt atât de căutate posturile de către medicii care au susținut concursuri în ultimele zile?
Raed Arafat: În primul rând, nu e chestiune că nu sunt căutate. Noi, în unitățile de primiri urgențe, și aici pot să o spun, pe parcursul anilor am încercat să atragem medicii care să iubească și să vrea să facă această specialitate. Din păcate, și aici este o temă de discuție lungă, acum o vorbim pe foarte scurt, din păcate, încă de la facultate se spune la student că asta e o specialitate grea, să nu mergeți la ea. Mulți dintre ei nu știu despre ce este vorba. După care, când se ajunge, într-adevăr, lipsa de medici face ca să fie foarte grea. Dacă am avea destui medici în ea, atunci ai face tura ta, ai pleca acasă, și n-ai face ore suplimentare, și gărzi suplimentare, și tot. Deci aici este, din nou, educația studenților de medicină să aleagă anumite specialități, să înțeleagă că specialitățile astea sunt extrem de frumoase, sunt foarte frumoase și aduc o satisfacție foarte mare, dar este nevoie de un număr mai mare de oameni să le practice, astfel încât să fie ele așa cum ar trebui să fie, să nu fie cu presiune foarte mare asupra personalului. În al doilea rând, din păcate, după pandemie sunt, și asta nu e numai la noi în România, și în mai multe țări, după pandemie sunt mulți care s-au speriat de ce au văzut la secțiile de terapie intensivă, la diferite specialități unde care era presiunea mare, și e o perioadă acum în care ei aleg alte specialități mai ușoare. Am înțeles că nu numai în medicina de urgență; la chirugie nu s-au ales locurile. La chirurgie întotdeauna se alegeau locurile acolo, fără nicio problemă. Deci, studenții își schimbă viziunea un pic, trebuie totuși discutat, trebuie consiliați pentru viitor și trebuie să găsim modalități de atracție. Modalitățile de atracție pot să însemne și din partea noastră să luăm anumite măsuri, ca unele specialități dificile totuși să fie mai atractive pentru studenții ca să aleagă acest, cum să spun, această specialitate. Inclusiv, uneori, acest lucru poate să însemne și diferențierea plăților față de specialitățile care sunt, poate ''mai ușoare'', dar sunt mult mai alese de medici decât cele care sunt dificile. În plus, mai e o chestie, și cu asta mă opresc, specialitatea de medicină de urgență este o specialitate care are anumite caracteristici și practică. În unitățile de primiri urgențe mai poți ieși /.../ spital; este foarte greu să lucrezi la privat în așa ceva sau să ai un cabinet de medicină de urgență. Așa că și aceste restricții trebuie să fie recompensate, ca oamenii să aleagă această specialitate.

Realizator: Da, cred că am priceput cu toții. Discuția poate fi una amplă, în condițiile în care studenții, până la urmă, îi au profesori pe medici de specialitate, de acolo pleacă totul. Mulțumim pentru discuția pe care am purtat-o și să sperăm că lucrurile vor merge în direcția dorită. Am plecat de la introducerea de cursuri de prim ajutor în școli, asta după tragedia de la Cluj, unde o elevă de 14 ani a murit după ce s-a înecat cu un jeleu, iar invitatul de astăzi al „Apelului matinal” a fost Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne și șeful Departamentului pentru Situații de Urgență.

Etichete : scoala prim ajutor
Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure
România 21 Noiembrie 2024, 21:43

Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure

Guvernul a aprobat acordarea de ajutoare de urgenţă în sumă totală de aproape 1.800.000 lei, pentru sprijinirea a 430 de...

Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure
1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză
România 21 Noiembrie 2024, 21:36

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză, nemulţumiţi de decizia Comisiei pentru...

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză
Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase
România 21 Noiembrie 2024, 21:32

Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase

Aproape 5.000 de pompieri cu peste 4.000 de mijloace tehnice sunt pregătiţi să intervină în sprijinul populaţiei şi al...

Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase
Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice
România 21 Noiembrie 2024, 21:20

Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice

Peste 70 de echipe de intervenţie ale reţelei de distribuţie a energiei electrice acţionează joi pentru limitarea efectelor...

Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice
Programul Rabla pentru tractoare
România 21 Noiembrie 2024, 20:02

Programul Rabla pentru tractoare

Valoarea tractorului nou nu trebuie să depășească 55.000 euro.

Programul Rabla pentru tractoare
Cod roșu de vânt și ninsori
România 21 Noiembrie 2024, 19:56

Cod roșu de vânt și ninsori

Din cauza rafalelor de vânt s-au înregistrat deja numeroase pagube.

Cod roșu de vânt și ninsori
Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale
România 21 Noiembrie 2024, 19:51

Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale

Sunt 950 de secții de votare în afara țării, cu 35 mai multe față de cele de la europarlamentarele din iunie.

Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale
ONG-urile cer păstrarea deducerii fiscale de 20% pentru sponsorizări
România 21 Noiembrie 2024, 19:47

ONG-urile cer păstrarea deducerii fiscale de 20% pentru sponsorizări

Peste 1.300 de ONG-uri cer partidelor să-și asume poziția față de legislația care sprijină sectorul neguvernamental

ONG-urile cer păstrarea deducerii fiscale de 20% pentru sponsorizări