Transportatorii români sunt "un pericol pentru transportatorii din afară", consideră preşedintele COTAR
"Apel matinal" - Invitat este Vasile Ștefănescu, preşedintele COTAR (Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România). Realizator: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 07 Octombrie 2024, 09:17
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor, o decizie care a fost contestată de transportatori imediat după publicarea pachetului de Mobilitate europeană. Având și susținerea autorităților de la București, transportatorii din România au reușit să obțină, printre altele, anularea prevederii privind întoarcerea vehiculului la sediu în 8 săptămâni, cu toate implicațiile.
Practic, măsurile pachetului Mobilitate 1 au fost intens contestate nu doar de România, dar și de Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta și Polonia, care au depus acțiuni la Curtea de Justiție a Uniunii Europene - o situație despre care discutăm alături de invitatul "Apelului matinal", Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, pe scurt COTAR. Bună dimineața!
Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!
Această decizie se va aplica tuturor transportatorilor europeni sau doar celor din țările de unde au venit contestațiile?
Nu, este un câștig pentru toți transportatorii europeni. Efortul, atât celor din Ministerul Transporturilor, echipe care au participat efectiv, bineînțeles, împreună cu toate celelalte țări care au contestat. E un lucru benefic pentru transportatorii români, că nu mai trebuie să se întoarcă cu utilajul din opt în opt săptămâni în România, asta implica costuri, timp, ştiţi foarte bine. Oricum noi facem schimbul la șoferi, cei care lucrăm în afară, deci confederația noastră are peste 25.000 de camioane, marea majoritate lucrând în comunitatea europeană.
25.000 de camioane înmatriculate în România, doar confederația?
25.000 de camioane avem numai noi, COTAR, înmatriculate în România, mare parte dintre el...
De curiozitate, cam câte camioane sunt, TIR-uri pe românește, sunt înmatriculate în România? Aveți idee?
250 de mii, 260 de mii.
Foarte mult. Dar există o diferență între regulile care se aplică transportatorilor europeni în funcție de statele din care provin?
Noi am prezentat şi prezentăm un pericol pentru că românii sunt muncitori, transportă și transportăm pe costuri și mai mici câteodată, deci prezentăm un pericol pentru transportatorii din afară și toate aceste reguli care s-au introdus în pachetul de mobilitate cred că au fost și împotriva părții sud-estice a Europei până la urmă.
A existat și o diminuare a activității transportatorilor sau doar aceste probleme legate, evident, și de un consum de carburant? Putem vorbi aici și de dioxidul de carbon emanat ș.a.m.d.
Nu neapărat. Au fost împreună și cu...Ştiți foarte bine că șoferii acuma trebuie să doarmă, cu toate că noi plătim foarte mult pe acele capete tractor cu cabină de dormit și absolut tot, ei acuma trebuie să doarmă la un motel, la un hotel din afară, sunt costuri suplimentare pentru noi, dar asta este, le asigurăm tot confortul șoferilor noştri. Avem nevoie de ei, ei au nevoie de noi.
Se va modifica şi legislaţia internă? Ce trebuie să facă acum autorităţile la nivel naţional?
Nu, nu se modifică nimic, asta a fost în pachetul de mobilitate. Controalele erau foarte drastice într-adevăr şi amenzile plecând de la 2-3.000, 4.000 de euro. Cu toate că plăteam şi amendă, ele trebuiau să se reîntoarcă.
Dar pe lângă aceste norme europene ce reglementează activitatea transportatorilor, vă confruntați și cu alte probleme?
Probleme... Probleme sunt foarte multe, cred că nu ne ajunge o emisiune de câteva ore să le discutăm și cu altă ocazie stăm de vorbă, când doriți dumneavoastră, și mai mult pe această temă. Avem foarte, foarte multe probleme /ale transportatorilor/. În primul rând, ne confruntăm cu o lipsă de personal, o lipsă de oameni în momentul de față.
Nu, e bine să punctăm anumite aspecte, mai ales că poate fi o soluție pentru orice șomer sau pentru orice tânăr care își caută serviciu, nu?
Da, da şi mai ales că noi într-adevăr suntem, cum să vă spunem, suntem de acord cu șoferii care vin din afară, indiferent din țările care vin, Sri Lanka și restul țărilor, dar avem o problemă cu șoferii, în ce sens? Ei trebuie să-şi schimbe permisul. Noi acum trebuie să... deci le asigurăm cazare, masă, absolut tot, trei luni de zile ei trebuie să aștepte în România, noi trebuie să-i plătim, să le preschimbăm permisul. Or, în Polonia iau examenul de atestat și lucrează imediat. Asta vrem să se întâmplă și la noi. Am avut o discuție cu domnul ministru Grindeanu. Într-adevăr, se va umbla la legislație, cel puțin așa ni s-a promis, ca șoferii care-i aducem din afară, cu categoria A, B, C, D, E, să poată să lucreze după ce îşi iau atestatul. Până la urmă, ei sunt verificați ca să aibă permis de ședere în România, sunt verificați dinainte de a intra în țară. Deci toată această anomalie de cinci-șase luni de zile ne aduce prejudicii.
Da, mă gândesc acum la șoferii din Asia care circulă invers față de noi, că au nevoie de o adaptare, pentru că îi vedem pe cei pe scutere sau pe biciclete, nu cred că siguranța în trafic...
Nu, nu vorbim de scutere și de biciclete, vorbim de șoferi profesioniști. Până la urmă, am văzut și scuterele, și bicicletele, nu contează la ei că e sens interzis, că e roșu, trec oricum. Ştiţi foarte bine traficul din București, la ora aceasta e un trafic infernal zi de zi, nu mai există ore aglomerate sau... e aglomerat de dimineață până seara.
Dar urmează sau veți avea și consultări cu autoritățile la București?
Deci, noi avem consultări permanente cu domnul ministru Grindeanu la Ministerul Transporturilor și cu Direcția de transporturi și sperăm, într-adevăr, să aducem în plus valoare acestei activități, mai ales că vedem că se lucrează și la autostrăzi și la tot. Sperăm într-adevăr să avem și locuri de odihnă pentru șoferii noștri, așa cum este în Uniunea Europeană, până la urmă.
Da. Pentru că e nevoie de parcări, parcări pentru multe tiruri...
Exact, exact
250 de mii de ...
După cum aţi observat, 250 de mii sunt numai în România înmatriculate, da.
Sunt si electrice, aşa, ca idee, măcar câteva, de curiozitate?
Câteva sunt. câteva sunt, sunt costurile foarte mari. Nu ştiu dacă... Sunt câteva. Putem să spunem că sunt vreo 15-20 de camioane electrice.
Dar acea variantă cu trenul, care să poarte un camion, un tir, de exemplu din Constanța până la ieșirea din țară, ar mai fi o soluție?
S-a încercat şi în trecut soluţia respectivă. A fost benefică un pic, după care s-a renuţat la ea, au fost nişte costuri mai mari. Nu ştiu de ce s-a oprit, chiar nu ştim de ce s-a oprit acest lucru.
Deocamdată nu putem vorbi. Vestea bună, însă, am primit-o, după ce măsurile pachetului Mobilitate...
Este o veste bună pentru şoferii şi pentru ... în special pentru domeniul ta al transporturilor de mărfuri.
Drumuri bune atunci să avem cu toţii, indiferent de ce pilotăm, fie un tir sau o maşinuţă de oraş. Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, pe scurt, COTAR, a fost invitatul de astăzi al "Apelului matinal".