Tot mai multe produse neconforme din vestul Uniunii Europene „au început să apară pe la noi prin țară”
"Apel matinal" - Invitat Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 27 Decembrie 2023, 11:04
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI (27 decembrie, ora 08:39) - ''Apel matinal'' - Realizator: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu
Cătălin Cîrnu: Mai mult de jumătatate dintre respondenții unui recent sondaj arată că în România cumpărăm cadouri în ultimul moment, asta în timp ce majoritatea europenilor încep să achiziționeze daruri cu una sau chiar două luni înainte de sărbători.
Daniela Petrican: Așa îmi propusesem și eu și așa îmi propun în fiecare an, dar nu mi se întâmplă.
Cătălin Cîrnu: Vei izbuti anul viitor.
Daniela Petrican: Având în vedere că, pentru români, cozonacul şi plăcintele sunt opţiunile preferate, nu este de mirare că acestea stau în topul preferințelor cumpărătorilor atunci când analizăm opțiunile culinare dedicate acestei perioade, motiv să aflăm în continuare cum să facem alegerile în cunoștință de cauză, împreună cu invitatul ''Apelului matinal", Sorin Mierlea, președinte al InfoCons, Asociația Națională pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România. Bună dimineața!
Sorin Mierlea: Bună dimineața și la mulți ani tuturor celor care sărbătoresc astăzi ziua de Sfântul Ștefan.
Cătălin Cîrnu: Bună dimineața, da, și la mulți ani tuturor Ștefanilor. Oferta este de fiecare dată parcă mai bogată de sărbători. Cum facem să alegem și după ce criterii?
Sorin Mierlea: Spre deosebire de alți ani, din păcate, în anul acesta avem chiar o problemă și mai mare că, pe lângă faptul că trebuie să fim atenți și să învățăm poate cum să alegem, tot mai multe produse neconforme care au fost debitate din vestul Uniunii Europene au început să apară pe la noi prin țară, ceea ce înseamnă că produse care ne pot provoca probleme de sănătate, produse care pot să fie chiar periculoase, produse care pot să ne aducă o atingere directă asupra stării nostre de sănătate sau integritatea corporală au început să fie și să apară prin galantarele magazinelor sau în comerțul online. Din această perspectivă, începând cu acest an avem și cu ce să ne putem proteja. Am lansat aplicația gratuită InfoCons, de protecție a consumatorilor, este în 33 de limbi, şi avem, totodată, un buton în cadrul aplicației cu fotografiile produselor neconforme, că e vorba de bijuterii, cosmetice, haine, gadgeturi mai ştiu eu ce, sau mâncare. Așa că putem să ne protejăm, putem să fim puțin mai atenți decât poate în alți ani. Avem cu ce astăzi, având această aplicație gratuită atât în România, cât și în lume, este în 33 de luni, ceea ce înseamnă că pentru cei care pleacă la schi în Bulgaria sau în Austria, pleacă pe nisipurile plajelor prin Dubai, dacă au norocul și posibilitatea, au astăzi șansa ca în limba română să aibe toate aceste informații, au toate numerele de urgență, inclusiv scanând codul de bare al produselor agroalimentare au toate informațiile. Dar când discutăm de cumpărăturile din această perioadă, cred că ar trebui să fim puțin mai atenți dacă cumpărăm online, de pe ce tipuri de site-uri cumpărăm, și ar fi de preferat să cumpărăm de pe site-uri găzduite în România sau măcar pe spațiul Uniunii Europene, ca legislația de protecție a consumatorilor să ne ajute, având acest lucru extrem de important ca în 14 zile de la primirea pachetului putem să refuzăm, să returnăm şi să ni se ramburseze banii. Dacă am cumpărat direct din magazin același produs, trebuie să știm că legislația nu ne spune nicăieri că trebuie sau se poate să schimbe produsul sau să ne dea banii înapoi decât într-o singură condiție, în momentul în care produsul are un defect de fabricație care nu poate fi reparat în 14 zile. Așa că diferența între comerțul online și comerțul direct din magazin, ar trebui să știm pentru acest lucru această mică diferență, și cum spuneaţi la început, cadourile sunt cumpărate poate pe repede înainte, sunt cumpărate cu o zi înainte, față de alți europeni, față de alte, să spunem, popoare care sunt poate mai programate în a face anumite lucruri, cumpărăm de multe ori impulsiv, cumpărăm repede, să găsim ceva, cumpărăm și datorită prețului sau la reduceri, şi atunci ar trebui să înțelegem și să fim mai atenți ca aceste cumpărături impulsive nu ar trebui să vicieze trei lucruri. Unu: eticheta trebuie să fie neapărat în limba română./amirea/dstanesc/ Doi la mână, să solicităm bonul fiscal sau dacă am plătit cu cardul să ne uităm să avem acolo în lista unde am cumpărat ce am cumpărat ca să ne putem revendica dreptul dacă cumva, Doamne fereşte, produsul este defect, produsul nu este conform, să putem face o reclamaţie eficientă, să ne recuperăm dauna materială. Reclamațiile sunt un drept pe care îl avem. Eu cred că sunt chiar o obligație, mai ales într-o astfel de perioadă, măcar să facem bine celor care vin după noi să nu mai pățească ceea ce am pățit și noi. Și în ultima perioadă, mai ales după cumpărăturile de sărbătorile de Crăciun, au început să vină deja multe sesizări și reclamații cu privire la faptul că n-au ajuns produsele în termenul care a fost promis de către curier, au ajuns produse defecte și, mai mult, au ajuns alte produse decât trebuiau.
Daniela Petrican: Urmează perioada de final de an și apropo de vacanțe, multă lume alege să plece în zone turistice diferite, dar când analizăm ofertele, condițiile de cazare și masa, ce ar trebui să avem în primul rând în vedere?
Sorin Mierlea: Cred că astăzi este mult mai simplu și mai ușor. Având aplicația gratuită InfoCons, putem să verificăm toate agențiile de turism și toate unitățile de cazare prin aplicația InfoCons de pe teritoriul României. Iar dacă discutăm despre o călătorie în afara României, dacă este pe teritoriul Uniunii Europene, putem să ne facem și noi rost de cazare în direct, online. Dar, dacă plecăm în afara spațiului Uniunii Europene, cred că ar fi bine neapărat să apelăm la o agenție de turism din România, ca dacă, Doamne ferește, se întâmplă ceva, legea care guvernează zona aceasta de protecție a consumatorilor să ne apere, fiindcă altfel ne putem trezi prin Maldive sau prin Turcia la un hotel care poate nici nu există sau să ajungem la hotel și să nu fim înrolați în zona de cazare. Așa că ar fi bine să verificăm agenția de turism cu care plecăm. Ar fi bine să citim condițiile de călătorie dacă discutăm despre biletele de avion, fiindcă citindu-le s-ar putea să avem surprize că mai avem de plătit la acel bilet foarte ieftin taxe de aeroport, taxe de călătorie, taxe suplimentare pentru bagaj şi să nu ne trezim cu alte lucruri decât ni s-a părut la început și nu în ultimul rând, cred că ceea ce este extrem de important chiar pentru unitățile de cazare și pentru agențiile de turism, acele condiții și termeni și condiții ar trebui să fie citite. Și cred că nu e atât de mult să stăm cinci minute să citim, în condițiile în care vrem o vacanță de câteva zile care să fie cu adevărat bună și frumoase. Iar pentru pensiunile agroturistice, pentru așa-zisele cazări la persoane fizice, ar trebui să fim mai atenți. Astăzi avem Google Maps, Google... mai știu eu cum, putem să verificăm dacă chiar există acea unitate și să vedem cum arată clădirea, să nu ne trezim că ajungem acolo şi poza care a fost pusă era a unui vecin, că era a secției de poliție, o clădire frumoasă, dar care nu este unitate de cazare, cum au tot început să vină sesizări și reclamații./dstanesc/ Nu plătim în contul unei persoane fizice bani, fiindcă ar trebui să avem dovada justificativă a plății către o unitate de cazare care să aibă regimul unei societăți comerciale sau măcar o persoană fizică autorizată. Iar faptul că astăzi, în aplicația gratuită InfoCons, putem să verificăm toate unitățile de cazare și toate agențiile dacă sunt autorizate, când au fost autorizate, dacă li s-a retras licența, putem să facem o decizie mai aproape de ceea ce ne dorim și mai ales o decizie informată.
Cătălin Cîrnu: Dar ce ne facem atunci când constatăm că o destinație turistică, o pensiune, că tot am amintit de ele, cu mai mult de opt camere nu are avizul ISU, cum ar trebui? De fiecare dată, după câte o tragedie, precum cea întâmplată la Tohani, ne raportăm la autorizație.
Sorin Mierlea: Dacă nu are avizul ISU n-are nici licență, dacă n-are licență, nu apare nici în aplicația InfoCons. Așa că toate lucrurile se leagă.
Cătălin Cîrnu: Se leagă, da.
Sorin Mierlea: Și atunci ar trebui să fim fiecare dintre noi puțin mai atenți și să nu ne mai bucurăm că am găsit un chilipir sau că ne-a zis nouă nu știu ce prieten că e undeva ceva frumos. Cred că lucrurile acestea mici și se vede prin tragediile care s-au întâmplat în ultima perioadă, că ar trebui puțin să fim mai atenți, puțin mai responsabili. E adevărat că și autoritățile ar trebui să-și facă treabă, iar o unitate neautorizată ar trebui să fie suspendată din punct de vedere al funcționării și să nu poată să primească turiști sau nu poată să primească consumatori dacă discutăm despre un magazin, dacă discutăm despre o frizerie, dacă discutăm despre un mic /.../ atelier de reparat mai știu eu ce, fiindcă dacă mergem la frizerie sau la cosmetică și nu este autorizat, s-ar putea să ne facă mai mult rău utilizând produse poate neconforme sau te atinge puțin, te taie la unghii, la păr, la pe unde mai știu eu ce, și te trezești cu tot felul de boli. Cred că lucrurile acestea mici, care de cele mai multe ori spune: "ei, nu contează", încep să conteze și încep să conteze din perspectiva securității, sănătății. Din punct de vedere al sănătății, au trecut trei ani de ani de zile și în Argeș au murit opt copii. Nici astăzi nu se știe clar dacă au murit din cauza brânzei, portocalei sau mai știu eu ce. S-a întâmplat acest necaz zilele acestea, au murit niște oameni nevinovați într-o unitate de cazare. Sunt lucruri care se întâmplă și care până la urmă ar putea fi prevenite și de noi. E adevărat că și autoritățile trebuie să-și facă treaba, dar și noi, în calitate de consumatori, suntem și comisari de protecția consumatorilor de câte ori cumpărăm și astăzi nu mai putem să spunem că domnule, n-am știut, n-am putut. Avem astăzi aplicația gratuită InfoCons. Avem numărul de urgență de Protecția Consumatorului pe teritoriul României 021-9551, unde putem să ne și informăm, nu numai să reclamăm. Așa că avem destul de multe cursuri. Și astăzi, cu tehnologia aceasta, putem să verificăm mai simplu și mai ușor. Iar cei care nu au acces, sigur au un prieten, un copil, un nepot care îi pot ajuta.
Daniela Petrican: Care îi pot ajuta, da.
Cătălin Cîrnu: Avem pârghii, totul e să le folosim.
Sorin Mierlea: Avem pârghii, problema e să le folosim, fiindcă dacă nu le folosim e păcat. Am avut noi o campanie: "Știți cine sunt eu? Sunt cetățean european și am drepturi". Degeaba ai drepturi dacă nu ți le exerciți. Degeaba avem tot felul de /.../, avem tot felul de lucruri pe care le putem utiliza și stăm și nu le utilizăm și după aceea...
Cătălin Cîrnu: Comentăm.
Sorin Mierlea: Nu, spunem, "Aoleu, n-am știut", ăsta este lucrul fericit. Dar dacă s-a întâmplat ceva cu copilul nostru, dacă ne-am îmbolnăvit, dacă după aceea avem probleme majore? Iar dacă ne uităm pe segmentul acesta de produse neconforme din alertele Uniunii Europene, în cadrul aplicației InfoCons și vom vedea bijuterii, ceasuri, jucării, haine, dar în care la risc sunt niște riscuri majore care ne afectează sănătatea, ne afectează integritatea corporală. Cred că după ce că avem un standard destul de slab de viață, calitatea vieții din România nu este exact ca cea din Franța sau din Germania. Muncim mult mai mult pentru puțini bani, să-i mai aruncăm și pe fereastră și nu numai că-i aruncăm pe fereastră, să-i aruncăm pe un lucru care să ne îmbolnăvească și pe urmă să mai dăm și alți bani pe doctori, pe medicamente sau, Doamne ferește, pentru o piesă la corpul nostru, dacă este să o schimbăm costă mult. Suferință mare, spitalele sunt cum sunt. Așa că puțină atenție, puțină prevenție și ascultând emisiunea dvs. așa la prima oră să ne dea și așa o trezire puțin mai bună. Descărcăm aplicația. Este simplu, o utilizăm, suntem mai aproape, suntem consumatori mai educați, mai informați. Suntem consumatori europeni și mai facem ceva. Luăm și atitudine dacă ceva se întâmplă.
Daniela Petrican: Da, sperăm să se întâmple asta.
Cătălin Cîrnu: Iar noi suntem atenți la detalii. Aplicația InfoCons.ro. o puteți descărca și din App Store și din Google Play, ba chiar și dacă aveți Huawei.
Sorin Mierlea: Este gratuită, este în 33 de limbi, valabilă oriunde în lume. Așa că, indiferent că suntem în România, în Bulgaria, în Grecia sau în Dubai, avem o șansă de a avea toate aceste lucruri. Iar dacă, Doamne ferește, avem un necaz, are o secțiune unde avem toate numerele de urgență în format offline pentru cei care, Doamne ferește, au o problemă că-s în vârf de munte, în Deltă sau în deșertul din Sahara.