Tehnologia de localizare a apelurilor 112 a fost activată
Peste 27.000 de persoane suna zilnic la 112, iar din aceste apeluri aproximativ jumătate sunt urgențe reale.
Articol de Radio România Cluj, 02 Aprilie 2020, 14:55
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), a anunțat activarea tehnologiei de localizare AML, pentru apelurile de urgență și pe teritoriul României. Astfel, la apelarea numărului de urgență 112 de pe smartphone, se transmit, către sistemul 112, coordonatele geografice ale locului din care se sună.
Facilitatea a fost implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), împreună cu operatorii de telefonie mobilă și în parteneriat cu Google și Apple.
Advanced Mobile Location (AML) permite transmiterea către sistemul 112 a coordonatelor geografice asociate locului din care se sună, exclusiv pe durata apelului de urgență și nicidecum în alte condiții, spun reprezentanții STS.
Facilitatea AML, dezvoltată și pusă gratuit la dispoziția serviciilor de urgență, în scopul sprijinirii utilizatorilor de smartphone în situații de urgență, nu necesită instalare de componente sau aplicații suplimentare și are o acuratețe de ordinul metrilor/zecilor de metri.
Au fost efectuate teste, au fost analizate diverse scenarii tehnico-operaționale și au fost integrate toate configurațiile necesare, astfel încât, tehnologia de localizare să funcționeze cât mai bine. În același timp a fost necesară și actualizarea legislației pentru implementarea acestei tehnologii.
Serviciul Android ELS recunoaște când un utilizator efectuează un apel de urgență la 112 sau când se transmite un SMS la 113 și va calcula locația folosind mai multe surse de localizare (AGPS, rețea mobilă, WiFi și senzori din telefon).
Locațiile ELS sunt calculate pe dispozitiv și trimise prin SMS și/sau internet, direct către Sistemul 112 utilizând protocoale standard din industrie.
Serviciul ELS se va activa doar la apelarea numărului 112, respectiv la transmiterea de mesaje la numărul 113 destinat persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire, în restul timpului fiind inactiv, fără a consuma baterie.
Informația de localizare este transmisă din telefonul mobil direct către Sistemul 112, iar Google nu primește această locație transmisă către serviciul de urgență. De asemenea, dacă la apelarea numărului de urgență 112 conexiunea la internet este oprită, serviciul ELS va transmite poziția însă doar prin SMS, iar pentru transmiterea și afișarea corespunzătoare a amprentei de timp ce însoțește informația de localizare de tip AML, se recomandă activarea opțiunii de actualizare automată a datei şi orei asociate telefonului mobil.
La finalul lunii martie, s-a lansat actualizarea sistemului de operare iOS la versiunea 13.4 care permite furnizarea localizării AML și pentru utilizatorii telefoanelor iPhone. Spre deosebire de soluția oferită de Google, terminalele Apple transmit poziția către Sistemul 112 doar în cazul apelurilor telefonice de urgență, nu și în cazul transmiterii de mesaje de urgență prin SMS la numărul 113.
Peste 27.000 de persoane suna zilnic la 112, iar din aceste apeluri aproximativ jumătate sunt urgențe reale.
(S.S.)